Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > základní vzdělávání > Jazyk a jazyková komunikace > 2. stupeň > Český jazyk a literatura > Literární výchova

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Jsem pořád Romka

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Příspěvek představuje možnost využití nenásilného začlenění problematiky Romů a vůbec romství do výuky.
Autor PhDr. Vladimíra Neužilová

Metoda I.N.S.E.R.T.: Čokoláda

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek představuje aktivizující výukovou metodu I.N.S.E.R.T., její cíle, klady i zápory. Následně nabízí praktickou ukázku textu, který byl využit při zařazení této metody v hodině českého jazyka v 6. ročníku ve formě pracovního listu.
Autor PhDr. Vladimíra Neužilová

Kdo je zloděj?

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Příspěvek představuje možnost využití nenásilného začlenění problematiky Romů a vůbec romství do výuky, ukázat na předsudky a důležitost utvořit si vlastní názor.
Autor PhDr. Vladimíra Neužilová

Čertík

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Příspěvek je inspirací pro práci s povídkou Boženy Němcové Čertík. Jedná se o sadu pracovních listů, které obsahují úkoly vycházející především ze samotného textu. Ke splnění úkolů není potřeba žádná zvlášní příprava, proto je možné práci s těmito pracovními listy zařadit do kteréhokoliv ročníku 2. stupně ZŠ a odpovídajícího ročníku víceletého gymnázia. Pracovní listy jsou zaměřeny tematicky, jejich celkový rozsah přesahuje jednu vyučovací hodinu. Pracovní listy lze k vypracování zadávat postupně, jednotlivcům, skupinám nebo z nich vybírat jednotlivé úkoly.
Autor Mgr. Zdeněk Sotolář

Soutěživost a vlastní tvorba jako motivace pro začlenění žáka-cizince

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Článek přibližuje možnosti i problémy při zapojování žáka-cizince do školních soutěží v českém jazyce a literatuře. Zabývá se touto problematikou jak z hlediska schopností a dovedností žáka, tak z hlediska délky pobytu žáka v české škole.
Autor Ivana Černá

Slavnost čtení

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
projekt
Slavnost čtení je celoškolní projekt žáků a učitelů jedné vesnické školy, kde učitelé místo tradiční výuky nabídli žákům možnost pracovat po celý jeden den v žánrových literárních skupinách.
Autor Monika Olšáková

Zvoník od Matky Boží

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Při práci s texty o zvoníku Quasimodovi si žáci uvědomí pravdivost výroku „První pohled často klame“. Přemýšlí o svých postojích k lidem, kteří se něčím odlišují od ostatních, odhalují své charaktery. Rozvíjejí formulační schopnosti, spolupráci ve skupině. Vyučujícím se nabízí možnost nahlédnout do přemýšlení žáků o textech i o jejich životních názorech.
Autor Mgr. Jana Michková

Setkání s handicapem – řízené čtení

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
blok hodin
Práce s krátkými úryvky z knihy Už zase skáču přes kaluže s využitím metod kritického myšlení je zaměřena na témata OSV. Tato lekce je součástí většího tematického bloku zaměřeného na dětské hrdiny v těžkých životních situacích.
Autor Radka Adamcová

Aktivita: Necháme vás v lese

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Aktivita z publikace „Dvakrát měř, jednou řež – od multikulturní výchovy ke vhledu”, která je vystavěna na srovnávání různých verzí pohádky Perníková chaloupka. Zaměřuje se na problematiku hodnot, genderu, mezilidských vztahů apod.
Autor Dana Moree

Aktivita: Když se ztratí kouzelná hůlka

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Aktivita z publikace Dvakrát měř, jednou řež – od multikulturní výchovy ke vhledu autorek Dany Moree a Petry Morvayové vám může pomoci naplňovat cíle multikulturní výchovy.
Autor Dana Moree
Celkem: 50