Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > základní vzdělávání > Člověk a společnost > 2. stupeň > Dějepis > Člověk v dějinách

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Hodnocení uživatelů, Nejlépe hodnocené
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Poselství z minulosti – polidštění Cyrila, Metoděje a mistra Jana – jejich stopy v našem okolí, indicie

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Výchova k toleranci směřuje k formování postojů, odbourání předsudků a stereotypů. Předkládaný příspěvek si klade za cíl pomoci žákům uvědomit si, jak je důležité respektovat názory ostatních a zároveň si obhájit vlastní. Na základě uvedených aktivit rozvíjí u žáků schopnost vzájemné komunikace, která je předpokladem zdárného řešení konfliktů.
Autor Radka Topinková

Procházka napříč městem i generacemi

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Účastníci aktivity se naučí spolupracovat jak se svými spolužáky, tak se starším člověkem. Ten je provede historickou částí jejich města a seznámí je s každodenním životem v dobách našich nebo jejich prarodičů. Žáci dostanou za úkol oslovit seniora, který bude ochoten převzít roli průvodce a vytyčit s nimi konkrétní trasu. Poté ji projdou společně. Za pomoci fotografií a dalších materiálů senior ukáže a popíše jednotlivé budovy, parky, silnice a další zajímavá místa. Neopomene samozřejmě jejich minulost, a to co do rozdílu v celkovém rázu i případného odlišného kulturního a historického významu. Žáci vytvoří krátký dotazník, vyplní pracovní list, využívají mapu, kterou opatří legendou, a tablety, s jejichž pomocí pořídí fotografie a krátké ilustrativní ukázky.
Autor Mgr. Klára Kimáková

Výuka dějepisu v ulicích

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Do muzea a galerií se při výuce vydáváme zřídka. Do ulic a na náměstí, kde se psala historie, snad už vůbec. Přitom dějepisná práce v terénu je velké dobrodružství, které navíc rozvíjí historickou gramotnost, a při správném využití pomůcek může rozvíjet i tu digitální. Článek popisuje několik badatelských dějepisných aktivit žáků základní školy, které lze modifikovat v podstatě na jakékoliv podmínky a prostředí.
Autor Pavel Žalský

Využití ICT ve výuce dějepisu

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Příspěvek popisuje integraci digitálních technologií do hodin dějepisu. Je určen pro všechny ročníky druhého stupně základní školy a odpovídající ročníky víceletého gymnázia. Prostřednictvím informačních technologií si žáci osvojují, procvičují a fixují vědomosti a dovednosti vycházející z aktuální probírané látky. Žáci se učí propojovat digitální technologie s dějepisnými vědomostmi poutavou a pro ně zajímavou formou.
Autor Mgr. Lukáš Rada

Malé výročí, ale velký krok pro Václava Vojtěcha, prvního krajana v šestém světadílu – Antarktidě

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Jako konkrétní ukázka příkladu k tzv. „malým devítkovým“ výročím se uvádí při příležitosti 90. výročí vstupu prvního Čecha na území Antarktidy příběh PhDr. Václava Vojtěcha (1901–1932) a jeho význam pro popularizaci polárních oblastí v našich zemích.
Autor RNDr. Josef Herink

Virtuální prostředí ve výuce dějepisu

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Virtuální prostředí umožňuje žákům atraktivní formou získávat nové informace o historických událostech a jevech. Panoramatické vizualizace, virtuální reality nebo digitální 3D modely by určitě ve výuce dějepisu měly mít své místo. Článek popisuje několik příkladů využití těchto nástrojů v praxi.
Autor Pavel Žalský

Školní sociální síť

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Článek pojednává o využití informačních technologií ve výuce dějepisu.
Autor Miroslav Dvořák

S dějepisem hravě

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Jde o první dvě vyučovací hodiny dějepisu vůbec, proto je největší důraz kladen na motivaci a přiblížení předmětu dějepis žákům. Děti se nenásilnou formou seznámí s náplní vyučovacího předmětu a sami dojdou k závěru, že již mnohé znají. Seznámí se také se základním dělením historie a s prameny, jichž dějepis využívá.
Autor Markéta Krůželová

Malované město

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Příspěvek naznačuje jednu z cest muzeopedagogické aktivity, kterou ilustruje na uskutečněném příkladu zaměřeném na tematiku města a jeho proměněné tváře. Ten proběhl na pozadí konkrétní výstavy nazvané „Malovaný Frenštát – zmizelá zákoutí města ve výtvarném umění“. Z ní vycházející edukační námět je zde rozvržen do dvou myšlenkových segmentů označených jako „Srdce města“ a „Duše města“, které je možné následovat v rámci obdobné, individuálně uzpůsobené aplikace, či je chápat pouze jako impuls k odlišným vyústěním vzájemné spolupráce školy a muzea.
Autor Petr Drkula

Sdílená práce s historickými prameny ve výuce dějepisu

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Práce s historickými prameny by jistě měla být součástí výuky dějepisu, která rozvíjí historické i kritické myšlení a zároveň digitální gramotnost žáků. Článek popisuje několik jednoduchých příkladů, jak práci s prameny do výuky zařadit ve sdílených online prostředích.
Autor Pavel Žalský
Celkem: 21