Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > základní vzdělávání > Člověk a společnost > 2. stupeň > Dějepis > Moderní doba

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Hodnocení RVP.CZ, Nejhůře hodnocené
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Slavné dny pro ZŠ: Den D

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci jsou prostřednictvím aktivity seznámeni s průběhem a obtížemi operace Overlord v souvislosti s kontextem vývoje druhé světové války. Lekce se zaměřuje na obtíže při plánování operace a hledání důvodů, proč přes všechny překážky byla operace nakonec úspěšná. Toto hledání je založeno nejen na interpretaci různých zdrojů, ale i na prekonceptech, usuzování a uvažování žáků. Aktivita využívá mapu, fotografii, film.
Autor Josef Märc

Slavné dny pro ZŠ: Den, kdy byla svržena atomová bomba na Hirošimu

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Pro lidi, kteří přežili svržení atomové bomby v Hirošimě či Nagasaki, existuje v japonštině označení hibakuša. To v doslovném překladu znamená explozí zasažení lidé. Japonec Cutomu Jamaguči byl ale dokonce dvojitý hibakuša. V době výbuchu atomové bomby v Hirošimě tu byl totiž zrovna na služební cestě a to tři kilometry od epicentra výbuchu. Na levé části těla byl vážně popálený, přesto se mu podařilo vrátit zpátky do rodného Nagasaki. Tam atomová bomba dopadla hned následující den. I tady byl ozářen, přesto Cutomu Jamaguči přežil. Zemřel v roce 2010 na rakovinu žaludku. Bylo mu 93 let.
Autor Monika Stehlíková

Slavné dny pro ZŠ: Den, kdy první živý tvor vyletěl na oběžnou dráhu

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Cílem aktivity je seznámit žáky s počátky dobývání vesmíru a s prvními astronauty, totiž se zvířaty. Zabývá se rolí výzkumu vesmíru v období studené války, především etickými problémy spojenými s pokusy na zvířatech.
Autor Monika Stehlíková

Projektové dny modelového regionu

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
projekt
Během dvoudenního semináře získají žáci komplexní přehled o modelovém regionu. Počínaje přírodními podmínkami, přes historické události, které měly vliv na další socioekonomický vývoj regionu, až po ukázky z běžného života obyvatel.
Autor Kateřina Rašínová

Život v šedé zóně

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Československá společnost v období normalizace
Autor Jakub Horálek

Jak číst historický dokument

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Příspěvek je zaměřen na popis aktivit, při kterých se žáci učí pracovat s historickým dokumentem, prakticky poznávají postup historika, který dokumenty zkoumá. Učí se klást otázky, na které si pak prostřednictvím práce s historickým dokumentem odpovídají.
Autor Jan Boněk

Podivné století: scénář 2. projektového setkání

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Podivné dědictví – Exodus – odchod Čechů ze Sudet, holocaust, odsun Němců, emigrace. Chceme ukázat, jak tenká je hranice mezi spravedlností a odplatou, jak rozličné mohou být důvody pronásledování a odchodů a jak tato skutečnost lidi poznamenává. Toto období bylo krátké, ale nabité důležitými a neveselými událostmi. Nadlouho určilo směr pro další vývoj.
Autor Mgr. Ivan Bauer, Mgr. Ivo Farský

Podivné století: scénář 3. projektového setkání

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
„Se Sovětským svazem na věčné časy a nikdy jinak.“ Československo 1948–1968 Chceme ukázat, jak se rodí totalita a jakými prostředky se upevňuje, a také to, jaké následky v dějinách má užití násilí. Soustředíme se také na souvislosti mezi politikou, uměním a propagandou.
Autor Mgr. Ivan Bauer, Mgr. Ivo Farský

Podivné století: scénář 4. projektového setkání

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Minulost nedávná Československo 1968–1989 Chceme ukázat, že cesta ke svobodě není sprint, ale vytrvalostní běh. Chceme upozornit na to, že v krátké době jednu okupaci vystřídala jiná a že dosažených vítězství si musíme vážit.
Autor Mgr. Ivan Bauer, Mgr. Ivo Farský

Slavné dny pro ZŠ: Den, kdy Hitler spáchal sebevraždu

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Existují teorie, že revolver, který Hitlerovi prostřelil hlavu, nedržel v ruce samotný diktátor. Podle těchto teorií byla rána vedena až posmrtně (někým z jeho nejbližších spolupracovníků), aby vůdce zemřel „důstojnějším“, více vojenským způsobem. Zároveň existovala celá řada teorií o tom, že Hitler ve skutečnosti uprchl, například do Argentiny. Tyto „útěkové“ teorie jsou na rozdíl od otazníku kolem výstřelu do hlavy poměrně spolehlivě vyvráceny.
Autor Monika Stehlíková
Celkem: 55