Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > základní vzdělávání > Člověk a společnost > 2. stupeň

Zobrazit na úvodní stránce článků

Strom podřazených oček. výstupů

Seřadit dle: Počet komentářů, Nejvíce
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Slavné dny pro ZŠ: Den, kdy se odehrál koncert Live Aid

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci se seznámí s příčinami hladomoru, při jehož řešení jednorázová pomoc nestačí. V případě řešení tohoto globálního problému je nutná prevence, za pomoci mezinárodních organizací vytvořit soběstačnost postižených území, protože většinu těchto území tvoří tzv. zhroucené státy. Paradoxně příčiny této situace můžeme hledat i v působení mezinárodních organizací a vlivu postkoloniálního systému. Jednorázová pomoc sice na problém upozorní, ale neřeší jej. Mnoho rozvojových zemí totiž trpí vnitropolitickými problémy, korupcí a klientelismem a špatnými politickými rozhodnutími.
Autor Tereza Vodičková

Školní sociální síť

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Článek pojednává o využití informačních technologií ve výuce dějepisu.
Autor Miroslav Dvořák

Slavné dny pro ZŠ: Den, kdy tisíce lidí viděly UFO

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Případ zvaný „Světla z Phoenixu“ z roku 1997 se považuje za unikátní v tom smyslu, že „neidentifikovaný létající předmět“ (tedy takzvané UFO) potvrdily nezávisle na sobě tisíce svědků. Hodnověrnost svědectví ještě zvýšil samotný guvernér státu Arizona Fife Symington, který sice hned po události záležitost obracel v žert (viz reportáž), ale po skončení svého mandátu v roce 2007 promluvil otevřeně a bez zábran. I on prý tehdy záhadná světla na obloze viděl a přišla mu „jako z jiného světa“. Před občany ale prý nechtěl vyvolávat paniku, protože stejně pro ně neměl žádné logické vysvětlení.
Autor Monika Stehlíková

O Popelce

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Na příkladu pohádky si děti uvědomí zakotvenost našich předků v režimu, ve kterém žili a nezpochybňovali ho. Pravidla hry monarchie byla legitimní, podobně nedotknutelní však byli ale i ti, kteří momentálně vládli (králové a královny). Děti docení obrovskou výhodu demokracie, která při zachování pravidel hry demokratické soutěže umožňuje „většině“ vyměňovat „menšinu“ u moci a možnost občanů svobodně jednat.
Autor Martin Rak

Pravěk a orientace na časové ose

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Během dvouhodinovky si žáci netradičním způsobem zopakují orientaci na časové ose a učivo o pravěku. Velký důraz je kladen na zařazení průřezového tématu environmentální výchovy.
Autor Markéta Krůželová

Nová média - hoax

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Lekce patří do série lekcí k novým médiím. Je zaměřená na jedno z nebezpečí nových médií, tzv. hoax. Přes vysvětlení tohoto novodobého jevu se dostaneme k abstraktnějším pojmům založeném na stejném principu – reklamě a propagandě.
Autor Petra Slámová, COV

Sociální sítě jako učivo?

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek pojednává o zapojení tematiky sociálních médií do výuky výchovy k občanství. Uvádí stručný kontext, proč by učitelé něco takového měli dělat, nabízí aktivity, kterými by mohli začít. Součástí článku je naznačení průniku mezi sociálními sítěmi, výchovou k občanství a vybranými složkami čtenářské a digitální gramotnosti. Obsah článku vychází ze zkušeností autorky z (ne)formálního vzdělávání na základní, střední i vysoké škole. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání.
Autor Vanda Vaníčková

O starých lidech

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Praktický článek k seriálu Mezigenerační vztahy a stárnutí. Popisovaná lekce je určena pro učitele využívající ve svých hodinách metody dramatické výchovy. Vychází z původní struktury dramatu Jonathana Neelandse a Tonyho Gooda, anglických lektorů dramatické výchovy.
Autor Mgr. Tomáš Doležal

Tři týdny s finanční matematikou

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek popisuje některé aktivity použité při práci v tematickém celku Finanční matematika v 9. ročníku.
Autor Hana Pilařová

S dějepisem hravě

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Jde o první dvě vyučovací hodiny dějepisu vůbec, proto je největší důraz kladen na motivaci a přiblížení předmětu dějepis žákům. Děti se nenásilnou formou seznámí s náplní vyučovacího předmětu a sami dojdou k závěru, že již mnohé znají. Seznámí se také se základním dělením historie a s prameny, jichž dějepis využívá.
Autor Markéta Krůželová
Celkem: 329