Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > základní vzdělávání > Člověk a společnost > 2. stupeň > Dějepis > Moderní doba

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Hodnocení RVP.CZ, Nejlépe hodnocené
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Rok 1968 pohledem školních pramenů

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek se zamýšlí nad možným využitím školních pramenů v dějepisné výuce o roce 1968. Na konkrétních příkladech ilustruje možné postupy při práci se školními kronikami a dobovými učebnicemi dějepisu. Argumentuje ve prospěch badatelsky orientované výuky založené na práci s prameny.
Autor Mgr. Kamil Činátl Ph.D.

Komunistické myšlení v dějinách

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Příspěvek je zaměřen na práci s moderními dějinami. Žáci se při této aktivitě seznamují se základními tezemi komunismu.
Autor Roman Anýž

Soud, paměť, historický odkaz – První norimberský proces

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Tato aktivita vede žáky k objevování a formulaci významu instituce soudu, kategorií viny, odpovědnosti a trestu, a to v obecné rovině a na historické studii prvního norimberském procesu s nacisty.
Autor Petr Albrecht

20 otázek k Agresi Německa, Itálie a Japonska za II. světové války

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Žáci získají nové a trvalejší vědomosti z období II. světové války aktivní formou. Aktivita oživí výuku při získávání nových informací prací ve skupinách.
Autor Jarmila Boudová

Dokumenty ve výuce: Projev R. Heydricha 2. října 1941 v Černínském paláci v Praze

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Žáci pracují s dokumentem z průběhu druhé světové války. Jednak vyhledávají informace v textu, jednak se orientují v širších souvislostech.
Autor Zdeněk Sotolář

Dokumenty k výuce: Dva tisíce slov

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Žáci pracují s dokumentem, který znamenal přelom v událostech roku 1968, neboť na rozdíl od Akčního programu překračuje rámec Komunistické strany a vybízí k občanské aktivitě. Žáci vyhledávají informace v textu. Učí se vnímat nejen stránku obsahovou, ale také jazykovou.
Autor Zdeněk Sotolář

Dokumenty k výuce: Stalinův projev na přehlídce 7. 11. 1941

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Žáci pracují s dokumentem z průběhu druhé světové války. Jednak vyhledávají informace v textu, jednak se orientují v širších souvislostech. Učí se vnímat nejen stránku obsahovou, ale také jazykovou.
Autor Zdeněk Sotolář

Dokumenty ve výuce: První projev Klementa Gottwalda v parlamentu

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Žáci pracují s dokumentem, který znamenal přelom ve vývoji Komunistické strany Československa. Žáci vyhledávají informace v textu, učí se vnímat nejen stránku obsahovou, ale také jazykovou.
Autor Zdeněk Sotolář

Historická studie: Opozice ve Výmarské republice (obrazy George Grosze)

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
V této aktivitě zkoumají žáci některé výtvarné práce německých autorů výmarského období, především obraz Agitátor George Grosze, a pokouší se je interpretovat, aby tak hlouběji pochopili politické, ekonomické a sociální napětí té doby. Žáci také zkoumají, jakou roli může hrát umění a umělci ve společnosti.
Autor Petr Albrecht

Kresby terezínských dětí

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Aktivita pomáhá pochopit, z jaké potřeby a v jakých podmínkách vznikaly kresby terezínských dětí a co svým autorům přinášely. Žáci se zamýšlejí nad životem dětí v Terezíně a srovnávají jej s vlastními prožitky a zkušenostmi.
Autor Miroslava Ludvíková
Celkem: 55