Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > základní vzdělávání > Jazyk a jazyková komunikace > 2. stupeň > Cizí jazyk > Mluvení

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Využití adaptovaných textů ve výuce češtiny pro cizince – text jako prostředek k osvojování a upevňování slovní zásoby

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
aplikační příspěvek
Cílem tohoto příspěvku je poukázat na možnosti práce s adaptovaným textem tak, aby sloužil jako prostředek k osvojování, nácviku a upevňování slovní zásoby. Základem pro tuto práci je adaptace klasické pohádky, která se stala podkladem pro úlohy zaměřující se na rozvíjení aktivní, pasivní a potenciální slovní zásoby.
Autor Jarmila Karlovcová

Postavte žákům lešení! aneb jak na scaffolding v hodinách CLIL a nejen tam

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
aplikační příspěvek
Každý učitel má svůj ověřený soubor strategií, které fungují, technik, jak vzbudit a udržet zájem žákům, způsobů, jak jim pomoci pochopit a aplikovat probíranou látku. Takovému souboru strategií a jejich použití se také říká „scaffolding", doslova „stavění lešení" - lešení, které žák potřebuje, než si začne být jistější, lešení, které mu pomůže stát se samostatným a zodpovědným za své vlastní učení. Učitelé CLIL (integrované výuky) musejí stavět hned dvojí lešení - jednak pro odborný předmět, jednak pro jazyk. Tento článek představuje nejrůznější strategie a techniky pro scaffolding v obou oblastech.
Autor Lenka Tejkalova

Pythagorova věta metodou CLIL

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
blok hodin
Příspěvek je věnován propojení matematiky a německého jazyka, tématem je Pythagorova věta a základem výuky je metoda CLIL. Jedná se o blok pěti vyučovacích hodin a je určen žákům 7. třídy nebo sekundě víceletých gymnázií, jejichž jazykové znalosti jsou minimálně na úrovni A1, spíše však na A2 podle SERR. Učitelky matematiky a německého jazyka si společně stanoví obsahové a jazykové cíle výuky. Žáci po absolvování hodin znají názvy geometrických obrazců, terminologii související s Pythagorovou větou a rozšíří si obecnou slovní zásobu při počítání slovních úloh. Obsahové cíle si kladou za cíl najít pravý úhel, odvěsny a přeponu pravoúhlého trojúhelníku, určit vztah mezi délkami stran pravoúhlého trojúhelníku, vypočítat délku strany v pravoúhlém trojúhelníku za použití Pythagorovy věty a řešit slovní úlohy za použití Pythagorovy věty. Příspěvek obsahuje pracovní listy (Arbeitsblatt 1 a 2), dále opakování (Arbeitsblatt 3 – Wiederholung), které může být použito i jako test za prověření jazykových i obsahových cílů. Neméně důležitou součástí je i podrobně rozpracovaný metodický plán aktivit (Metodické poznámky pro učitele), kde učitelé naleznou podrobný popis jednotlivých vyučovacích hodin, obsahové a jazykové cíle, pomůcky etc.
Autor Ivana Frýbová

Übungstypologie zum kommunikativen Unterricht (anhand eines Lesetextes)

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
uč.hodina
Text je určen pro žáky základních škol nebo víceletých gymnázií, je autentický a ukazuje možnost, jak učitel na základě jednoduchého textu a jednotlivých cvičení může přivést žáky na jazykové úrovni A2 k vlastní produkci. Vybraný text, který lze zařadit do tematického okruhu „Rodina, tradice, zvyky a život v Německu” rozvíjí přirozeným způsobem jak receptivní, tak i produktivní řečové dovednosti. Žáci mají možnost se zamyslet nad tématem partnerských vztahů a na závěr vytvořit paralelní text o sobě a navrhnout vlastní znění inzerátu, ve kterém fiktivně hledají životního partnera. Učitelé si na základě zjednodušené typologie cvičení mohou i k dalším textům připravit vlastní vyučovací jednotku s využitím nabízených cvičení a vést tak žáky k nácviku produktivních dovedností.
Autor Ivana Frýbová

A song as a complex tool for learning IV. part

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Čtvrtý díl v řadě písňových textů nabízí způsob jak z hudební produkce a textu písně efektivně vystavit jazykovou hodinu, a tím ukáže, že hudba (píseň) nabízí a pokrývá všechny aspekty, které by neměly chybět v kvalitní hodině cizího jazyka. Námětem pro dva plány hodiny se staly písně Niny Simone (Ain´t got no/I´ve got life) a Johna Lennona (Imagine). V plánu hodiny jsou popsány dílčí cíle aktivit i hlavní cíl hodiny a využívá mj. metodu činnostního učení.
Autor Tereza Šmídová

Přírodní učebna – Obst und Gemüse

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
blok hodin
Žáci se učí v němčině poznávat ovoce a zeleninu. Aktivita je vhodná do prostředí přírodní učebny, je určena pro žáky 7. nebo 8. ročníku. Rozsah – 2 až 3 vyučovací hodiny.
Autor Eva Krafková

Introduction to using songs in a classroom – is there anything else than gap-fills? I. part

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
aplikační příspěvek
Příspěvek pojednává o nezaměnitelné roli a důležitosti použití písně a písňových textů v hodinách cizích jazyků. Zamýšlí se nad některými současnými učebnicemi anglického jazyka a jejich pojetím při práci s hudbou. Rýsuje jiné možnosti využití písně než jen pro nácvik gramatiky (doplňovací cvičení) a nové slovní zásoby. Navržené náměty pro práci s hudbou v hodinách shrnuje do třech skupin – foneticko-lexikální, gramaticko-lexikální a lexikální.
Autor Tereza Šmídová

Přírodní učebna – Im Garden

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
blok hodin
Žáci se v přírodní učebně seznamují s názvy zahradního nářadí v němčině. Rozvíjejí si tak komunikační dovednosti.
Autor Eva Krafková

Vaříme Evropě

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
projekt
Žáci a žákyně si osvojí základní anglická slovíčka, která se týkají státních symbolů. Seznámí se s typickými svátky v Maďarsku a Turecku. Také se dozvědí informace o jídlech typických pro tyto státy. Nakonec nakoupí suroviny a jedno maďarské a jedno turecké jídlo sami uvaří. Také se pokusí vyhodnotit, jak tato jídla odpovídají zásadám správné výživy.
Autor Petra Boháčková

Absolventské práce žáků 9. ročníku

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
projekt
Příspěvek přibližuje význam a podobu absolventských prací v ZŠ Plaňany v posledních třech letech. Jedná se o podrobný popis aktivity žáků 8. a 9. ročníku. Jsou zde uvedena také konkrétní pravidla, kterými se žáci řídí při tvorbě a několik námětů, jak s absolventskými pracemi nakládat dále. Jde o konkrétní návod, ale i nápady, myšlenky či náměty, které mohou mít v praxi různých škol jiné podoby. Červnové obhajoby absolventských prací proběhly úspěšně a neobjevily se žádné problémy, které by vyžadovaly nějaké zásadní změny v pojetí a pravidlech. Jedná se tedy o popis efektivní a prověřené aktivity, která se stala součástí školního vzdělávacího programu.
Autor Lukáš Istenčin
Celkem: 34