Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > základní vzdělávání > Matematika a její aplikace > 2. stupeň > Matematika a její aplikace > Nestandardní aplikační úlohy a problémy > užívá logickou úvahu a kombinační úsudek...

Zobrazit na úvodní stránce článků

Strom podřazených oček. výstupů

Tato kategorie nemá podřazené kategorie RVP.
Seřadit dle: Podle názvu, Sestupně
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Využití periodické soustavy prvků v hodinách matematiky, fyziky a přírodopisu

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Článek představuje zajímavou aktivitu propojující chemii s matematikou, fyzikou či přírodopisem.
Autor RNDr. Eva Zelendová

Vánoční jarmark

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Příspěvek ukazuje, jakým způsobem je připravován Vánoční jarmark v ZŠ a MŠ Brno, Jihomoravské náměstí 2. Příklad dobré praxe seznamuje čtenáře s přípravnou fází, kdy žáci 9. ročníku stanovují cenu výrobků, které budou vyrábět a následně na jarmarku prodávat. Výtěžek z jarmarku je poskytován na charitu (na adopci na dálku).
Autor Mgr. Hana Dohnalová

Úlohy pro rozvoj dovedností

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Metodická publikace pro učitele základních škol a víceletých gymnázií k rozvoji čtenářské, přírodovědné a matematické gramotnosti.
Autor ČŠI

Tři týdny s finanční matematikou

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek popisuje některé aktivity použité při práci v tematickém celku Finanční matematika v 9. ročníku.
Autor Hana Pilařová

O zebrách

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Úlohy typu zebra (dále jen zebry) mají svůj původ v oblasti tzv. rekreační matematiky. Jedná se o logické hříčky, které trénují a utužují postupy logického uvažování, přinášejí radost z úspěšného vyřešení, ale hlavně se v nich nevyskytují žádná čísla – tradičně nepřátelsky vnímaní představitelé školské matematiky. V současnosti našly navíc zebry své pevné místo mezi úlohami testujícími tzv. obecné studijní předpoklady jedince. Získávají tak punc úloh, které zvládne vyřešit pouze člověk nadaný, ostatním pak zůstanou odpovědi na otázky typu „Kdo chová zebru?“ utajeny. (Svého času dokonce po internetu putovala tzv. Einsteinova zebra, kterou údajně dovedou vyřešit pouhá 2 % všech obyvatel planety Země [1]. Takové vnímání zeber je ještě posilováno tím, že úspěšný řešitel zpravidla dosahuje správné odpovědi intuitivně, s pomocí náčrtků, schémat nebo tabulek, kterým rozumí jen on sám a nikdo jiný. Nemalou část řešitelů odradí už samotná délka zadání úlohy, které může zabrat i několik řádků. V dalším textu se pokusíme zebry zbavit oné elitářské nálepky.
Autor Stanislav Novák

Nestandardní aplikační úlohy a problémy

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
aplikační příspěvek
Smyslem zařazení tohoto tématického okruhu je ukázat žákům na řešení aplikačních úloh, pokud možno zábavnou formou, potřebnost matematiky pro řešení praktických problémů, její využitelnost v nejrůznějších oborech a životních situacích, rozvíjet u žáků logické myšlení, a tím nejen zvýšit zájem o matematiku u žáků s matematickým nadáním, ale také podchytit tento zájem u žáků prospěchově slabších. Tomu napomáhají i takové úlohy a problémy, jejichž řešení vyžaduje a rozvíjí logické uvažování a je více či méně nezávislé na znalostech školské matematiky.
Autor Jiří Brant

Matematické úlohy v mezinárodním výzkumu PISA

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
aplikační příspěvek
Základní principy a popis výzkumu, jehož cílem je zjistit, jak matematicky gramotní jsou patnáctiletí žáci, čili zda a v jaké míře umějí používat matematiku kvalifikovaným způsobem, když jsou konfrontováni s problémy reálného světa. Teoretický text, který navazuje na již zveřejněný článek Matematická gramotnost žáků a mezinárodní pedagogické výzkumy, je doprovázen řadou řešených příkladů uvolněných z mezinárodního výzkumu.
Autor Eva Zelendová

Matematická etapová soutěž Fištroniáda

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
projekt
Matematická etapová soutěž pro žáky 6. ročníku.
Autor Jana Šenfelderová

Japonské hlavolamy

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Japonské číselné hlavolamy (z nichž je nejznámějším sudoku) k nám pronikají do tzv. rekreační matematiky, lze je ovšem úspěšně využívat ve výuce matematiky k rozvoji logického myšlení, kombinačních možností i konkrétních matematických dovedností. Následující článek představuje některé z hlavolamů.
Autor Stanislav Novák

Finanční Matematika pro všechny II.

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Článek představuje tři příklady dobré praxe pro rozvoj finanční gramotnosti na základních a středních školách.
Autor Eva Zelendová
Celkem: 13