Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > základní vzdělávání > Člověk a společnost > 2. stupeň > Dějepis > Moderní doba

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Podle autora, Vzestupně
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Dokumenty k výuce: Dva tisíce slov

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Žáci pracují s dokumentem, který znamenal přelom v událostech roku 1968, neboť na rozdíl od Akčního programu překračuje rámec Komunistické strany a vybízí k občanské aktivitě. Žáci vyhledávají informace v textu. Učí se vnímat nejen stránku obsahovou, ale také jazykovou.
Autor Zdeněk Sotolář

Dokumenty k výuce: Stalinův projev na přehlídce 7. 11. 1941

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Žáci pracují s dokumentem z průběhu druhé světové války. Jednak vyhledávají informace v textu, jednak se orientují v širších souvislostech. Učí se vnímat nejen stránku obsahovou, ale také jazykovou.
Autor Zdeněk Sotolář

Dokumenty ve výuce: První projev Klementa Gottwalda v parlamentu

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Žáci pracují s dokumentem, který znamenal přelom ve vývoji Komunistické strany Československa. Žáci vyhledávají informace v textu, učí se vnímat nejen stránku obsahovou, ale také jazykovou.
Autor Zdeněk Sotolář

Dokumenty k výuce: Provolání Národního výboru ke vzniku Československa

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Práce s dokumentem, který znamenal počátek Československa, vede žáky k vyhledávání informací v textu i k orientaci v širších souvislostech, učí je vnímat nejen stránku obsahovou, ale také jazykovou.
Autor Zdeněk Sotolář

Dokumenty ve výuce: Projev R. Heydricha 2. října 1941 v Černínském paláci v Praze

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Žáci pracují s dokumentem z průběhu druhé světové války. Jednak vyhledávají informace v textu, jednak se orientují v širších souvislostech.
Autor Zdeněk Sotolář

Národnostní situace Československé republiky v roce 1921

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci s pomocí historického textu a dějepisné mapy určí národnostní menšiny žijící na území nově vzniklé Československé republiky a popíší změny v národnostním postavení Slováků a Němců v novém státě. Při činnosti žáci rozvíjejí čtenářskou i matematickou gramotnost, mohou pracovat samostatně i ve skupině. Aktivitu je vhodné zařadit jako doplňující do výkladu o vnitřních problémech Československa ve 20. letech 20. st. Článek vznikl v rámci projektu Podpora práce učitelů (PPUČ). Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání.
Autor Bc. Pavel Žalský

František Ferdinand

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Rozvoj čtenářské gramotnosti na tématu z historie. Žáci hrají roli historika badatele, který musí dohledat různé informace k danému tématu. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Eva Šidelková

Slavné dny pro ZŠ: Den, kdy začala bitva u Verdunu

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Aktivita Bitva u Verdunu slouží k upevnění znalostí žáků o období první světové války, konkrétně západní fronty. Prostřednictvím aktivity si žáci uvědomí význam bitvy u Verdunu jako jedné z nejdelší a nejkrvavější bitvy počátku 20. století. Při aktivitě zdokonalují svou schopnost práce s textem – vyhledávání a třídění informací. Při následných diskusích formulují své postoje, zlepšují kvalitu argumentace pro svoje názory. Práce s fotografií rozvíjí jejich tvůrčí myšlení. Součástí aktivity je také cvičení matematické gramotnosti.
Autor Jana Třetinová

Slavné dny pro ZŠ: Den D

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci jsou prostřednictvím aktivity seznámeni s průběhem a obtížemi operace Overlord v souvislosti s kontextem vývoje druhé světové války. Lekce se zaměřuje na obtíže při plánování operace a hledání důvodů, proč přes všechny překážky byla operace nakonec úspěšná. Toto hledání je založeno nejen na interpretaci různých zdrojů, ale i na prekonceptech, usuzování a uvažování žáků. Aktivita využívá mapu, fotografii, film.
Autor Josef Märc

Slavné dny pro ZŠ: Den, kdy došlo ke komunistickému převratu

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci jsou prostřednictvím aktivity seznámeni s příčinami a důsledky únorových událostí, zařazují je do kontextu vývoje po druhé světové válce. Jsou vedeni k tomu, aby si všímali hodnocení jednotlivých událostí (zejména výkladu dějin pomocí vymazávání, používané terminologie a aktivit významných aktérů této události). Uvědomují si a zdůvodňují, jakým způsobem Sovětský svaz získal vliv na značnou část východní a střední Evropy, v konkrétním případě na Československo. Zamýšlejí se nad zobrazovaným tématem v historické souvislosti, pracují s fotografií a získávají informace z filmového média. Formulují některé dopady únorových událostí na vývoj v Československu. Hodina vede i k zamyšlení nad tím, jak je obtížné objektivně interpretovat historické události a co vše je nutné k tomu získat.
Autor Josef Märc
Celkem: 55