Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > základní vzdělávání > Jazyk a jazyková komunikace > 2. stupeň > Český jazyk a literatura > Komunikační a slohová výchova > využívá základy studijního čtení – vyhledá...

Zobrazit na úvodní stránce článků

Strom podřazených oček. výstupů

Tato kategorie nemá podřazené kategorie RVP.
Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Jan Amos Komenský v digitální éře

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Text reflektuje společenství praxe Českého jazyka a literatury, které proběhlo online v květnu 2020 ve spolupráci se Základní školou Maltézských rytířů – Křesťanskou ZŠ v Kladně Kročehlavech. Tématem odborného setkání učitelů s lektory byl Jan Amos Komenský. Téma bylo vybráno kvůli své aktuálnosti – národním oslavám narození a úmrtí tohoto barokního učence evropského významu. Cílem bylo s učiteli vyvodit několik situací, jak dané téma elaborovat s žáky v trojfázovém modelu, který podpoří učení (E – U – R). Vycházeli jsme ze široké nabídky aktivit a materiálů vyvinutých ve spolupráci s MAP Sedlčansko. Nabídka byla zúžena v program setkání a jednání s partnerskou školou. Než se začne pracovat s originálními texty myslitele, doporučují učitelé a autoři článku projít několika činnostmi, které žákům otevřou starobylý svět 17. století a genia a představitele jedné z křesťanských denominací na složitých životních a historických křižovatkách. Vedle dobových pramenů a obrazů pracuje text také s hodnotami, které J. A. K. žil. To vše může posloužit k tomu, aby žáci přijali i složité myšlení a psaní autora. Naopak bez této přípravy platí, že možnost potkat Komenského v jeho vlastních textech bude pro děti nevelká.
Autor Petr Koubek

Slavíme listopad

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek reflektuje průběh a výsledky semináře, který proběhl v rámci setkání společenství praxe českého jazyka a literatury v Hranicích na Moravě 5. listopadu. Seminář si kladl za cíl diskutovat s přítomnými učiteli a učitelkami představený metodicky propojený výukový celek tematicky zaměřený na připomenutí listopadových událostí roku 1989 v Československu. Příspěvek je strukturován podle konstruktivistického pojetí didaktiky do částí evokace – uvědomění si významu informací – reflexe. Využívá zkušeností z různých MAP a dalších zdrojů, vč. on-line. Článek ukazuje, jak lze výuku na dané téma provázat a koncipovat tak, aby rozvíjela dovednosti a postoje žáků užitečné pro jejich úspěšný budoucí život (základní gramotnosti). Článek obsahuje pracovní list, který byl využit během uvedeného setkání společenství praxe. Vznik článku a plán a realizace semináře pro učitele, který je v textu reflektován, byl financován z ESF jako součást podpory učitelů vyvíjené v projektu PPUČ.
Autor Petr Koubek

Mé příjmení

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Aktivita podporuje rozvoj gramotnosti čtenářské, matematické i digitální. Žáci využijí všech dostupných zdrojů – a to jak v tištěné, tak elektronické podobě. Pak porovnají důvěryhodnost jednotlivých zdrojů, a se získanými informacemi dle pokynů v pracovním listu pracují. Článek vznikl v rámci projektu Podpora práce učitelů (PPUČ). Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání.
Autor Mgr. Ivana Kolářová

Mnich a jeptiška

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Námět do výuky rozvíjející digitální gramotnost v hodinách českého jazyka. Pomocí dostupných zdrojů žáci získají potřebné informace pro práci s textem. Článek vznikl v rámci projektu Podpora práce učitelů (PPUČ). Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání.
Autor Mgr. Ivana Kolářová

Zdravé nebo nezdravé

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Aktivita podporuje rozvoj gramotnosti čtenářské, matematické i digitální. Žáci se zamýšlí nad tím, zda se stravují spíš zdravě, nebo spíš nezdravě. Využívají všech dostupných zdrojů – a to jak v tištěné, tak elektronické podobě. Pak porovnávají důvěryhodnost jednotlivých zdrojů, a s jednotlivými informacemi dle pokynů v pracovním listu pracují. Článek vznikl v rámci projektu Podpora práce učitelů (PPUČ). Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání.
Autor Mgr. Ivana Kolářová

Klíčová slova - náměty pro práci se žáky

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Jednou ze základních dovedností potřebnou pro využívání množství internetových informací je dovednost dobré orientace v těchto informacích, dovednost najít právě takové informace, které jedinec v daném okamžiku potřebuje. Je proto třeba znát kvalitní internetové vyhledávače a umět formulovat požadavek – přesně nazvat předmět, jenž má být vyhledán, popř. umět vyznačit sémantické pole, do něhož hledaný předmět patří. Učitel češtiny může této dovednosti přispět, naučí-li své žáky pracovat s tzv. klíčovými slovy.
Autor doc. PhDr. Eva Hájková CSc.

Příspěvek češtináře k vytvoření počítačové gramotnosti žáků

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Počítač a jeho využití otvírají možnost přístupu k obrovskému množství informací a různých textů, s nimiž by se vzdělaný člověk měl umět vypořádat, měl by umět s nimi pracovat, využít je pro své záměry. K tomuto cíli dospěje žák základní školy v dospělosti, cestu mu přitom může usnadnit právě učitel češtiny.
Autor doc. PhDr. Eva Hájková CSc.

Podívejte se na památky očima dětí aneb projekt

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Článek popisuje postupné kroky vzniku dvojjazyčného DVD, které autor vytvářel spolu s žáky 8. ročníku ZŠ v hodinách anglického a českého jazyka.
Autor Lukáš Bajer

Úlohy pro rozvoj dovedností

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Metodická publikace pro učitele základních škol a víceletých gymnázií k rozvoji čtenářské, přírodovědné a matematické gramotnosti.
Autor ČŠI

Pracovní list jako inspirace pro rozvoj čtenářské gramotnosti

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek se zabývá čtenářskou gramotností a praktickými úlohami k jejímu rozvoji.
Autor Lukáš Hejsek
Celkem: 30