Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > základní vzdělávání > Jazyk a jazyková komunikace > 2. stupeň > Cizí jazyk > Čtení s porozuměním

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Hodnocení RVP.CZ, Nejlépe hodnocené
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

CLIL - jazykové roviny a porozumění odbornému předmětu

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
aplikační příspěvek
V integrované výuce (CLIL) je klíčová je dualita cílů, tedy učitel se má vědomě věnovat jak odbornému předmětu a rozvíjení kompetencí v něm, tak cizímu jazyku. Tento článek poukazuje na různé roviny cizího jazyka, které se v integrovaných hodinách objevují, a na jejich specifika. Na ukázkách z integrované výuky matematiky a anglického jazyka ukazuje některé konkrétní aktivity pro efektivní integraci a odkazuje na další relevantní zdroje.
Autor Lenka Tejkalova

Pythagorova věta metodou CLIL

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
blok hodin
Příspěvek je věnován propojení matematiky a německého jazyka, tématem je Pythagorova věta a základem výuky je metoda CLIL. Jedná se o blok pěti vyučovacích hodin a je určen žákům 7. třídy nebo sekundě víceletých gymnázií, jejichž jazykové znalosti jsou minimálně na úrovni A1, spíše však na A2 podle SERR. Učitelky matematiky a německého jazyka si společně stanoví obsahové a jazykové cíle výuky. Žáci po absolvování hodin znají názvy geometrických obrazců, terminologii související s Pythagorovou větou a rozšíří si obecnou slovní zásobu při počítání slovních úloh. Obsahové cíle si kladou za cíl najít pravý úhel, odvěsny a přeponu pravoúhlého trojúhelníku, určit vztah mezi délkami stran pravoúhlého trojúhelníku, vypočítat délku strany v pravoúhlém trojúhelníku za použití Pythagorovy věty a řešit slovní úlohy za použití Pythagorovy věty. Příspěvek obsahuje pracovní listy (Arbeitsblatt 1 a 2), dále opakování (Arbeitsblatt 3 – Wiederholung), které může být použito i jako test za prověření jazykových i obsahových cílů. Neméně důležitou součástí je i podrobně rozpracovaný metodický plán aktivit (Metodické poznámky pro učitele), kde učitelé naleznou podrobný popis jednotlivých vyučovacích hodin, obsahové a jazykové cíle, pomůcky etc.
Autor Ivana Frýbová

Introduction to using songs in a classroom – is there anything else than gap-fills? I. part

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
aplikační příspěvek
Příspěvek pojednává o nezaměnitelné roli a důležitosti použití písně a písňových textů v hodinách cizích jazyků. Zamýšlí se nad některými současnými učebnicemi anglického jazyka a jejich pojetím při práci s hudbou. Rýsuje jiné možnosti využití písně než jen pro nácvik gramatiky (doplňovací cvičení) a nové slovní zásoby. Navržené náměty pro práci s hudbou v hodinách shrnuje do třech skupin – foneticko-lexikální, gramaticko-lexikální a lexikální.
Autor Tereza Šmídová

A song as a complex tool for learning IV. part

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Čtvrtý díl v řadě písňových textů nabízí způsob jak z hudební produkce a textu písně efektivně vystavit jazykovou hodinu, a tím ukáže, že hudba (píseň) nabízí a pokrývá všechny aspekty, které by neměly chybět v kvalitní hodině cizího jazyka. Námětem pro dva plány hodiny se staly písně Niny Simone (Ain´t got no/I´ve got life) a Johna Lennona (Imagine). V plánu hodiny jsou popsány dílčí cíle aktivit i hlavní cíl hodiny a využívá mj. metodu činnostního učení.
Autor Tereza Šmídová

Využití adaptovaných textů ve výuce češtiny pro cizince – text jako prostředek k osvojování a upevňování slovní zásoby

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
aplikační příspěvek
Cílem tohoto příspěvku je poukázat na možnosti práce s adaptovaným textem tak, aby sloužil jako prostředek k osvojování, nácviku a upevňování slovní zásoby. Základem pro tuto práci je adaptace klasické pohádky, která se stala podkladem pro úlohy zaměřující se na rozvíjení aktivní, pasivní a potenciální slovní zásoby.
Autor Jarmila Karlovcová

Dictionary skills – getting started

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
První praktický článek ze seriálu Dictionary Skills in English Lessons for the 8th and 9th grades. Aktivity popsané v tomto článku jsou určeny k seznámení se se základní terminologií používanou v souvislosti s prací se slovníkem. Účelem aktivit je také procvičení základních dovedností, které mohou žákům práci se slovníkem usnadnit (např. zopakování abecedy). The first practical article of the series Dictionary Skills in English Lessons for the 8th and 9th grades. A set of activities introducing essential terminology and key features of a dictionary with the aim to practise basic skills that make the use of dictionaries easier (e.g. alphabet skills).
Autor Radmila Záviská

Dictionary skills – verbs

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Šestý článek ze seriálu Dictionary Skills in English Lessons for the 8th and 9th Grades. Aktivity uvedené v tomto článku představují možnosti, jak v rámci práce se slovníkem objevovat základní vlastnosti sloves – slovesné vzory, pravidelné či nepravidelné tvary sloves nebo význam frázových sloves.
Autor Radmila Záviská

Práce se slovníkem – začínáme

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
První praktický článek ze seriálu Práce se slovníkem v hodinách angličtiny pro 8. a 9. ročník ZŠ. Aktivity popsané v tomto článku jsou určeny k seznámení se se základní terminologií používanou v souvislosti s prací se slovníkem. Účelem aktivit je také procvičení základních dovedností, které mohou žákům práci se slovníkem usnadnit (např. zopakování abecedy).
Autor Radmila Záviská

Využití adaptovaných textů ve výuce češtiny pro cizince – text jako prostředek nácviku čtení s porozuměním

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
aplikační příspěvek
Cílem tohoto příspěvku je ukázat možnosti práce s adaptovaným textem tak, aby sloužil jako prostředek nácviku čtení s porozuměním. Základem pro tuto práci je adaptace klasické pohádky a vytvoření klasifikačních úloh, které kontrolují porozumění textu či s textem dále pracují.
Autor Jarmila Karlovcová

Začínáme s metodou CLIL ve výuce fyziky na základní škole

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Text článku je zaměřen na vyučování metodou CLIL v rámci předmětu fyzika. V první části článku je čtenář seznámen s tím, co znamená výuková metoda CLIL, jaké jsou její přednosti a jaká může přinášet úskalí. V druhé části textu je konkrétní ukázka (inspirace), jak zpracovat učivo odraz světla (zrcadla) metodou CLIL.
Autor Zdeněk Hromádka
Celkem: 43