Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > základní vzdělávání > Člověk a společnost > 2. stupeň > Dějepis > Objevy a dobývání. Počátky nové doby

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Podle autora, Sestupně
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

HIMMELLAUDON! aneb dějiny psané písněmi

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příspěvek je scénářem stejnojmenného edukačního programu zaměřeného na dějiny Moravy, které jsou tu přibližovány prostřednictvím námětově souvisejících lidových písní a jejich průvodního komentáře. Představuje tedy nejen interdisciplinární téma dějepisu a hudebního oboru, ale také plodný podnět pro potenciální muzeopedagogickou aktivitu. V takovém případě by jeho realizace mohla být obohacena – kromě nehmotných pramenů, jakými jsou zde užité písně – také trojrozměrnými historickými artefakty muzejní povahy. Uvedený scénář je tak podrobnou osnovou jakéhosi folklórního pořadu realizovaného přímo ve školní třídě, v němž je zpívaný obsah střídán mluveným slovem.
Autor Petr Drkula

Civilizace a jejich vliv na životní prostředí

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Článek představuje možnost propojení vyučovacího předmětu Dějepis s Environmentální výchovou. Na příkladu Mayské civilizace ukazuje, jaký vliv může mít člověk na prostředí, v němž žije a jakým způsobem se to dotýká existence jeho samotného.
Autor Mgr. Svatava Janoušková

Splněné sny generací

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
V aktivitě se žáci připraví na setkání delegací z různých historických dob. Delegace jsou vytvořené kolem osob, které se k otázce sjednocování Evropy v minulosti vyjadřovali. Prostřednictvím vlastního prožitku a aktivního učení se žáci seznamují s myšlenkami, ze kterých postupně vyrůstala evropská integrace.
Autor Karel Tomek

Slavné dny pro ZŠ: Den, kdy začal zánik říše Aztéků

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci jsou prostřednictvím aktivity seznámeni s průběhem a důvody zámořských objevů. Dozví se doplňující informace o aztécké říši a osobnosti Hernana Cortése. Při aktivitě zdokonalují svou schopnost práce s textem – vyhledávání a třídění informací. Druhotně aktivita podporuje práci v týmu. Při následných diskuzích formulují žáci své postoje, zlepšují kvalitu argumentace pro svoje názory.
Autor Jana Třetinová

CLIL: Objevení Ameriky

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Znají vaši žáci reliéf Ameriky? Co se jim vybaví pod názvy Pinta, Niňa a Santa Maria? Kdo byl Amerigo Vespucci? Dovedou správně zakreslit informace do slepé mapy a vhodně je prezentovat? Své kompetence si mohou ověřit v 11. výukovém plánu Objevení Ameriky, který je vystaven na propojení dějepisných a zeměpisných znalostí s francouzským jazykem. Francouzština zde má výhradně motivační úlohu. Je čerpán z příručky Cizí jazyky napříč předměty 2. st. základní školy, kterou naleznete na http://clil.nuv.cz.
Autor Hana Brožová

Versailles – život na zámku

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Popis hodiny dějepisu, kde se žáci dozvídají informace o reálném životě na zámku Versailles. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Eva Šidelková

Kolonizace a bohatství ve výuce integrovaného předmětu Člověk a společnost

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Do učebního plánu ZŠ a MŠ Angel je zařazen i integrovaný vyučovací předmět Člověk a společnost. Ten propojuje vzdělávací obsahy vzdělávacích oborů Dějepis a Výchova k občanství. Příspěvek ukazuje koncepci tohoto předmětu i průběh konkrétní vyučovací hodiny, která je zaměřena na vytváření souvislostí mezi kolonizací a bohatstvím, na uvědomování si rozmanitosti hodnot a na formování postojů žáků.
Autor Alena Hesová

Dokumenty ve výuce: Reformace

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Žáci pracují s několika dokumenty, které představují počátek německé reformace. Žáci jednak vyhledávají informace v textu, jednak se orientují v širších souvislostech. Učí se vnímat nejen stránku obsahovou, ale také jazykovou.
Autor Zdeněk Sotolář

3x Habsburská monarchie po třicetileté válce

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Žák hledá, třídí a hodnotí informace z různých zdrojů. Jak využít odborný text, obrazový materiál a historický dokument?
Autor Zdeněk Sotolář

Dokumenty k výuce: Leviathan

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Žáci pracují s dokumentem, který znamená obhajobu absolutismu. Jednak vyhledávají informace v textu, jednak se orientují v širších souvislostech. Učí se vnímat nejen stránku obsahovou, ale také jazykovou.
Autor Zdeněk Sotolář
Celkem: 16