Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > základní vzdělávání > Matematika a její aplikace > 1. stupeň > Matematika a její aplikace > Geometrie v rovině a v prostoru

Zobrazit na úvodní stránce článků

Strom podřazených oček. výstupů

Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Škola z ptačí perspektivy

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Předkládaný text popisuje aktivitu navrženou pro žáky 1.–3. ročníku základní školy zaměřenou na rozvíjení prostorové představivosti a orientace. Zároveň ukazuje možné využití potenciálu vzdělávacího obsahu Matematiky a její aplikace k rozvíjení nejen matematické, ale i digitální gramotnosti. Aktivita byla realizována v 1. třídě větší městské školy a ukazuje, jak lze námět modifikovat podle podmínek na konkrétní škole. Text vznikl v rámci projektu PPUČ, financovaného z Evropských strukturálních a investičních fondů, který podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání (NÚV).
Autor PhDr. Hana Havlínová, Ph.D.

Druháci a matematika VI. Úsečka

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Tento materiál navazuje na téma Vyznačujeme body kompletu Druháci a matematika. Mělo by být probíráno souběžně s aritmetickými tématy Druháci a matematika V. Opakování sčítání a odčítání do 20 s přechodem, metodická příručka a DUM Druháci a matematika 7 – Násobíme a dělíme do 20. Téma Rýsujeme úsečky je zaměřeno na poznávání úsečky, jejích krajních bodů, vyznačování úseček na přímé čáře, rýsování úseček daných krajními body, vyznačování bodů, které dané úsečce náleží – nenáleží, vztah „mezi“. Žáci pracují s příslušnými pracovními listy, špejlemi a modelínou. Po spuštění prezentace jsou animací uváděna řešení jednotlivých úkolů.
Autor Marie Janků

Metody práce v geometrii na 1. stupni ZŠ: Modelování

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Další díl seriálu Metody práce v geometrii na 1. stupni nabízí množství aktivit rozvíjejících geometrické představy metodou modelování. Využit je různý podkladový papír, skládání, geoboard aj.
Autor Alena Ošpesová

Metody práce v geometrii na 1. stupni ZŠ: Výpočty

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek ze seriálu Metody práce v geometrii na 1. stupni nabízí několik ukázkových úloh, jak pracovat s výpočty v hodinách geometrie.
Autor Alena Ošpesová

Metody práce v geometrii na 1. stupni ZŠ: Překládání a stříhání papíru

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Další článek ze seriálu Metody práce v geometrii na 1. stupni nabízí námět pro modelování papíru při rozvoji geometrických představ.
Autor Alena Ošpesová

Metody práce v geometrii na 1. stupni ZŠ: Kreslení a vybarvování

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Další díl seriálu Metody práce v geometrii na 1. stupni nabízí vybarvovací aktivity s různými typy podkladového papíru.
Autor Alena Ošpesová

Metody práce v geometrii na 1. stupni ZŠ: Rýsování

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Text shrnuje základní pravidla pro výuku a hodnocení dovednosti rýsování na 1. stupni.
Autor Alena Ošpesová

Druháci a matematika IV. Vyznačujeme body

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Toto téma je druhým geometrickým tématem kolekce Druháci a matematika. Mělo by být probíráno souběžně s druhým aritmetickým tématem Opakujeme sčítání, odčítání do 20 bez přechodu přes 10 tak, aby žáci uměli vyznačovat body již při zahájení aritmetického tématu Násobení dělení do 20. Vyznačování bodů navazuje na činnost žáků na hřišti (v tělocvičně), kdy si křížkem každý vyznačí svoje místo a označí si je písmenem. Rozběhnou se a pak se na svoje místo vrátí.
Autor Marie Janků

Druháci a matematika II. Tvary věcí

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Téma poznáváme geometrické tvary je prvním geometrickým tématem ve 2. ročníku a je v podstatě opakováním a prohloubením učiva 1. ročníku. Mělo by být probíráno souběžně s prvním aritmetickým tématem opakujeme čísla do 20. Žáci pracují s příslušnými pracovními listy, a pokud možno i s modely (papírovými) geometrických útvarů.
Autor Marie Janků

Centra aktivit: Podzim s drakem Mrakem – geometrické tvary a logické řady

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Žáci 1. ročníku během pěti dnů pracují v centrech aktivit a plní úkoly ze zadání, které jim přednese učitel/ka. V hodnotícím kruhu svou práci prezentují. Po skončení cyklu rozpoznají znaky podzimu, pojmenují je, zároveň také rozeznají a pojmenují geometrické tvary. Kontrola prací dětí slouží vyučujícímu jako zpětná vazba těchto projektových dnů.
Autor Učitelé škol zapojených v projektu
Celkem: 24