Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > základní vzdělávání > Člověk a společnost > 2. stupeň > Dějepis > Moderní doba

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Datum publikace, Nejstarší
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Jak číst historický dokument

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Příspěvek je zaměřen na popis aktivit, při kterých se žáci učí pracovat s historickým dokumentem, prakticky poznávají postup historika, který dokumenty zkoumá. Učí se klást otázky, na které si pak prostřednictvím práce s historickým dokumentem odpovídají.
Autor Jan Boněk

Život v šedé zóně

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Československá společnost v období normalizace
Autor Jakub Horálek

Komunistické myšlení v dějinách

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Příspěvek je zaměřen na práci s moderními dějinami. Žáci se při této aktivitě seznamují se základními tezemi komunismu.
Autor Roman Anýž

Mnichovská dohoda

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Příspěvek je zajímavým propojením dějepisu a průřezových témat Osobnostní a sociální výchova a Výchova demokratického občana. V této aktivitě žáci volí prezidenta ČSR a připravují pro něj podklady, zda přijmout mnichovský diktát či nikoliv.
Autor Vlastimil Loucký

Soud, paměť, historický odkaz – První norimberský proces

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Tato aktivita vede žáky k objevování a formulaci významu instituce soudu, kategorií viny, odpovědnosti a trestu, a to v obecné rovině a na historické studii prvního norimberském procesu s nacisty.
Autor Petr Albrecht

Rozhodnutí angažovat se – Schwarzfahrer

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Během této aktivity žáci analyzují modelovou situaci diskriminace. Podrobují kritice úlohu nezúčastněného diváka. Hledají způsoby angažovaného přístupu v „běžných“ životních situacích.
Autor Petr Albrecht

Historická studie: Opozice ve Výmarské republice (obrazy George Grosze)

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
V této aktivitě zkoumají žáci některé výtvarné práce německých autorů výmarského období, především obraz Agitátor George Grosze, a pokouší se je interpretovat, aby tak hlouběji pochopili politické, ekonomické a sociální napětí té doby. Žáci také zkoumají, jakou roli může hrát umění a umělci ve společnosti.
Autor Petr Albrecht

Osobnosti k nezaplacení

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
projekt
Krátkodobý projekt umožňuje žákům podrobněji se seznámit s osobnostmi české kultury, které jsou na současných českých bankovkách. Napomáhá lepší orientaci v našich národních dějinách a má řadu obměn. Projekt lze zařadit do výuky dějepisu, společenskovědních seminářů, občanské výchovy nebo do výuky informační a komunikační technologie.
Autor Václava Korcová

20 otázek k Agresi Německa, Itálie a Japonska za II. světové války

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Žáci získají nové a trvalejší vědomosti z období II. světové války aktivní formou. Aktivita oživí výuku při získávání nových informací prací ve skupinách.
Autor Jarmila Boudová

Dokumenty k výuce: Dva tisíce slov

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Žáci pracují s dokumentem, který znamenal přelom v událostech roku 1968, neboť na rozdíl od Akčního programu překračuje rámec Komunistické strany a vybízí k občanské aktivitě. Žáci vyhledávají informace v textu. Učí se vnímat nejen stránku obsahovou, ale také jazykovou.
Autor Zdeněk Sotolář
Celkem: 55