Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > základní vzdělávání > Matematika a její aplikace > 2. stupeň > Matematika a její aplikace > Geometrie v rovině a v prostoru

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Hodnocení uživatelů, Nejlépe hodnocené
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Kruh a válec ve slovních úlohách

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Příspěvek obsahuje osm slovních úloh zaměřených na využití znalostí o kruhu a válci. Každá slovní úloha obsahuje navíc informace a úkoly související s jiným oborem nebo průřezovým tématem.
Autor Milada Kyselovská

Pythagorova věta metodou CLIL

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
blok hodin
Příspěvek je věnován propojení matematiky a německého jazyka, tématem je Pythagorova věta a základem výuky je metoda CLIL. Jedná se o blok pěti vyučovacích hodin a je určen žákům 7. třídy nebo sekundě víceletých gymnázií, jejichž jazykové znalosti jsou minimálně na úrovni A1, spíše však na A2 podle SERR. Učitelky matematiky a německého jazyka si společně stanoví obsahové a jazykové cíle výuky. Žáci po absolvování hodin znají názvy geometrických obrazců, terminologii související s Pythagorovou větou a rozšíří si obecnou slovní zásobu při počítání slovních úloh. Obsahové cíle si kladou za cíl najít pravý úhel, odvěsny a přeponu pravoúhlého trojúhelníku, určit vztah mezi délkami stran pravoúhlého trojúhelníku, vypočítat délku strany v pravoúhlém trojúhelníku za použití Pythagorovy věty a řešit slovní úlohy za použití Pythagorovy věty. Příspěvek obsahuje pracovní listy (Arbeitsblatt 1 a 2), dále opakování (Arbeitsblatt 3 – Wiederholung), které může být použito i jako test za prověření jazykových i obsahových cílů. Neméně důležitou součástí je i podrobně rozpracovaný metodický plán aktivit (Metodické poznámky pro učitele), kde učitelé naleznou podrobný popis jednotlivých vyučovacích hodin, obsahové a jazykové cíle, pomůcky etc.
Autor Ivana Frýbová

Využití dynamické geometrie při výuce v 6. ročníku základní školy

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
blok hodin
V článku dokumentuji svoje zkušenosti se softwarem GeoGebra při výuce matematiky na základní škole. V práci je demonstrováno použití softwaru GeoGebra při výuce matematiky žáků 6. ročníku ZŠ na dvou příkladech z učiva osová souměrnost a trojúhelník.
Autor Miroslava Huclová

John Clever a říše Souměrnosti

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Žáci společně s dobrodruhem Johnem Cleverem objevují tajemství osové souměrnosti. V příspěvku najdete návrh členění tématu Osová souměrnost do 11 vyučovacích hodin, stanovené cíle, návrh aktivit pro práci, pracovní materiály a možné způsoby reflexe stanovených cílů.
Autor Hana Pilařová

Objevujeme vlastnosti osové souměrnosti

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Příklad dobré praxe seznamuje čtenáře s konkrétní vyučovací hodinou, která proběhla v rámci předmětu Matematika v šestém ročníku základní školy Čtyřlístek v Uherském Hradišti. Jedná se o úvodní hodinu projektu, který je zaměřen na posílení zájmu žáků o geometrii (osová souměrnost) a o matematiku obecně.
Autor PhDr. Věra Olšáková

CLIL: Osová souměrnost

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Tento článek integruje vzdělávací obsah oborů matematika a anglický jazyk a přináší téma Osové souměrnosti. V pořadí 8. výukový plán je zařazen do publikace Cizí jazyky napříč předměty 2. stupně ZŠ dostupné z http://clil.nuv.cz a je vystaven na principech 4 C´s Prof. Do Coyle (stejně jako ostatní články seriálu CLIL v praxi).
Autor Eva Seidlová

Krychle jsou vrženy

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Popis bloku deseti vyučovacích hodin na téma Krychle (6. ročník). Obsahuje PL a užitečné odkazy, které lze využít nejen pro daný tematický celek.
Autor Hana Pilařová

Využití stavebnice při výuce matematiky na základní škole

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Hlavní část praktického článku popisuje realizaci výukových aktivit využívajících stavebnici Polydron v planimetrii i stereometrii na základní škole. Uplatňuje především metodu skupinového cvičení žáků s podporou trojrozměrných pomůcek sestavovaných ze stavebnice. Žáci procvičují hlavně prostorovou představivost, ale i kompletní dovednosti získané na seznamovacích hodinách se stereometrickými tělesy a výpočtem jejich povrchů i objemů. Výuka je určena především žákům základních škol. Ideální počet žáků třídy je 16–20 (třída půlená). Zaměstnání lze však realizovat i ve skupinách větších.
Autor Zbyněk Tůma

Objemný deváťák

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Ukázka skupinové aktivity žáků 9. ročníku, v rámci které si procvičí výpočet objemu těles.
Autor Hana Pilařová

Geometrie, GeoGebra a potřeba přesnosti

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Cílem článku je představit možnosti prostředí dynamické geometrie (konkrétně programu GeoGebra) na příkladu konstrukce kružnice vepsané a opsané trojúhelníku. Článek se zaměřuje na výhody dynamického prostředí a možnosti využití výpočetní techniky (včetně interaktivní tabule) ve výuce.
Autor Antonín Jančařík
Celkem: 21