Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > základní vzdělávání > Jazyk a jazyková komunikace > 2. stupeň > Cizí jazyk > Čtení s porozuměním

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Počet komentářů, Nejvíce
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Seznamujeme se a opakujeme ve výuce němčiny

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Metody seznámení se a opakování patří ke klíčovým činnostem ve výuce cizích jazyků. Ať již seznámení se (jedná se o klíčovou konverzační situaci) nebo opakování (které se jeví jako zdánlivě nezáživné) lze realizovat ve výuce zábavným způsobem.
Autor Kamila Sladkovská

Dictionary skills – working with headwords

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Druhý praktický článek ze seriálu Dictionary Skills in English Lessons for the 8th and 9th Grades se zaměřuje na práci se slovníkovými hesly – headwords. Popsané aktivity se zabývají základními problémy se slovníkovými symboly a znaky, vyhledáváním slovních druhů, tvořením slov pomocí předpon a přípon a v neposlední řadě také přepisem výslovnosti. The second practical article of the series Dictionary Skills in English Lessons for the 8th and 9th Grades. Several dictionary activities focusing on headwords, abbreviations and symbols used in a dictionary, parts of speech, word formation including affixation and, last but not least, phonemic symbols.
Autor Radmila Záviská

A song as a complex tool for learning IV. part

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Čtvrtý díl v řadě písňových textů nabízí způsob jak z hudební produkce a textu písně efektivně vystavit jazykovou hodinu, a tím ukáže, že hudba (píseň) nabízí a pokrývá všechny aspekty, které by neměly chybět v kvalitní hodině cizího jazyka. Námětem pro dva plány hodiny se staly písně Niny Simone (Ain´t got no/I´ve got life) a Johna Lennona (Imagine). V plánu hodiny jsou popsány dílčí cíle aktivit i hlavní cíl hodiny a využívá mj. metodu činnostního učení.
Autor Tereza Šmídová

Pythagorova věta metodou CLIL

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
blok hodin
Příspěvek je věnován propojení matematiky a německého jazyka, tématem je Pythagorova věta a základem výuky je metoda CLIL. Jedná se o blok pěti vyučovacích hodin a je určen žákům 7. třídy nebo sekundě víceletých gymnázií, jejichž jazykové znalosti jsou minimálně na úrovni A1, spíše však na A2 podle SERR. Učitelky matematiky a německého jazyka si společně stanoví obsahové a jazykové cíle výuky. Žáci po absolvování hodin znají názvy geometrických obrazců, terminologii související s Pythagorovou větou a rozšíří si obecnou slovní zásobu při počítání slovních úloh. Obsahové cíle si kladou za cíl najít pravý úhel, odvěsny a přeponu pravoúhlého trojúhelníku, určit vztah mezi délkami stran pravoúhlého trojúhelníku, vypočítat délku strany v pravoúhlém trojúhelníku za použití Pythagorovy věty a řešit slovní úlohy za použití Pythagorovy věty. Příspěvek obsahuje pracovní listy (Arbeitsblatt 1 a 2), dále opakování (Arbeitsblatt 3 – Wiederholung), které může být použito i jako test za prověření jazykových i obsahových cílů. Neméně důležitou součástí je i podrobně rozpracovaný metodický plán aktivit (Metodické poznámky pro učitele), kde učitelé naleznou podrobný popis jednotlivých vyučovacích hodin, obsahové a jazykové cíle, pomůcky etc.
Autor Ivana Frýbová

CLIL - jazykové roviny a porozumění odbornému předmětu

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
aplikační příspěvek
V integrované výuce (CLIL) je klíčová je dualita cílů, tedy učitel se má vědomě věnovat jak odbornému předmětu a rozvíjení kompetencí v něm, tak cizímu jazyku. Tento článek poukazuje na různé roviny cizího jazyka, které se v integrovaných hodinách objevují, a na jejich specifika. Na ukázkách z integrované výuky matematiky a anglického jazyka ukazuje některé konkrétní aktivity pro efektivní integraci a odkazuje na další relevantní zdroje.
Autor Lenka Tejkalova

Jak učinit hru pexeso zábavnější

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek se zaměřuje na jednu z nejznámějších her, kterou milují děti již od nejútlejšího věku – na pexeso – a pojednává o možnostech, jak tuto hru obměňovat tak, aby byla pro žáky stále zajímavá.
Autor Danuše Skotnicová

Dictionary skills – getting started

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
První praktický článek ze seriálu Dictionary Skills in English Lessons for the 8th and 9th grades. Aktivity popsané v tomto článku jsou určeny k seznámení se se základní terminologií používanou v souvislosti s prací se slovníkem. Účelem aktivit je také procvičení základních dovedností, které mohou žákům práci se slovníkem usnadnit (např. zopakování abecedy). The first practical article of the series Dictionary Skills in English Lessons for the 8th and 9th grades. A set of activities introducing essential terminology and key features of a dictionary with the aim to practise basic skills that make the use of dictionaries easier (e.g. alphabet skills).
Autor Radmila Záviská

Dictionary skills – working with the meaning

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Třetí praktický článek ze seriálu Dictionary Skills in English Lessons for the 8th and 9th Grades. Aktivity v tomto článku se zabývají nejen obecnými problémy souvisejícími s výběrem správného významu slova v daném kontextu, ale také procvičují schopnost porozumět tomu, co žáci ve slovníku našli, a rozvíjejí dovednost najít vztahy mezi slovy. The third practical article of the series Dictionary Skills in English Lessons for the 8th and 9th Grades. This part of the series introduces several dictionary activities improving learners’ ability to choose an appropriate word in a certain context. The activities also exercise pupils’ comprehension of dictionary entries and their understanding of the relationships between words.
Autor Radmila Záviská

Dictionary skills ‒ vocabulary development

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
The fourth practical article of the series Dictionary Skills in English Lessons for the 8th and 9th grades. Two activities in this article give tips how to organize new vocabulary, other activities focus learners’ attention on idioms, collocations and the usage of expressions that are different in British and American English. Čtvrtý praktický článek ze seriálu Dictionary Skills in English Lessons for the 8th and 9th grades. Rozšiřování slovní zásoby pomocí slovníku patří k základním dovednostem, ke kterým by žáci na ZŠ měli být v rámci práce s cizojazyčným slovníkem vedeni. Aktivity nabízené v tomto článku dávají několik tipů, jak si efektivně zapisovat novou slovní zásobu, jak pracovat s idiomy nebo kolokacemi a poukazují na fakt, že v angličtině existují výrazy, které jsou v americké a britské angličtině rozdílné.
Autor Radmila Záviská

Dictionary skills – verbs

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Šestý článek ze seriálu Dictionary Skills in English Lessons for the 8th and 9th Grades. Aktivity uvedené v tomto článku představují možnosti, jak v rámci práce se slovníkem objevovat základní vlastnosti sloves – slovesné vzory, pravidelné či nepravidelné tvary sloves nebo význam frázových sloves.
Autor Radmila Záviská
Celkem: 43