Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > základní vzdělávání > Matematika a její aplikace > 2. stupeň > Matematika a její aplikace > Nestandardní aplikační úlohy a problémy

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Využití periodické soustavy prvků v hodinách matematiky, fyziky a přírodopisu

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Článek představuje zajímavou aktivitu propojující chemii s matematikou, fyzikou či přírodopisem.
Autor RNDr. Eva Zelendová

Finanční Matematika pro všechny II.

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Článek představuje tři příklady dobré praxe pro rozvoj finanční gramotnosti na základních a středních školách.
Autor Eva Zelendová

Matematika v galeriích

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek přináší inspirace pro hledání souvislostí mezi rozvojem matematické gramotnosti a výtvarnými díly. Obsahuje tři konkrétní (v praxi ověřené) aktivity pro žáky základních škol včetně pracovních listů.
Autor Eva Zelendová

Úlohy pro rozvoj dovedností

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Metodická publikace pro učitele základních škol a víceletých gymnázií k rozvoji čtenářské, přírodovědné a matematické gramotnosti.
Autor ČŠI

Einsteinovy hádanky a jiné hlavolamy

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Vybraných sedm hádanek z publikace Einsteinovy hádanky a jiné hlavolamy může posloužit jako trénink mozku, který můžete zařadit do vyučování. Úvodní Einsteinovu hádanku dokáže prý vyřešit jen 2% lidí, budou mezi ně patřit i vaši žáci? Dále kniha Einsteinovy hádanky přináší desítky známých i méně známých, starých i novějších hádanek, paradoxů a geometrických úloh, nechybí ani optické klamy. Uvedené hádanky lze využít při výuce matematiky.
Autor Vladimír Vecheta

Finanční matematika s využitím výpočetní techniky – úvěry

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
V článku dokumentuji svoje zkušenosti s výukou finanční matematiky na základní škole. Demonstruji využití výpočetní techniky při výuce učiva Finanční matematika v 9. ročníku základní školy. Článek je rozdělen na dvě části. První se zabývá významem využití finanční matematiky na školách a její začlenění do ŠVP, v druhé části jsou popsány praktické příklady pro výuku uvedeného učiva s využitím výpočetní techniky.
Autor Miroslava Huclová

Objemný deváťák

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Ukázka skupinové aktivity žáků 9. ročníku, v rámci které si procvičí výpočet objemu těles.
Autor Hana Pilařová

Tři týdny s finanční matematikou

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek popisuje některé aktivity použité při práci v tematickém celku Finanční matematika v 9. ročníku.
Autor Hana Pilařová

Japonské hlavolamy

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Japonské číselné hlavolamy (z nichž je nejznámějším sudoku) k nám pronikají do tzv. rekreační matematiky, lze je ovšem úspěšně využívat ve výuce matematiky k rozvoji logického myšlení, kombinačních možností i konkrétních matematických dovedností. Následující článek představuje některé z hlavolamů.
Autor Stanislav Novák

O zebrách

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Úlohy typu zebra (dále jen zebry) mají svůj původ v oblasti tzv. rekreační matematiky. Jedná se o logické hříčky, které trénují a utužují postupy logického uvažování, přinášejí radost z úspěšného vyřešení, ale hlavně se v nich nevyskytují žádná čísla – tradičně nepřátelsky vnímaní představitelé školské matematiky. V současnosti našly navíc zebry své pevné místo mezi úlohami testujícími tzv. obecné studijní předpoklady jedince. Získávají tak punc úloh, které zvládne vyřešit pouze člověk nadaný, ostatním pak zůstanou odpovědi na otázky typu „Kdo chová zebru?“ utajeny. (Svého času dokonce po internetu putovala tzv. Einsteinova zebra, kterou údajně dovedou vyřešit pouhá 2 % všech obyvatel planety Země [1]. Takové vnímání zeber je ještě posilováno tím, že úspěšný řešitel zpravidla dosahuje správné odpovědi intuitivně, s pomocí náčrtků, schémat nebo tabulek, kterým rozumí jen on sám a nikdo jiný. Nemalou část řešitelů odradí už samotná délka zadání úlohy, které může zabrat i několik řádků. V dalším textu se pokusíme zebry zbavit oné elitářské nálepky.
Autor Stanislav Novák
Celkem: 19