Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > základní vzdělávání > Člověk a společnost > 2. stupeň > Dějepis > Objevy a dobývání. Počátky nové doby

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Hodnocení RVP.CZ, Nejlépe hodnocené
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Kolonizace a bohatství ve výuce integrovaného předmětu Člověk a společnost

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Do učebního plánu ZŠ a MŠ Angel je zařazen i integrovaný vyučovací předmět Člověk a společnost. Ten propojuje vzdělávací obsahy vzdělávacích oborů Dějepis a Výchova k občanství. Příspěvek ukazuje koncepci tohoto předmětu i průběh konkrétní vyučovací hodiny, která je zaměřena na vytváření souvislostí mezi kolonizací a bohatstvím, na uvědomování si rozmanitosti hodnot a na formování postojů žáků.
Autor Alena Hesová

HIMMELLAUDON! aneb dějiny psané písněmi

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příspěvek je scénářem stejnojmenného edukačního programu zaměřeného na dějiny Moravy, které jsou tu přibližovány prostřednictvím námětově souvisejících lidových písní a jejich průvodního komentáře. Představuje tedy nejen interdisciplinární téma dějepisu a hudebního oboru, ale také plodný podnět pro potenciální muzeopedagogickou aktivitu. V takovém případě by jeho realizace mohla být obohacena – kromě nehmotných pramenů, jakými jsou zde užité písně – také trojrozměrnými historickými artefakty muzejní povahy. Uvedený scénář je tak podrobnou osnovou jakéhosi folklórního pořadu realizovaného přímo ve školní třídě, v němž je zpívaný obsah střídán mluveným slovem.
Autor Petr Drkula

Versailles – život na zámku

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Popis hodiny dějepisu, kde se žáci dozvídají informace o reálném životě na zámku Versailles. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Eva Šidelková

Dokumenty ve výuce: Reformace

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Žáci pracují s několika dokumenty, které představují počátek německé reformace. Žáci jednak vyhledávají informace v textu, jednak se orientují v širších souvislostech. Učí se vnímat nejen stránku obsahovou, ale také jazykovou.
Autor Zdeněk Sotolář

Husitské noviny aneb Jak využít tvorbu novin ve výuce dějepisu

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Aktivita směřuje k uchopení tématu husitské války žáky prostřednictvím tvorby novin.
Autor František Prokop

Splněné sny generací

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
V aktivitě se žáci připraví na setkání delegací z různých historických dob. Delegace jsou vytvořené kolem osob, které se k otázce sjednocování Evropy v minulosti vyjadřovali. Prostřednictvím vlastního prožitku a aktivního učení se žáci seznamují s myšlenkami, ze kterých postupně vyrůstala evropská integrace.
Autor Karel Tomek

Desková hra – Hospodářství Spojeného království

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Desková hra demonstrující vývoj hospodářství na Britských ostrovech v průběhu 19. a 20. století.
Autor Kateřina Rašínová

Obydlí původních obyvatel Severní Ameriky

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Žáci se seznamují s obydlím původních obyvatel Severní Ameriky, hledají souvislosti mezi podobou obydlí, prostředím a způsobem života.
Autor Zdeněk Sotolář

Objevné plavby Kryštofa Kolumba

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Proč Evropané hledali nové cesty do Indie? Kudy se vydal Kryštof Kolumbus? Co na těchto cestách zažil? Co z toho plyne pro nás?
Autor Daniela Figránová

Civilizace a jejich vliv na životní prostředí

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Článek představuje možnost propojení vyučovacího předmětu Dějepis s Environmentální výchovou. Na příkladu Mayské civilizace ukazuje, jaký vliv může mít člověk na prostředí, v němž žije a jakým způsobem se to dotýká existence jeho samotného.
Autor Mgr. Svatava Janoušková
Celkem: 16