Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > základní vzdělávání > Jazyk a jazyková komunikace > 2. stupeň > Český jazyk a literatura > Literární výchova > vyhledává informace v různých typech katalogů,...

Zobrazit na úvodní stránce článků

Strom podřazených oček. výstupů

Tato kategorie nemá podřazené kategorie RVP.
Seřadit dle: Počet komentářů, Nejvíce
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Jsem pořád Romka

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Příspěvek představuje možnost využití nenásilného začlenění problematiky Romů a vůbec romství do výuky.
Autor PhDr. Vladimíra Neužilová

Malování písmeny aneb Kaligramy

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Slovo a obraz, jejich prolínání a vzájemné ovlivňování, mocný inspirační zdroj moderní poezie. Inspirujte žáky třeba G. Apollinairem, poetismem a kolážemi. Vytvořte básně – obrazy, které mohou ozdobit zdi vaší školy.
Autor Alena Hesová

Rým

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Žáci se naučí na dětských říkánkách rozpoznávat základní druhy rýmu a sami se pokusí vytvořit veršovaný text.
Autor Helena Vašatová

Co víš o Karlu Čapkovi?

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Žáci si zábavnou formou zopakují učivo o Karlu Čapkovi, vzpomenou si na jeho životní osudy, dílo, pokusí se Čapka zhodnotit vlastní tvorbou.
Autor Markéta Krůželová

Jak překládat báseň Ch. Morgensterna „Die Trichter“ do češtiny

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Slavná báseň ještě slavnějšího německého básníka Ch. Morgensterna lákala a stále láká k novým a novým překladům. Porovnání českých variant této básně může prozradit i českým žákům nemálo nejen z básnické kuchyně, ale i z možností mateřštiny. A třeba bude i inspirovat k vlastním pokusům.
Autor Bohuslav Hoffmann

Interpretace básnického textu

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Interpretovaným textem je báseň Emanuela Frynty Jelikož a Tudíž z knížky Písničky bez muziky, oblíbené u dětí i dospělých. Frynta je nejen klasikem literatury pro děti, ale i autorem, který umí při tvorbě svých básní vtipně a humorně pracovat s mateřštinou. Jeho texty jsou proto ideálním východiskem propojení výuky českého jazyka a literatury na základní škole.
Autor Bohuslav Hoffmann

Interpretace básnických textů inspirovaných díly výtvarnými

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Interpretovanými texty jsou básně Jaroslava Seiferta Vrbová píšťalka ze sbírky Šel malíř chudě do světa a Jana Skácela Kulatý svět ze sbírky Kam odešly laně. Oba naši přední lyrici se rozhodli napsat verše k výtvarným dílům jiných našich předních umělců - malířů a kreslířů Mikoláše Alše a Josefa Čapka. Všechny čtyři uvedené umělce by měli naši žáci poznat prostřednictvím jejich tvorby. Vybrané texty a pochopitelně celé uvedené sbírky, k jejichž četbě by interpretace měla přirozeně vést, jsou pro to jedinečnou příležitostí.
Autor Bohuslav Hoffmann

Cesta za dobrodružstvím

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
projekt
Pětidenní projekt, který uskutečnila málotřídní ZŠ Olomouc - Droždín v rámci celoškolního výjezdu na konci školního roku 2004 - 2005. Projekt je vyvrcholením a zakončením celoročního tématu "Cesta za dobrodružstvím".
Autor Marie Vyjídáková

Interpretace lyrického textu se žánrovým označením „píseň“

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Interpretovaným textem je světoznámá báseň Paula Verlaina „Chanson d´automne“ a její dvě české varianty – „Podzimní píseň“ Františka Hrubína a „Píseň podzimní“ Vladimíra Holana. Cílem interpretace je nejen konkrétně ukázat, jak lze umělecky funkčně využít jazykových prostředků k zachycení podzimní přírodní situace a „podzimní“ nálady člověka, ale i objasnit podstatu nejběžnějšího lyrického žánru, jímž je píseň. Je určeno pro literárně vyspělejší žáky, zejména v nižších ročnících víceletých gymnázií.
Autor Bohuslav Hoffmann

Metoda I.N.S.E.R.T.: Čokoláda

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek představuje aktivizující výukovou metodu I.N.S.E.R.T., její cíle, klady i zápory. Následně nabízí praktickou ukázku textu, který byl využit při zařazení této metody v hodině českého jazyka v 6. ročníku ve formě pracovního listu.
Autor PhDr. Vladimíra Neužilová
Celkem: 10