Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > základní vzdělávání > Informační a komunikační technologie

Zobrazit na úvodní stránce článků

Strom podřazených oček. výstupů

Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Finanční matematika s využitím výpočetní techniky – vklady

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Článek, v kterém autorka demonstruje svoje zkušenosti s výukou finanční matematiky na základní škole, volně navazuje na článek Finanční matematika s využitím výpočetní techniky – úvěry. Učivo je určeno žákům 9. ročníků základní školy. Článek je rozdělen na dvě části. První se zabývá finančním vzděláváním na úrovni EU a ČR. Tato část přináší pedagogům zajímavé odkazy na učební materiály a výsledky výzkumu finanční gramotnosti v ČR vhodných pro téma vkladů. V druhé části jsou popsány praktické příklady pro výuku uvedeného učiva s využitím výpočetní techniky. Autorka článku je současně i autorkou zadání uvedených příkladů a přiložené elektronické přílohy, na kterou je v článku odkazováno.
Autor Miroslava Huclová

Finanční matematika s využitím výpočetní techniky – úvěry

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
V článku dokumentuji svoje zkušenosti s výukou finanční matematiky na základní škole. Demonstruji využití výpočetní techniky při výuce učiva Finanční matematika v 9. ročníku základní školy. Článek je rozdělen na dvě části. První se zabývá významem využití finanční matematiky na školách a její začlenění do ŠVP, v druhé části jsou popsány praktické příklady pro výuku uvedeného učiva s využitím výpočetní techniky.
Autor Miroslava Huclová

Gamebook

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek

Článek je součástí učitelského Spomocnika na adrese https://spomocnik.rvp.cz.

Příspěvek se zabývá využitím gamebooku jako nového prostředku pro procvičování programování a algoritmizace. Jedná se o návrh projektu, ve kterém je možné v hodinách informatiky kombinovat učivo z více předmětů, především humanitních, čímž by mohlo být docíleno zvýšení atraktivity informatiky a jejího provázání s jinými tematickými celky rozvíjejícími obecné kompetence žáků.
Autor Petr Sál

Kalorimetrie

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Laboratorní práce, které vzniky v rámci projektu, si kladly za cíl zkvalitnit práci v žákovských týmech, podpořit nadané žáky v kolektivu. Dalším cílem bylo přiblížení přírodních věd humanitněji zaměřeným žákům. Nedílnou součástí bylo využití zaváděných výukových metod – čtenářská gramotnost, kritické myšlení, environmentální výchova a podpora mezipředmětových vazeb. Cílem práce kalorimetr bylo ověření získaných znalostí z tématu tepelná výměna, vyzkoušení odhadu konečné teploty, procvičení výpočtu z kalorimetrické rovnice, využití znalostí řešení matematických rovnic ve fyzice, přemýšlení o vzniku tepelných ztrát.
Autor Martina Čáslavová

Webnode pro školy

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Vytvořit si webové stránky bez znalosti programování není v dnešní době již žádný problém pro většinu z nás. Vlastní webové prezentace mají už i žáci na 1. stupni. Nabídku formou redakčních systémů, kde si uživatelé vytváří stránky pomocí předdefinovaných šablon, nabízí např. Webnode (http://www.webnode.cz), eStránky.cz (http://www.estranky.cz/), Webgarden (http://www.webgarden.cz/), WebSnadno (http://www.websnadno.cz/) či Google Sites (http://sites.google.com/). Jeden z výše uvedených systémů je uzpůsoben přímo pro školy, a to tak, že máte plnou kontrolu nad založením, editací a případným zakázáním žákovských účtů. Jak celý projekt funguje v praxi, se vám pokusím popsat z pozice učitele (Modul pro učitele) i žáka v následujícím článku.
Autor Mgr. Otmar Němec

Online publikování ve StoryBird

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Příspěvek představuje využití StoryBird ve výuce a při rozvoji čtenářské gramotnosti.
Autor Jitka Rambousková

Vyhledávací rozcvička pro češtinu

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Digitální učební materiál, který můžete využít pro zahájení mnoha různých témat z informatiky, zejména pro propojení informatiky a češtiny. Lze využít pro otestování základních znalostí žáků v práci s internetem. Hravá forma žáky baví. Jedná se o první článek ze série Čeština v informatice – informatika v češtině.
Autor Mira Friedrichová

Obyvatelé biotopů

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Tento krátkodobý projekt je zaměřený na upevnění a prohloubení znalostí jednotlivých životních prostředí, se kterými se žáci seznámí v přírodovědných předmětech. Žáci vytvářejí „mapy“ – pracovní listy v elektronické podobě pomocí jednoduchého grafickém editoru Paint.NET – osídlení vybraných biotopů konkrétními organismy. Žáci upravují obrázky a fotografie organismů, které zasadí do jednotlivých stanovišť – „map“, které si vytvoří v programu na přípravu prezentací jako pracovní listy v elektronické podobě. Jednotlivé mapy upraví tak, aby obsahovaly chyby. Ostatní žáci musí uhádnout, které organismy do jednotlivých biotopů patří, které ne. Žáci se naučí pracovat s objekty (fotografie, obrázky) v grafickém editoru a budou umět vytvořit jednoduchý pracovní list v elektronické podobě. Projekt mezipředmětově propojuje ICT, přírodopis a zeměpis. Žáci se naučí připravovat jednoduché pracovní listy v elektronické podobě a zároveň budou umět upravovat objekty v grafickém editoru Paint.NET Proč je následující ukázka příkladem dobré praxe? • protože propojuje technické zpracování elektronického pracovního listu s nácvikem prezentačních dovedností • protože dává možnost ověření účinků pracovních listů na publiku, pro které byly vytvořeny • protože ukazuje první možnosti využití základních znalostí v grafickém editoru jako přípravu pro tvorbu pracovních listů
Autor Jana Přinosilová

Den EU

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Tento školní projekt je zaměřen na seznámení žáků se zeměmi EU a poznání shod a odlišností jednotlivých členských zemí EU. Úkolem žáků je zjistit co nejvíce informací o daném členském státě EU. Tyto informace pak vytřídit na ty nejdůležitější a nezajímavější a pomocí počítačové prezentace proložené krátkými ukázkami z různých oblastí je předat mladším spolužákům tak, aby jim daný stát co nejvíce přiblížily a oni pak pochopili tento stát v co nejvíce souvislostech, odlišnostech a podobnostech s ostatními státy EU. Projekt se mezipředmětově snaží propojit co nejvíce předmětů – zeměpis, výchovu k občanství, ICT, přírodopis, dějepis, český jazyk, hudební výchovu, tělesnou výchovu, výtvarnou výchovu…
Autor Lenka Frídlová

Komorní hudba zajímavě a hravě

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek nabízí inspiraci do výuky hudební výchovy; ukazuje možnosti práce s tématem komorní hudba; přináší didaktické rozpracování pěti vyučovacích hodin – průběh vyučovací hodiny, pracovní listy, doplňovačky, tajenky, náměty na hry a činnosti žáků.
Autor Šárka Mikesková
Celkem: 128