Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > základní vzdělávání > Člověk a společnost > 2. stupeň > Dějepis

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Hodnocení RVP.CZ, Nejlépe hodnocené
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Uri Orlev: Ostrov v Ptačí ulici (čtenářská dílna)

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Čtenářská dílna se různými aktivitami vztahuje k textům z knihy „Ostrov v Ptačí ulici“. Žáky vede k přemýšlení nad osudem Alexe. Proč se musel skrývat? Jakou roli hraje v knize zeď? (Zde využíváme i dobové fotografie.) Co je to statečnost? Co nesmí chybět ve skrýši – co je a co není pro život důležité? Jakou roli hrají kamarádi? Co pro člověka znamená naděje?
Autor Marcela Svejkovská

Příběh bizona z Lascaux

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Příběh bizona z Lascaux je strukturované drama, které je zaměřeno na prohloubení a lepší fixaci poznatků žáků o starší době kamenné (konkrétně mladším paleolitu) a o vzniku, formách a účelu umění v této době.
Autor Lukáš Tvrďoch

Markus Zusak: Zlodějka knih (čtenářská dílna)

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Čtenářská dílna čerpá z několika ukázek z knihy Zlodějka knih. Žáky pracující ve skupinkách vede k úvahám nad statečností a nutnými (?) kompromisy. Využívá různých metod práce – diskuzi, sdílené učení, odhadování pokračování příběhu, formulování otázek, živých obrazů, psaní deníků či dopisů atp. Její délka je odvislá od tempa konkrétních žáků a také míry zájmu, který u nich dokáže probudit.
Autor Marcela Svejkovská

Uri Orlev: Běž, chlapče, běž (čtenářská dílna)

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
S příběhem Srulika/Jurka se žáci přenesou do válečného Polska a spolu s ním zažívají dobrodružný boj o přežití. Dílna je zaměřena na příklady obětavé pomoci různých lidí – od Poláků po Němce. A zároveň ukazuje na to, že mnozí neměli problém dítě prodat či mu jinak ublížit. O textech diskutujeme, pokoušíme se o báseň (která je zároveň reflexí přečteného), tvoříme mapu příběhu, chvíli píšeme technikou volného psaní, které nám pomůže příběh uzavřít.
Autor Marcela Svejkovská

Malované město

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Příspěvek naznačuje jednu z cest muzeopedagogické aktivity, kterou ilustruje na uskutečněném příkladu zaměřeném na tematiku města a jeho proměněné tváře. Ten proběhl na pozadí konkrétní výstavy nazvané „Malovaný Frenštát – zmizelá zákoutí města ve výtvarném umění“. Z ní vycházející edukační námět je zde rozvržen do dvou myšlenkových segmentů označených jako „Srdce města“ a „Duše města“, které je možné následovat v rámci obdobné, individuálně uzpůsobené aplikace, či je chápat pouze jako impuls k odlišným vyústěním vzájemné spolupráce školy a muzea.
Autor Petr Drkula

Kolonizace a bohatství ve výuce integrovaného předmětu Člověk a společnost

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Do učebního plánu ZŠ a MŠ Angel je zařazen i integrovaný vyučovací předmět Člověk a společnost. Ten propojuje vzdělávací obsahy vzdělávacích oborů Dějepis a Výchova k občanství. Příspěvek ukazuje koncepci tohoto předmětu i průběh konkrétní vyučovací hodiny, která je zaměřena na vytváření souvislostí mezi kolonizací a bohatstvím, na uvědomování si rozmanitosti hodnot a na formování postojů žáků.
Autor Alena Hesová

HIMMELLAUDON! aneb dějiny psané písněmi

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příspěvek je scénářem stejnojmenného edukačního programu zaměřeného na dějiny Moravy, které jsou tu přibližovány prostřednictvím námětově souvisejících lidových písní a jejich průvodního komentáře. Představuje tedy nejen interdisciplinární téma dějepisu a hudebního oboru, ale také plodný podnět pro potenciální muzeopedagogickou aktivitu. V takovém případě by jeho realizace mohla být obohacena – kromě nehmotných pramenů, jakými jsou zde užité písně – také trojrozměrnými historickými artefakty muzejní povahy. Uvedený scénář je tak podrobnou osnovou jakéhosi folklórního pořadu realizovaného přímo ve školní třídě, v němž je zpívaný obsah střídán mluveným slovem.
Autor Petr Drkula

Virtuální hospitace – Dějepis: Únor 1948

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Vítězný únor, nebo komunistický puč? Jak se dostali k moci komunisté? Vyučovací hodina dějepisu má přinést žákům vhled do situace v únoru 1948 a otevřít tematický celek komunistické totality v Československu.
Autor Mgr. Andrea Baumannová

Příběhy migrace

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Kdo je migrant a jak se jím člověk stane? Jaké zkušenosti mají s emigrací české země? Kdo je vlastně Čech? Jsou nějaká kritéria, na základě kterých může být člověk považován za Čecha? Jak se může člověk cítit (a jaké situace řešit) při stěhování do jiné země?
Autor Zuzana Švajgrová

Počátky islámu, víra a tradice

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Jak se islám vyvíjel? Jsou možné jeho různé interpretace? Co je jádro islámu a co jsou zvyky a tradice – jakou mají souvislost, je možné je oddělit? Existují výklady islámu, které jsou slučitelné s demokracií a lidskými právy? Je pravda, že stejně jako existují různé podoby křesťanství, tak existují i různé podoby islámu?
Autor Zuzana Švajgrová
Celkem: 151