Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > základní vzdělávání > Člověk a společnost > 2. stupeň > Dějepis

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: ,
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Velká francouzská revoluce – Podezřelí

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Příspěvek rozebírá francouzský zákon o podezřelých, který byl vydán v období Velké francouzské revoluce. Žáci rozebírají vznik a postavení tohoto dokumentu i hledisko lidských práv v souvislosti s tímto zákonem.
Autor Aisis o.s.

Dopis Františka Palackého do Frankfurtu

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Příspěvek obsahuje dopis, který psal František Palacký do Frankfurtu, když v roce 1848 chtělo německé národní hnutí vytvořit velkoněmecký stát. Text může posloužit jako základ pro vyvolání diskuse o austroslavismu. Můžeme s žáky rozebrat postoj Palackého k této otázce, a co ho k tomu vedlo.
Autor Aisis o.s.

Petice ze Svatováclavských lázní roku 1848

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Příspěvek obsahuje text petice z roku 1848 ze Svatováclavských lázní. Žáci mají za úkol text podrobně rozebrat, diskutovat o něm, zjistit jeho význam a vypracovat další doplňující úkoly k textu.
Autor Aisis o.s.

Titulní strana

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Titulní strana je interaktivní lekce pro výuku dějin světových velmocí na přelomu 19. a 20. století, období zvaného „belle époque“ nebo také „fin de siécle“. Výstupem projektu je poster – titulní strana fiktivních novin z dané doby a daného státu. Žáci kombinují politické dějiny s událostmi z oblasti vědeckého a technického pokroku, kultury, společenského života apod. Žáci hledají a třídí informace, komunikují ve skupině, prezentují výsledky své práce před ostatními.
Autor Lukáš Tvrďoch

Slavné dny pro ZŠ: Den, kdy se potopil Titanic

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Zajímavost: Titanic byl jednou ze tří obřích lodí, kterými chtěla společnost White Star Line na začátku 20. století pokořit konkurenci. Další dvě lodě se jmenovaly Olympic a Gigantic (později Britannic) a obě také potkal nešťastný osud. Britannic najel za 1. světové války na minu, potopil se a jen shodou šťastných okolností ze 3000 pasažérů jich zemřelo \"pouze\" 30. Olympic se pro změnu omylem srazil s vojenským křižníkem HMS Hawke a musel být zevrubně opraven. Je neuvěřitelné, že jistá Violet Jessopová postupně přežila všechny tři tragédie – jak srážku Olympiku, tak potopení Titaniku i posléze Britanniku. U plavební společnosti pracovala jako stevardka a vždy se jí podařilo přežít na záchranném člunu.
Autor Jana Třetinová

Viktoriánská Anglie

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Příspěvek je popisem vyučovací hodiny, která předchází tématu Viktoriánská Anglie. Ukazuje žákům, kde všude se dají využít znalosti z hodin dějepisu (proč se učit dějepis). Článek tak rozvíjí čtenářskou gramotnost. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Eva Šidelková

Myšlenková mapa druhé světové války

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Myšlenková mapa umožňuje žákům strukturovat složitý problém období druhé světové války. Srozumitelně a co nejnázorněji řetězí stěžejní informace a pojmy. Usnadňuje zapamatování a ukotvení období druhé světové války v kontextu dějinného vývoje. Jedná se o upevňovací, a do jisté míry opakovací výukový blok, ve kterém se předpokládá, že se žáci s obdobím druhé světové války ve výuce již setkali.
Autor Václava Korcová

Slavné dny pro ZŠ: Den, kdy začala bitva u Verdunu

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Aktivita Bitva u Verdunu slouží k upevnění znalostí žáků o období první světové války, konkrétně západní fronty. Prostřednictvím aktivity si žáci uvědomí význam bitvy u Verdunu jako jedné z nejdelší a nejkrvavější bitvy počátku 20. století. Při aktivitě zdokonalují svou schopnost práce s textem – vyhledávání a třídění informací. Při následných diskusích formulují své postoje, zlepšují kvalitu argumentace pro svoje názory. Práce s fotografií rozvíjí jejich tvůrčí myšlení. Součástí aktivity je také cvičení matematické gramotnosti.
Autor Jana Třetinová

Slavné dny pro ZŠ: Den D

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci jsou prostřednictvím aktivity seznámeni s průběhem a obtížemi operace Overlord v souvislosti s kontextem vývoje druhé světové války. Lekce se zaměřuje na obtíže při plánování operace a hledání důvodů, proč přes všechny překážky byla operace nakonec úspěšná. Toto hledání je založeno nejen na interpretaci různých zdrojů, ale i na prekonceptech, usuzování a uvažování žáků. Aktivita využívá mapu, fotografii, film.
Autor Josef Märc

Slavné dny pro ZŠ: Den, kdy byla svržena atomová bomba na Hirošimu

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Pro lidi, kteří přežili svržení atomové bomby v Hirošimě či Nagasaki, existuje v japonštině označení hibakuša. To v doslovném překladu znamená explozí zasažení lidé. Japonec Cutomu Jamaguči byl ale dokonce dvojitý hibakuša. V době výbuchu atomové bomby v Hirošimě tu byl totiž zrovna na služební cestě a to tři kilometry od epicentra výbuchu. Na levé části těla byl vážně popálený, přesto se mu podařilo vrátit zpátky do rodného Nagasaki. Tam atomová bomba dopadla hned následující den. I tady byl ozářen, přesto Cutomu Jamaguči přežil. Zemřel v roce 2010 na rakovinu žaludku. Bylo mu 93 let.
Autor Monika Stehlíková
Celkem: 148