Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > základní vzdělávání > Člověk a společnost

Zobrazit na úvodní stránce článků

Strom podřazených oček. výstupů

Seřadit dle: Počet zobrazení, Nejméně
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Slavné dny pro ZŠ: Den, kdy začala podivuhodná mise Apolla 13

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci jsou prostřednictvím aktivity seznámeni s dramatickými okolnostmi letu Apolla 13. Během aktivity budou žáci aktivováni skupinovou prací a kromě posílení čtenářské gramotnosti dojde také k posílení jazykové vybavenosti žáků.
Autor Jana Třetinová

Slavné dny pro ZŠ: Den zkázy raketoplánu Columbia

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci se prostřednictvím aktivity zamyslí nad smyslem výzkumu vesmíru a dotýká se důležitosti účasti prvního izraelského astronauta Ilana Ramona pro židovskou identitu.
Autor Monika Stehlíková

Příběhy migrantů

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Žáci se seznámí se skutečnými příběhy cizinců, kteří se rozhodli opustit svou zemi, v roli úředníků rozhodují o tom, zda by jim v ČR poskytli azyl, nebo pracovní povolení, či zda by je vrátili zpět do výchozího státu. Pokusí se vcítit do osudů migrantů a uvědomit si, s jakými těžkostmi se v životě i následně při žádosti o přijetí Českou republikou setkávají.
Autor Iva Petříková, COV

Poselství z minulosti – polidštění Cyrila, Metoděje a mistra Jana – jejich stopy v našem okolí, indicie

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Výchova k toleranci směřuje k formování postojů, odbourání předsudků a stereotypů. Předkládaný příspěvek si klade za cíl pomoci žákům uvědomit si, jak je důležité respektovat názory ostatních a zároveň si obhájit vlastní. Na základě uvedených aktivit rozvíjí u žáků schopnost vzájemné komunikace, která je předpokladem zdárného řešení konfliktů.
Autor Radka Topinková

Slavné dny pro ZŠ: Den, kdy Caesar překročil Rubikon

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci jsou prostřednictvím aktivity seznámeni se základními mezníky římských dějin, fungováním a problémy římské republiky. Jsou schopni porovnat význam pojmu diktátor v antice a dnes. Jsou schopni zhodnotit postavu Caesara a podložit své názory argumenty.
Autor Josef Märc

Slavné dny pro ZŠ: Den krachu na newyorské burze

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci jsou prostřednictvím aktivity seznámeni s příčinami, průběhem a „kolotočem“ velké hospodářské krize (The Great Depression) především v souvislosti se situací ve Spojených státech. Lekce se zaměřuje na popis a objasňování různých projevů a dopadů krize v globálním kontextu. Aktivita pracuje se žákovskými prekoncepcemi a předjímáním, předpokládá, že učiteli umožní nejen dát prostor žákovskému „objevování“ tématu, ale také, že mu umožní sledovat různé způsoby žákovských učení. Dále pracuje s interpretací fotografie a filmového dokumentu.
Autor Josef Märc

Slavné dny pro ZŠ: Den teroristických útoků na USA

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci prostřednictvím aktivity řeší problematiku mediálního obrazu tvořeného kolem významných událostí, zároveň žáci jsou nuceni přemýšlet nad tím, dle jakého klíče si vybírají informace, jak si je ověřují, kdo je v tomhle směru pro ně největší autoritou.
Autor Tereza Vodičková

Slavné dny pro ZŠ: Den, kdy se odehrál koncert Live Aid

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci se seznámí s příčinami hladomoru, při jehož řešení jednorázová pomoc nestačí. V případě řešení tohoto globálního problému je nutná prevence, za pomoci mezinárodních organizací vytvořit soběstačnost postižených území, protože většinu těchto území tvoří tzv. zhroucené státy. Paradoxně příčiny této situace můžeme hledat i v působení mezinárodních organizací a vlivu postkoloniálního systému. Jednorázová pomoc sice na problém upozorní, ale neřeší jej. Mnoho rozvojových zemí totiž trpí vnitropolitickými problémy, korupcí a klientelismem a špatnými politickými rozhodnutími.
Autor Tereza Vodičková

Slavné dny pro ZŠ: Den, kdy se potopil Titanic

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Zajímavost: Titanic byl jednou ze tří obřích lodí, kterými chtěla společnost White Star Line na začátku 20. století pokořit konkurenci. Další dvě lodě se jmenovaly Olympic a Gigantic (později Britannic) a obě také potkal nešťastný osud. Britannic najel za 1. světové války na minu, potopil se a jen shodou šťastných okolností ze 3000 pasažérů jich zemřelo \"pouze\" 30. Olympic se pro změnu omylem srazil s vojenským křižníkem HMS Hawke a musel být zevrubně opraven. Je neuvěřitelné, že jistá Violet Jessopová postupně přežila všechny tři tragédie – jak srážku Olympiku, tak potopení Titaniku i posléze Britanniku. U plavební společnosti pracovala jako stevardka a vždy se jí podařilo přežít na záchranném člunu.
Autor Jana Třetinová

Slavné dny pro ZŠ: Den, kdy byl spáchán atentát na Roberta F. Kennedyho

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci jsou prostřednictvím aktivity seznámeni s událostmi roku 1968 ve Spojených státech. Uvažují o platnosti pátého přikázání. Vytvářejí si plastický obraz šedesátých let v USA.
Autor Josef Märc
Celkem: 323