Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > základní vzdělávání > Matematika a její aplikace > 1. stupeň > Matematika a její aplikace

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Podle názvu, Vzestupně
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Aktivizující činnosti ve výuce matematiky

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
aplikační příspěvek
Aktivizující činnosti ve vyučování umožňují učiteli motivovat žáky k efektivnější spolupráci. V článku shrnuji vlastní zkušenosti s použitím aktivit v matematice v základní škole, které jsem získal za 40 let své pedagogické dráhy, kdy jsem působil jako učitel matematiky na 2. stupni ZŠ. Poznal jsem, že k úspěšnému působení učitele nestačí obsah toho, co je učí, ale metody, které při výuce používá. Proto jsem permanentně hledal a postupně sám ověřil několik desítek aktivit. Popsal jsem je podrobně v příspěvcích, které jsou vystaveny ve Wiki – ve Sborovně, v sekci Aktivity.
Autor Oldřich Suchoradský

Autobus

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Hejného metoda posiluje budování schémat, napojuje je na sebe a vyvozuje z nich konkrétní úsudky.
Autor Prof. RNDr. Milan Hejný, CSc.

Bramborový den

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Podzimní polodenní tematické vyučování s tématem brambor – počítání s bramborami a pohybové aktivity v prvním pololetí 1. ročníku ZŠ.
Autor Pavlína Hublová

Centra aktivit: Podzim s drakem Mrakem – geometrické tvary a logické řady

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Žáci 1. ročníku během pěti dnů pracují v centrech aktivit a plní úkoly ze zadání, které jim přednese učitel/ka. V hodnotícím kruhu svou práci prezentují. Po skončení cyklu rozpoznají znaky podzimu, pojmenují je, zároveň také rozeznají a pojmenují geometrické tvary. Kontrola prací dětí slouží vyučujícímu jako zpětná vazba těchto projektových dnů.
Autor Učitelé škol zapojených v projektu

Cestovní kancelář

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Vzdělávání pro 21. století je spojeno s pojmem funkční gramotnost. Pod tímto pojmem si můžeme představit rozvíjení takových schopností a dovedností, které umožňují např. tvořivé řešení problémů, kritické myšlení, porozumění různým typům médií a technologií, vzájemnou spolupráci a zodpovědnost za sebe sama. Dá se předpokládat, že to všechno bude žák potřebovat nejen ve škole, ale především ve svém vlastním životě. Předkládaný text popisuje konkrétní aktivitu, která byla realizována na běžné základní škole a která si dává za cíl ukázat jednu z možností, jak může učitel využít potenciálu vzdělávacího obsahu Matematiky a její aplikace k rozvíjení nejen matematické, ale i čtenářské a digitální gramotnosti. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání (NÚV).
Autor Mgr. Hana Havlínová, Ph.D.

Děda Lesoň

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Hejného metoda posiluje budování schémat, napojuje je na sebe a vyvozuje z nich konkrétní úsudky.
Autor Prof. RNDr. Milan Hejný, CSc.

Desatero domácí ekologie

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
projekt
Během projektu si žáci uvědomí důležitost ekologického chování každého z nás v běžném životě. Výsledkem práce je vytvoření ekologického nápadníku pro domácnost, který si žáci odnesou domů a jeho obsah se snaží uplatňovat v praxi. Projekt obsahuje řadu námětů na činnosti v nejrůznějších předmětech.
Autor Mirka Gardoňová

Desetinná čísla kolem nás

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Příspěvek popisuje aktivitu, při které si žáci uvědomí význam desetinných čísel a procvičí si početní operace s nimi.
Autor Jana Linhartová

Dopravní den s koloběžkou

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Jednodenní tematické vyučování s tématem dopravní výchovy – pracovní listy, poznávání značek, bezpečnost v okolí školy, jízda zručnosti na koloběžce.
Autor Pavlína Hublová

Druháci a matematika I. Opakování čísel do 20

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek je metodickým průvodcem pro učitele k digitálním učebním materiálům (prezentace, pracovní listy) Druháci a matematika, Opakování čísel do 20, které jsou prvním tématem kolekce Druháci a matematika. Je změřeno na opakování a prohloubení numerace v oboru přirozených čísel do 20. Prohloubením jsou zde složené nerovnice (5 < n < 13), vztah o n více (méně). Žáci pracují s příslušnými pracovními listy, drobným materiálem – dvoubarevnými knoflíky, mřížkou, hrací dráhou (viz příloha), popř. hracími kostkami a figurkami.
Autor Marie Janků
Celkem: 106