Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > základní vzdělávání > Matematika a její aplikace > 2. stupeň > Matematika a její aplikace > Nestandardní aplikační úlohy a problémy

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

S tužkou ke hvězdám

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Popis aktivity směřující k nácviku práce se soustavou souřadnic, kterou lze zařadit v sedmém či devátém ročníku (kde je možné poté navázat ve fyzice tématem vesmír).
Autor Hana Pilařová

Vánoční jarmark

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Příspěvek ukazuje, jakým způsobem je připravován Vánoční jarmark v ZŠ a MŠ Brno, Jihomoravské náměstí 2. Příklad dobré praxe seznamuje čtenáře s přípravnou fází, kdy žáci 9. ročníku stanovují cenu výrobků, které budou vyrábět a následně na jarmarku prodávat. Výtěžek z jarmarku je poskytován na charitu (na adopci na dálku).
Autor Mgr. Hana Dohnalová

Tvorba a využití trojrozměrných modelů ve výuce zeměpisu

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Příspěvek se zabývá tvorbou a využitím trojrozměrných modelů ve výuce zeměpisu, povinně volitelných předmětů či v rámci průřezových témat, krátce tuto činnost charakterizuje a díky propojení k dvěma DUM nabízí učitelům možnost tuto aktivitu zařadit do vyučování.
Autor Barbora Petrová

Vytvoř vlastní návod na origami

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
blok hodin
Složte si s žáky origami „beating heart“, nechte je vytvořit vlastní návod ke složení a společně prodiskutujte, jaké obtíže museli překonávat a jak se s nimi vyrovnali.
Autor Milan Prikner

Aktivizující činnosti ve výuce matematiky

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
aplikační příspěvek
Aktivizující činnosti ve vyučování umožňují učiteli motivovat žáky k efektivnější spolupráci. V článku shrnuji vlastní zkušenosti s použitím aktivit v matematice v základní škole, které jsem získal za 40 let své pedagogické dráhy, kdy jsem působil jako učitel matematiky na 2. stupni ZŠ. Poznal jsem, že k úspěšnému působení učitele nestačí obsah toho, co je učí, ale metody, které při výuce používá. Proto jsem permanentně hledal a postupně sám ověřil několik desítek aktivit. Popsal jsem je podrobně v příspěvcích, které jsou vystaveny ve Wiki – ve Sborovně, v sekci Aktivity.
Autor Oldřich Suchoradský

Matematické úlohy v mezinárodním výzkumu PISA

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
aplikační příspěvek
Základní principy a popis výzkumu, jehož cílem je zjistit, jak matematicky gramotní jsou patnáctiletí žáci, čili zda a v jaké míře umějí používat matematiku kvalifikovaným způsobem, když jsou konfrontováni s problémy reálného světa. Teoretický text, který navazuje na již zveřejněný článek Matematická gramotnost žáků a mezinárodní pedagogické výzkumy, je doprovázen řadou řešených příkladů uvolněných z mezinárodního výzkumu.
Autor Eva Zelendová

Matematická etapová soutěž Fištroniáda

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
projekt
Matematická etapová soutěž pro žáky 6. ročníku.
Autor Jana Šenfelderová

Dopravní a knihařský problém

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Komplexní aplikační problémy, idea optimalizace
Autor Jan Houska

Nestandardní aplikační úlohy a problémy

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
aplikační příspěvek
Smyslem zařazení tohoto tématického okruhu je ukázat žákům na řešení aplikačních úloh, pokud možno zábavnou formou, potřebnost matematiky pro řešení praktických problémů, její využitelnost v nejrůznějších oborech a životních situacích, rozvíjet u žáků logické myšlení, a tím nejen zvýšit zájem o matematiku u žáků s matematickým nadáním, ale také podchytit tento zájem u žáků prospěchově slabších. Tomu napomáhají i takové úlohy a problémy, jejichž řešení vyžaduje a rozvíjí logické uvažování a je více či méně nezávislé na znalostech školské matematiky.
Autor Jiří Brant
Celkem: 19