Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > základní vzdělávání > Matematika a její aplikace > 2. stupeň > Matematika a její aplikace

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Hodnocení RVP.CZ, Nejlépe hodnocené
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Logická matematická soutěž

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Informace o vzniku a organizaci matematické soutěže v SPŠ v Novém Městě nad Metují je doplněna ukázkou soutěžního testu s uvedeným řešením úloh.
Autor Jiří Houser

Prokládání polynomiální funkce zadanými body

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Článek představuje polynomiální interpolace, tj. prokládání polynomiální křivky danými body, ve formě výukového materiálu (nejen) k samostudiu pro nadané žáky. Tento materiál může být odrazovým můstkem pro seminární práce a projekty.
Autor Karel Pazourek

Aritmetické rozcvičky

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
V příspěvku je popsáno několik rozcviček s aritmetickou a algebraickou tematikou. Ke všem rozcvičkám je připojen komentář, jak s úlohami pracovat a jak je při výuce matematiky použít.
Autor Peter Krupka

Geometrické rozcvičky

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
V příspěvku je popsáno několik rozcviček s geometrickou tematikou. Ke všem rozcvičkám je připojen komentář, jak s úlohami pracovat a jak je při výuce matematiky použít.
Autor Peter Krupka

Průměrný deváťák

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Zkušenost a pro někoho možná inspirace, jak přistupovat k tématu Základy statistiky na 2. stupni základní školy. Článek byl v roce 2020 revidován a doplněn o zkušenosti autorky včetně doporučení aktuálních digitálních aplikací a technologií, které lze během aktivity využít.
Autor Hana Pilařová

John Clever a říše Souměrnosti

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Žáci společně s dobrodruhem Johnem Cleverem objevují tajemství osové souměrnosti. V příspěvku najdete návrh členění tématu Osová souměrnost do 11 vyučovacích hodin, stanovené cíle, návrh aktivit pro práci, pracovní materiály a možné způsoby reflexe stanovených cílů.
Autor Hana Pilařová

O zebrách

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Úlohy typu zebra (dále jen zebry) mají svůj původ v oblasti tzv. rekreační matematiky. Jedná se o logické hříčky, které trénují a utužují postupy logického uvažování, přinášejí radost z úspěšného vyřešení, ale hlavně se v nich nevyskytují žádná čísla – tradičně nepřátelsky vnímaní představitelé školské matematiky. V současnosti našly navíc zebry své pevné místo mezi úlohami testujícími tzv. obecné studijní předpoklady jedince. Získávají tak punc úloh, které zvládne vyřešit pouze člověk nadaný, ostatním pak zůstanou odpovědi na otázky typu „Kdo chová zebru?“ utajeny. (Svého času dokonce po internetu putovala tzv. Einsteinova zebra, kterou údajně dovedou vyřešit pouhá 2 % všech obyvatel planety Země [1]. Takové vnímání zeber je ještě posilováno tím, že úspěšný řešitel zpravidla dosahuje správné odpovědi intuitivně, s pomocí náčrtků, schémat nebo tabulek, kterým rozumí jen on sám a nikdo jiný. Nemalou část řešitelů odradí už samotná délka zadání úlohy, které může zabrat i několik řádků. V dalším textu se pokusíme zebry zbavit oné elitářské nálepky.
Autor Stanislav Novák

Pythagorova věta metodou CLIL

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
blok hodin
Příspěvek je věnován propojení matematiky a německého jazyka, tématem je Pythagorova věta a základem výuky je metoda CLIL. Jedná se o blok pěti vyučovacích hodin a je určen žákům 7. třídy nebo sekundě víceletých gymnázií, jejichž jazykové znalosti jsou minimálně na úrovni A1, spíše však na A2 podle SERR. Učitelky matematiky a německého jazyka si společně stanoví obsahové a jazykové cíle výuky. Žáci po absolvování hodin znají názvy geometrických obrazců, terminologii související s Pythagorovou větou a rozšíří si obecnou slovní zásobu při počítání slovních úloh. Obsahové cíle si kladou za cíl najít pravý úhel, odvěsny a přeponu pravoúhlého trojúhelníku, určit vztah mezi délkami stran pravoúhlého trojúhelníku, vypočítat délku strany v pravoúhlém trojúhelníku za použití Pythagorovy věty a řešit slovní úlohy za použití Pythagorovy věty. Příspěvek obsahuje pracovní listy (Arbeitsblatt 1 a 2), dále opakování (Arbeitsblatt 3 – Wiederholung), které může být použito i jako test za prověření jazykových i obsahových cílů. Neméně důležitou součástí je i podrobně rozpracovaný metodický plán aktivit (Metodické poznámky pro učitele), kde učitelé naleznou podrobný popis jednotlivých vyučovacích hodin, obsahové a jazykové cíle, pomůcky etc.
Autor Ivana Frýbová

Teorie relativity na základní škole?

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek se zabývá tématem, do jaké míry je možné aplikovat některé aspekty speciální teorie relativity na základní škole. Ukazuje, že některé fyzikální vztahy ze speciální teorie relativity, které se zdají příliš komplikované pro účely fyziky na základní škole, mohou být zajímavým materiálem pro procvičování algebraických operací v základoškolské matematice.
Autor Zdeněk Hromádka

Krychle jsou vrženy

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Popis bloku deseti vyučovacích hodin na téma Krychle (6. ročník). Obsahuje PL a užitečné odkazy, které lze využít nejen pro daný tematický celek.
Autor Hana Pilařová
Celkem: 80