Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > základní vzdělávání > Informační a komunikační technologie > 1. stupeň

Zobrazit na úvodní stránce článků

Strom podřazených oček. výstupů

Seřadit dle: Podle autora, Vzestupně
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Jak na internet: Správa a řízení Internetu

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Pokusíme-li se o stručnou definici Internetu, nejspíš skončíme u variace na “globální decentralizovanou síť vzájemně propojených počítačových sítí”. Asi bychom časem přišli i na něco lepšího, ale nám to s ohledem na téma bude stačit. Zaměříme se totiž hlavně na slovo decentralizovaná. Pokud má Internet decentralizovanou strukturu, lze vůbec hovořit o tom, že jej někdo vlastní, řídí a spravuje? Pojďme to zjistit.
Autor Akademie CZ.NIC

Jak na internet: Vývoj a architektura počítače

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Mnohé z principů, na nichž stojí koncepce moderního počítače, pocházejí překvapivě už z první poloviny 19. století. Kolem roku 1835 představil anglický matematik a vynálezce Charles Babbage svůj návrh mechanického Analytického stroje (angl. Analytical Engine), který měl být naplněním jeho myšlenky „výpočtů poháněných parou“. Navržený stroj již měl oddělený procesor, jemuž Babbage říkal „mlýn“, paměť i vstupní a výstupní zařízení (děrné štítky a tiskárnu). Babbageova mladá spolupracovnice Augusta Ada King, jinak též dcera básníka Lorda Byrona a později hraběnka z Lovelace, připojila k popisu Analytického stroje své poznámky a vize, za něž by se nemusel stydět ani Jules Verne. Předpověděla třeba využití počítače pro nenumerické úlohy, například zpracování textu nebo hudby. Babbageovi se ovšem nikdy nepodařilo Analytický stroj zkonstruovat, pokouší se o to až nyní skupina nadšenců v projektu plan28.org.
Autor Akademie CZ.NIC

Jak na internet: Otázky a odpovědi na internetu

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Denně řešíme nejrůznější otázky anebo situace, ve kterých se nevíme rady. Ať už potřebujete radu ohledně svého počítače, který vám ve vyskakujícím okénku neustále něco sděluje, narazili jste na internetový obchod, který je neuvěřitelně levný a vy nevíte, zda to není podezřelé anebo se vám stále nedaří vyšlehat ten krém do cukroví tak, aby se nesrazil, vězte, že s největší pravděpodobností k tomu na Internetu existují bližší informace.
Autor Akademie CZ.NIC

Příběhem do digi světa

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci si ve skupinách pročítají komiksový příběh, ve kterém chybí řešení některých situací. Skupina má k dispozici ke každé situaci určité varianty řešení. Jejím úkolem je vybrat tu nejvhodnější, a tak příběh dovést k úspěšnému zakončení.
Autor InGeneration

Vyhledávání a klíčová slova

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci postupně prochází třemi aktivitami. První aktivita je seznámí s principy poskytování informací na internetu a kategorizací informačních zdrojů, druhá prostřednictvím myšlenkové mapy umožní žákům předat vlastní zkušenosti ostatním spolužákům a třetí aktivita seznámí žáky s principy využívání klíčových slov.
Autor InGeneration

Webový prohlížeč

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Efektivní vyhledávání na internetu – webový prohlížeč a využití jeho základních funkcí pro ovládání, vyhledávání a zobrazování informací.
Autor InGeneration

Užitečné weby

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci ve skupinách posuzují různé internetové zdroje, určují jejich účel a důležitost. Při vzájemné diskusi a spolupráci sestavují myšlenkovou mapu zdrojů informací na internetu.
Autor InGeneration

V digitálním světě slušně a odpovědně

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci ve skupinách posuzují různé příklady chování při komunikaci v digitálním světě. Během vzájemné diskuse a spolupráce vytvářejí plakát, na který vyberou pět nejdůležitějších pravidel netikety.
Autor InGeneration

Komunikujeme v digitálním světě i mimo něj

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci ve skupinách posuzují různé modelové životní situace a určují typické prostředky, které zajistí komunikaci s ostatními. Při vzájemné diskusi a spolupráci sestavují myšlenkovou mapu digitální komunikace a komunikace bez užití digitálních prostředků.
Autor InGeneration

Umím říci NE!

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Aktivita prostřednictvím hry posílí schopnost žáků bránit se šikaně na internetu a v mobilních sítích. Podporuje asertivní obranu žáka a seznamuje ho s různými možnostmi, jak se zachovat v obtížných situacích. V hlavní části aktivity skupiny žáků procházejí trasu se stanovišti a na každém rozhodují, jaké jednání by v situaci popsané na stanovišti bylo nejsprávnější. Učitel žáky v aktivitě doprovází, hlídá dodržování pravidel a poté vede závěrečnou reflexi a vyhodnocení.
Autor InGeneration
Celkem: 40