Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > základní vzdělávání > Informační a komunikační technologie

Zobrazit na úvodní stránce článků

Strom podřazených oček. výstupů

Seřadit dle: Hodnocení RVP.CZ, Nejhůře hodnocené
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Jídelníček v číslech

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Úloha na rozvoj digitální, matematické ale i čtenářské gramotnosti, v níž si žáci sami vytvoří zdravý a vyvážený jídelníček na základě jimi nalezených hodnot různých potravin. Žáci si procvičí vyhledávání informací na internetu, práci s tabulkovým editorem, mohou využít i různé funkce na jednoduché spočítání požadovaných výživových hodnot a především se dozví, jaké potraviny jsou pro ně vhodné a v jakém množství. Článek vznikl v rámci projektu Podpora práce učitelů (PPUČ). Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání.
Autor Petr Polívka

Jak na internet: Úvod do problematiky dat

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
K tomu abychom měli znalosti, potřebujeme informace. Abychom získali informace, potřebujeme data. A právě s těmi pracují počítače. S daty, neboli bity a bajty. Bit (z anglického „drobek, kousek“) je základní datovou jednotkou, používanou ve výpočetní technice. Značí se malým písmenem „b“, např. 16 b. Bit může nabývat pouze jednu ze dvou hodnot, nejběžnější znázornění těchto hodnot jsou 0 a 1. Často dochází k zaměňování pojmů „bit“ a „bajt“. Bajt (z anglického bite „sousto“) označuje osm bitů, tzn. osmiciferné binární číslo. Takové množství informace může reprezentovat například celé číslo od 0 do 255 nebo jeden znak. Jeden bajt je obvykle nejmenší objem dat, se kterým dokáže počítač (resp. procesor) přímo pracovat. Právě proto název „bite“, čili „sousto“. V angličtině se pro bajt, používá termínu „byte“, který pochází z anglického slova „bite“, aby se předešlo záměně se slovem „bit“.
Autor Akademie CZ.NIC

Jak na internet: Edutainment - škola hrou

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Přístupy ke vzdělávání a učení se v běhu historie mnohokrát změnily. Byla období, která si žádala přísnou kázeň a dril. V jiných dobách se učitel snažil jít svým žákům naproti – tedy formulovat látku tak, aby byla v jejich světě a chápání dobře srozumitelná. V současnosti je obecný trend spíše čerpat z myšlenky učitele národů Jana Ámose Komenského a jeho Školy hrou. Obecně převládá snaha studenty a žáky učením bavit. A přesně tak vzniklo slovo Edutainment – spojením slov „education“ – vzdělávání a „entertainment“ – zábava. Je to tedy označení pro zábavné vzdělávání.
Autor Akademie CZ.NIC

Jak na internet: Generace youtuberů a selfies

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Představte si situaci: Jste na dovolené. Procházíte se podél oceánu. Na útesu se otevře překrásný výhled. Před ním stojí mladá dvojice. Muž drží ruku co nejvíce nataženou před sebou a v ní svírá telefon. Oba se dívají do monitoru a snaží se zachytit na společnou fotografii. Tak Vás napadne nabídnout se, že je společně vyfotíte, ať mají pěknou památku … No to byste si uřízli ostudu! To, oč se snaží, je „selfie“ – v současnosti velký trend.
Autor Akademie CZ.NIC

Pravidla bezpečného internetu

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
aplikační příspěvek
Uvedení základních práv dětí při používání internetu na ochranu soukromí a bezpečnosti nejen vlastní, ale i rodičů a blízkých.
Autor Zdeněk Záliš

Digitální stopa

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci se za pomoci pracovního listu a doplňujících praktických aktivit postupně seznamují s problematikou tvorby normální a digitální stopy. Pracují a diskutují nejprve samostatně a pak ve smíšených dvojicích (děvče a chlapec). Učitel žáky v aktivitě doprovází a podporuje, při závěrečné diskuzi zaznamenává zajímavé postřehy a provede jejich zhodnocení.
Autor InGeneration

Jak na internet: 3D tisk

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Vývoj 3D tiskáren mnozí vnímají jako jeden ze symbolů tzv. třetí průmyslové revoluce. Zatímco dříve si tyto stroje, které dokáží vytisknout trojrozměrné objekty, mohly dovolit pouze velké průmyslové podniky, dnes se jejich vlastníkem může stát téměř kdokoli a to za cenu nesrovnatelně nižší než před několika lety. Zatímco v Česku je 3D tisk zatím záležitostí malé skupiny nadšenců, v USA jeho obliba dosahuje masových rozměrů. Podle odborníků dosáhne hodnota byznysu s 3D tiskem během příštích 12 let více než 550 miliard dolarů.
Autor Akademie CZ.NIC

Jak na internet: Cenzura internetu

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Pro mnoho lidí představuje Internet synonymum svobody. Médium, prostřednictvím kterého mohou publikovat, co chtějí, a své myšlenky svobodně šířit z Čech třeba až na konec světa. Spolu s mocí, kterou Internet lidem dává, však rostou i snahy „Síť sítí“ omezovat a informace či uživatele cenzurovat. Podobně, jako za Rakouska-Uherska, mocnářství cenzurovalo Karla Havlíčka Borovského. Pobyt v Brixenu by dnes nikoho zřejmě neumlčel, metody na omezení Internetu ale existují a řada států je praktikuje. A nemusí se zdaleka jednat jen o země jako je Írán nebo Čína.
Autor Akademie CZ.NIC

Jak na internet: Chytrá domácnost a ochrana soukromí

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
V našem okolí je stále více domácích spotřebičů s přístupem na Internet, zapojitelných do domácí sítě a ovladatelných na dálku pomocí chytrého telefonu. Takové spotřebiče přináší svým uživatelům řadu výhod. Televizní přijímač si může aktualizovat program nebo načíst rozšířené informace o pořadu. Meteorologická stanice má dostupná data ze speciálních serverů a mnohem přesněji předpovídá počasí nebo poskytne informace o počasí na jiném místě. Lednice dokáže vyhledat nejlevnější potraviny z nákupního seznamu v okolí, doporučit recept na přípravu jídla či upozornit na správnou teplotu vína. Pračka nám po doprání zahraje skladbu aktuálního vítěze hitparády nebo si prostě aktualizuje prací programy podle kódu výrobce oblečení. Mikrovlnná trouba po načtení kódu zboží načte z webu výrobce optimální nastavení pro ohřátí jídla.
Autor Akademie CZ.NIC

Animovaný film a minimalistické sklony

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Program Animovaný film a minimalistické sklony probíhá v expozicích Národní galerie v Praze. Jeho cílem je seznámit žáky s animací, jako typem vizuálně obrazného vyjádření uplatňovaným v současném umění, a také jako jednou z možností vlastního tvůrčího vyjádření. Autorem uměleckého programu je Matěj Smetana.
Autor Lucie Štůlová Vobořilová
Celkem: 125