Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > základní vzdělávání > Informační a komunikační technologie > 2. stupeň > Informační a komunikační technologie > Vyhledávání informací a komunikace > ověřuje věrohodnost informací a informačních...

Zobrazit na úvodní stránce článků

Strom podřazených oček. výstupů

Tato kategorie nemá podřazené kategorie RVP.
Seřadit dle: Počet komentářů, Nejvíce
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Staying safe online

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek popisuje integrovanou výuku anglického jazyka a informačních a komunikačních technologií.
Autor Tereza Šmídová

Rozvoj klíčových kompetencí v jazykové výuce prostřednictvím mezinárodní spolupráce

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Tento článek pojednává o portálu www.etwinning.net, na kterém si lze založit profil a vyhledat si partnerskou školu v největší evropské komunitě učitelů.
Autor Mgr. M. Baseggio, Mgr. P. Šabatková

Thinglink aneb Deutsche Städte interaktivně ve výuce němčiny

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Online aplikace Thinglink má široké využití nejenom v hodinách cizích jazyků. Jedná se o kreativní nástroj, který lze použít na místo klasických powerpointových prezentací. Žáci vytvářejí interaktivní multimediální díla s využitím německého jazyka, která následně vkládají do webových stánek, například do školní webové prezentace. Prezentovaný obsah se pak ukrývá pod ikonami na výsledném obrázku.
Autor Mgr. Ivana Brabcová

Jak na Internet: Jak nenaletět internetovým podvodníkům

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Podvodníci na Internetu vymýšlejí stále nové triky, jak se uživatelům dostat na kobylku. Proto je potřeba být při práci na počítači stále ve střehu. To však neznamená, že bychom se měli bát počítač používat. V reálném světě na nás také číhá řada filutů, kteří by se rádi obohatili na náš úkor. Stejně jako dbáme určité opatrnosti v běžném životě, je potřeba dodržovat určitá základní pravidla i při práci s počítačem. Následující krátký přehled by vám měl pomoci s rozpoznáním aspoň těch nejčastějších fíglů.
Autor Akademie CZ.NIC

Jak na internet: Open source software

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
S počítačovými programy a dalším softwarem jako jsou informační systémy či webové stránky je to podobné, jako s recepty. Některé jsou chráněny jako oko v hlavě a zná je jen pár vyvolených, další se dědí z generace na generaci jako rodinné stříbro a jiné recepty autoři sdílejí s dalšími lidmi na Internetu a vůbec jim nevadí, že podle nich vaří třeba i půlka světa. Jedněm tedy vadí, když jejich kulinářská kouzla ovládne někdo jiný, zatímco druhým naopak udělá radost, když jejich nápad někdo vylepší a třeba ještě někde uvede, kde jeho cesta za „Michelinskou hvězdou“ začala. Podobné je to i s již zmíněnými počítačovými programy. Většina autorů programů zdrojové kódy nezveřejňuje a pečlivě si je chrání. Poplatky za jejich prodej v podobě licencí totiž pro ně představují významný zdroj příjmů. U univerzálních programů, jako je například operační systém nebo textový editor, některé firmy vybírají poplatky ve formě měsíčního poplatku. U programů vytvářených na míru pak firmy sedí na zdrojových kódech jako na pomyslném zlatém vejci, objednavateli (tj. uživateli daného systému) neposkytnou příslušná autorská práva, čímž si zajistí, že nová funkce či úpravy systému mohou dělat jen ony samy.
Autor Akademie CZ.NIC

Jídelníček v číslech

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Úloha na rozvoj digitální, matematické ale i čtenářské gramotnosti, v níž si žáci sami vytvoří zdravý a vyvážený jídelníček na základě jimi nalezených hodnot různých potravin. Žáci si procvičí vyhledávání informací na internetu, práci s tabulkovým editorem, mohou využít i různé funkce na jednoduché spočítání požadovaných výživových hodnot a především se dozví, jaké potraviny jsou pro ně vhodné a v jakém množství. Článek vznikl v rámci projektu Podpora práce učitelů (PPUČ). Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání.
Autor Petr Polívka

Sázecí pantomima

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Výuková aktivita Sázecí pantomima je činnost, kterou lze aplikovat na jakékoli téma a učivo, stejně tak ji lze využít v rámci neformálních vzdělávacích aktivit. Z hlediska fáze výuky ji je možné zařadit kdykoli (evokace, uvědomění si významu, reflexe), záleží na cíli, který jejím zapojením učitel sleduje. V níže popsaném příkladu je Sázecí pantomima zapojena v rámci fáze uvědomění si významu, kdy dochází k upevnění poznatků a zároveň k jejich ztvárnění jiným způsobem – pantomimou. Obsahově je představené pojetí vázáno na vzdělávací obor Výchova k občanství a tematiku pravdivosti informací na internetu. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Vanda Vaníčková

Úvod do geologie, geomorfologie a hydrologie Austrálie (zejména; žáci si osvojí s porozuměním i jiné navazující geografické znalosti)

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Tento se článek zaměřuje na metodu směřující k rozvíjení schopnosti kritického posouzení odborných zdrojů. Tato metoda přispívá k upevňování sociálních, komunikativních i emocionálních dovedností, respektu a dělbě rolí při skupinové práci. Článek představuje vyzkoušený a efektivní postup aktivizace žáků, který vede současně také k hlubšímu osvojení učiva než k jeho pouhému mechanickému zapamatování. Rovněž nabízí alternativu k neefektivní frontální výuce. Žáci se stanou při poznávacím procesu recenzenty a redaktory při hledání chyb v textu; procvičí si i formátování textu. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání (NÚV).
Autor Kamil Bujárek

QR kódy

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
V příspěvku je popsána aktivita, která je postavena na práci s prostředkem pro sběr dat, tzv. QR kódy. Cílem aktivity je aktivizace žáků a vtažení do tématu daného předmětu. Žáci pracují s digitálními prostředky, které se dnes už běžně používají, a jsou jim tak blízké. Nedílnou součástí je rozvoj gramotností, v tomto případě především čtenářské a digitální. Při aktivitě žáci také spolupracují ve skupině, diskutují nad danou problematikou a obhajují svoje názory. Aktivita je vhodná do předmětu Výchova k občanství, Výchova ke zdraví nebo Informační a komunikační technologie. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Adam Cvik

Ve spárech YouTube

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
U aktivity Ve spárech YouTube žáci pracují v digitálním prostředí, konkrétně se sociální sítí YouTube. Žáci se na základě aktivity snaží porozumět zákonitostem digitálního prostředí a jeho provázanosti. Při vyhledávání v databázi YouTube žáci sestavují statistiky výsledků hledání a na jeho základě prezentují výsledky hledání. Aktivita má také za úkol podpořit skupinovou práci žáků. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Adam Cvik
Celkem: 30