Název materiálu | Anotace | Autor | Typ příspěvku | O jazyce | Hodnocení | Komentáře | Publikováno | Zobrazení |
| | rvp.cz | uživatelé | |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pán much, William Golding, čtenářská dílna
| Žáci se četbou (poslechem) ukázek nejslavnějšího Goldingova románu přenesou spolu se skupinou chlapců na pustý ostrov a přemýšlejí nad mezilidskými vztahy, nezbytností řádu a respektování autorit, nad cenou přátelství a lidského života.  | Marcela Svejkovská |
|
|
| |
|
12. 11. 2019 |
383 |
Markus Zusak: Zlodějka knih (čtenářská dílna)
| Čtenářská dílna čerpá z několika ukázek z knihy Zlodějka knih. Žáky pracující ve skupinkách vede k úvahám nad statečností a nutnými (?) kompromisy. Využívá různých metod práce – diskuzi, sdílené učení, odhadování pokračování příběhu, formulování otázek, živých obrazů, psaní deníků či dopisů atp.
Její délka je odvislá od tempa konkrétních žáků a také míry zájmu, který u nich dokáže probudit.  | Marcela Svejkovská |
|
|
| |
|
22. 10. 2019 |
607 |
Uri Orlev: Běž, chlapče, běž (čtenářská dílna)
| S příběhem Srulika/Jurka se žáci přenesou do válečného Polska a spolu s ním zažívají dobrodružný boj o přežití. Dílna je zaměřena na příklady obětavé pomoci různých lidí – od Poláků po Němce. A zároveň ukazuje na to, že mnozí neměli problém dítě prodat či mu jinak ublížit. O textech diskutujeme, pokoušíme se o báseň (která je zároveň reflexí přečteného), tvoříme mapu příběhu, chvíli píšeme technikou volného psaní, které nám pomůže příběh uzavřít.  | Marcela Svejkovská |
|
|
| |
|
09. 10. 2019 |
850 |
Uri Orlev: Ostrov v Ptačí ulici (čtenářská dílna)
| Čtenářská dílna se různými aktivitami vztahuje k textům z knihy „Ostrov v Ptačí ulici“. Žáky vede k přemýšlení nad osudem Alexe. Proč se musel skrývat? Jakou roli hraje v knize zeď? (Zde využíváme i dobové fotografie.) Co je to statečnost? Co nesmí chybět ve skrýši – co je a co není pro život důležité? Jakou roli hrají kamarádi? Co pro člověka znamená naděje?  | Marcela Svejkovská |
|
|
| |
|
09. 08. 2019 |
1130 |
Ruta Sepetys: V šedých tónech (čtenářská dílna)
| Čtenářská dílna určená pro starší školáky (zhruba od osmé třídy/tercie) výše. Příběh šestnáctileté dívky, která se spolu se svou rodinou stane obětí Stalinem organizované likvidace litevské inteligence. Vybrané texty vybízejí k diskuzím, ke kladení otázek i dalšímu hledání odpovědí. Součástí dílny je dramatizace, kresba, živý obraz. Žáci se spolu s učitelem zamýšlejí nad tím, zda je možné si lidskou důstojnost zachovat i v takto vyhrocených situacích. A v čem všem lidé nacházejí naději.  | Marcela Svejkovská |
|
|
| |
|
29. 07. 2019 |
1118 |
Strach/Dar
| Romská báseň od autora Emila Ciny. Součást cyklu Rozummění zaměřeného na romskou literaturu.  | Emil Cina |
|
|
| |
|
30. 04. 2014 |
6779 |
Čendeš/O Čendeš
| Romská pohádka od Ivety Kokyové zaměřená na rozvoj čtenářských dovedností na ZŠ a pochopení významu tolerance.  | Iveta Kokyová |
|
|
| |
|
28. 04. 2014 |
6135 |
Jakou moudrost mi předala má babička/Savi goďi chudňom la phura datar
| Mé babičce přezdívali Jurčaňa. Byla to silná a energická žena, i když postavou malá a drobná. Její chůze byla velmi rázná, sukně se jí pohybovaly ze strany na stranu, jako když rozhoupete zvony. Když mně bylo šest, tak jí už bylo sedmdesát tři let.
Článek je dalším dílem seriálu, který nabízí metodické náměty pro práci s romským textem v běžné výuce.  | Jana Hejkrlíková |
|
|
| |
|
18. 03. 2014 |
5605 |
Naše osada
| Další z metodických textů k čítance romských příběhů - tentokrát k tématu rodinných svátků.  | Irena Eliášová |
|
|
| |
|
17. 03. 2014 |
5449 |
Příběhy z Anglie/Vakeribena andal e Anglija: 2. část - Návrat domů
| Pokračování článku k příběhu Příběhy z Anglie/Vakeribena andal e Anglija, který rozvíjí dovednosti čtení s porozuměním.  | Ilona Ferková |
|
|
| |
|
13. 03. 2014 |
4801 |