Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > základní vzdělávání > Jazyk a jazyková komunikace > 2. stupeň > Cizí jazyk > Čtení s porozuměním

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Hodnocení uživatelů, Nejhůře hodnocené
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Introduction to using songs in a classroom – is there anything else than gap-fills? I. part

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
aplikační příspěvek
Příspěvek pojednává o nezaměnitelné roli a důležitosti použití písně a písňových textů v hodinách cizích jazyků. Zamýšlí se nad některými současnými učebnicemi anglického jazyka a jejich pojetím při práci s hudbou. Rýsuje jiné možnosti využití písně než jen pro nácvik gramatiky (doplňovací cvičení) a nové slovní zásoby. Navržené náměty pro práci s hudbou v hodinách shrnuje do třech skupin – foneticko-lexikální, gramaticko-lexikální a lexikální.
Autor Tereza Šmídová

Pythagorova věta metodou CLIL

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
blok hodin
Příspěvek je věnován propojení matematiky a německého jazyka, tématem je Pythagorova věta a základem výuky je metoda CLIL. Jedná se o blok pěti vyučovacích hodin a je určen žákům 7. třídy nebo sekundě víceletých gymnázií, jejichž jazykové znalosti jsou minimálně na úrovni A1, spíše však na A2 podle SERR. Učitelky matematiky a německého jazyka si společně stanoví obsahové a jazykové cíle výuky. Žáci po absolvování hodin znají názvy geometrických obrazců, terminologii související s Pythagorovou větou a rozšíří si obecnou slovní zásobu při počítání slovních úloh. Obsahové cíle si kladou za cíl najít pravý úhel, odvěsny a přeponu pravoúhlého trojúhelníku, určit vztah mezi délkami stran pravoúhlého trojúhelníku, vypočítat délku strany v pravoúhlém trojúhelníku za použití Pythagorovy věty a řešit slovní úlohy za použití Pythagorovy věty. Příspěvek obsahuje pracovní listy (Arbeitsblatt 1 a 2), dále opakování (Arbeitsblatt 3 – Wiederholung), které může být použito i jako test za prověření jazykových i obsahových cílů. Neméně důležitou součástí je i podrobně rozpracovaný metodický plán aktivit (Metodické poznámky pro učitele), kde učitelé naleznou podrobný popis jednotlivých vyučovacích hodin, obsahové a jazykové cíle, pomůcky etc.
Autor Ivana Frýbová

Využití adaptovaných textů ve výuce češtiny pro cizince – text jako prostředek nácviku čtení s porozuměním

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
aplikační příspěvek
Cílem tohoto příspěvku je ukázat možnosti práce s adaptovaným textem tak, aby sloužil jako prostředek nácviku čtení s porozuměním. Základem pro tuto práci je adaptace klasické pohádky a vytvoření klasifikačních úloh, které kontrolují porozumění textu či s textem dále pracují.
Autor Jarmila Karlovcová

Využití adaptovaných textů ve výuce češtiny pro cizince – text jako prostředek k osvojování a upevňování slovní zásoby

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
aplikační příspěvek
Cílem tohoto příspěvku je poukázat na možnosti práce s adaptovaným textem tak, aby sloužil jako prostředek k osvojování, nácviku a upevňování slovní zásoby. Základem pro tuto práci je adaptace klasické pohádky, která se stala podkladem pro úlohy zaměřující se na rozvíjení aktivní, pasivní a potenciální slovní zásoby.
Autor Jarmila Karlovcová

Nácvik výslovnosti ruských hlásek [л] a [л‘] u českých žáků

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek je věnovaný jednomu ze skupiny složitých fonetických jevů ve výuce ruštiny jako cizího jazyka u českých žáků a studentů. Teoreticky popisuje správnou výslovnost obou variant zvuku L, poukazuje na interferenci (tedy negativní vliv mateřského jazyka). Na několika příkladech různých cvičení je ukázán postup nácviku správné výslovnosti tohoto fonetického jevu.
Autor Jakub Konečný

Projekt Meine Schule

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Cílem příkladu dobré praxe je zlepšit souvislý ústní i písemný projev žáků na dané téma a pracovat s Evropským jazykovým portfoliem v jeho online podobě. Prostřednictvím sebehodnocení a strategií v učení se snaží ukázat pokrok žáků v uvedených řečových dovednostech. Dílčími cíli je procvičení slovní zásoby k tématu, v návaznosti na ni zautomatizovat časování pravidelných sloves a seznámit se s některými slovesy nepravidelnými. Příklad hojně využívá důležitého motivačního prvku – hry.
Autor Mgr. Eva Sedláková

CLIL: Eroze

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Tento CLIL výukový plán (pátý v pořadí) využívá experimentální formu výuky na téma Eroze a integruje předměty anglický jazyk a zeměpis. Je čerpán z online příručky věnované implementaci CLILu do české školy s názvem Cizí jazyky napříč předměty 2. stupně ZŠ, dostupné na http://clil.nuv.cz.
Autor Gabriela Baladová

CLIL: Kruhový trénink

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
V pořadí 6. CLIL výukový plán integruje anglický jazyk a tělesnou výchovu na téma Kruhový trénink. Plán je zařazen do příručky Cizí jazyky napříč předměty 2. stupně ZŠ a je dostupný na http://clil.nuv.cz.
Autor Jan Pernica

CLIL: Chromatografie

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Jedním z oborů chemie je analytická chemie, která se zabývá rozlišováním látek a určováním složení směsí. Metoda chromatografie se jako již 13. výukový plán CLIL zaměří na směsi látek kolem nás, které mají velmi podobné vlastnosti. Žákům je toto téma přiblíženo formou pokusu ve školní třídě a prostřednictvím CLILu, tj. integrací chemie a angličtiny.
Autor Alena Popelová

La mauvaise note

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek se zabývá využitím divadelního textu ve výuce francouzštiny na základních školách. Jedná se o jednoaktovou hru na téma: Jak oznámit rodičům špatnou známku? Text byl mírně upraven vzhledem k požadované jazykové úrovni žáků (A2).
Autor Mgr. Anna Benešová
Celkem: 43