Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > základní vzdělávání > Jazyk a jazyková komunikace > 2. stupeň > Český jazyk a literatura > Komunikační a slohová výchova > zapojuje se do diskuse, řídí ji a využívá...

Zobrazit na úvodní stránce článků

Strom podřazených oček. výstupů

Tato kategorie nemá podřazené kategorie RVP.
Seřadit dle: Počet zobrazení, Nejméně
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Jak se dobře ptát žáků a jak rozproudit diskuzi ve výuce?

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Ptáme se celý život. Mnohé pedagogické metody jsou postaveny na otázkách. Umíme ale s nimi správně pracovat? Používáme ty správné strategie? Jak žáky „vyprovokovat“ k větší aktivitě v hodinách? Článek kromě spousty otázek nabízí 4 bleskové tipy, jak rozproudit diskuzi ve třídě, nebo praktickou zkušenost, jak učit klást otázky v 1. třídě.
Autor Pavlína Hublová

Aktuální politické téma a jeho prezentace politiky a dalšími osobnostmi v médiích – polemika jako téma hodiny slohu

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Tato vyučovací hodina je zaměřena na percepci konkrétního mediálního sdělení a na jeho další využití našimi politiky a umělci v médiích. Žáci pracují samostatně, ve dvojicích a ve skupinách. V rámci přípravy polemiky, její realizace a jejího hodnocení se žáci učí argumenty připravovat, formulovat, obhajovat a také posuzovat.
Autor Miloš Mlčoch

Tvorba a využití trojrozměrných modelů ve výuce zeměpisu

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Příspěvek se zabývá tvorbou a využitím trojrozměrných modelů ve výuce zeměpisu, povinně volitelných předmětů či v rámci průřezových témat, krátce tuto činnost charakterizuje a díky propojení k dvěma DUM nabízí učitelům možnost tuto aktivitu zařadit do vyučování.
Autor Barbora Petrová

Vyšehrad

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Jak žákům přiblížit jedno z nejznámějších míst Prahy?
Autor Eva Špačková

Diskusní pavučina (zaměřeno na sdílení)

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Dvouhodinovka věnující se práci s částí novely Petry Soukupové K moři, konkrétně s částí kapitoly Cesta. Ve čtené kapitole se čtenář setká s hlavními postavami příběhu a zobrazí se mu velmi plasticky ve fázi počáteční kolize fabule. Novela ukazuje různé stránky života 4 sester, dcer dvou matek a jednoho táty, jež jedou se svým otcem na dlouho plánovaný výlet k moři. V uzavřeném prostoru auta se odehraje řada dialogů a scén, které dětskému čtenáři mohou připomínat jeho vlastní „žitý“ život. Čtení této novely může mladého čtenáře zaujmout a dokážeme si představit zařazení této knížky do žákovské četby i na běžné základní škole.
Autor Petr Koubek

Setkání s handicapem – řízené čtení

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
blok hodin
Práce s krátkými úryvky z knihy Už zase skáču přes kaluže s využitím metod kritického myšlení je zaměřena na témata OSV. Tato lekce je součástí většího tematického bloku zaměřeného na dětské hrdiny v těžkých životních situacích.
Autor Radka Adamcová

Aktivity pro naplňování inkluzívních a kooperativních strategií II.

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Jeden ze dvou praktických příspěvků, zaměřených na inkluzívní a kooperativní strategie – začleňování žáků různých kultur a etnik do kolektivu třídy.
Autor Aisis o.s.

Učíme se navzájem (zaměřeno na metakognici). Blok hodin o čínských obtížích s podzemní vodou

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Zvolená metoda se přímo nabízí pro rozvíjení schopnosti žáků záměrně využívat takový způsob čtení, který je vhodný vzhledem k textu a jejich čtenářskému záměru, tedy vnímat, proč a jak čtou (metakognice). Citovaná publikace ČŠI k tomu uvádí: „Metoda ‚učíme se navzájem‘ patří k těm, které míří na rozvíjení čtenářských strategií nebo dovedností. Pomáhá v tom, aby si žáci dobře procvičili a zažili čtyři základní porozumívací čtenářské strategie a aby si uměli poradit i s textem, který je pro ně náročný a mohl by je odradit. Žáci si v tom navzájem pomáhají. Tak je třeba chápat název ‚učíme se navzájem‘ – učíme se s pomocí druhých zvládat strategie porozumění textu tím, že střídavě modelujeme, hlasitě přemýšlíme, pozorujeme se při tom, diskutujeme, reflektujeme.“
Autor Petr Koubek

Kruh a válec ve slovních úlohách

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Příspěvek obsahuje osm slovních úloh zaměřených na využití znalostí o kruhu a válci. Každá slovní úloha obsahuje navíc informace a úkoly související s jiným oborem nebo průřezovým tématem.
Autor Milada Kyselovská

Aktivity na podporu OSV - Témata opakující se v určitých fázích kurzů a lekcí

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Příspěvek obsahuje několik námětů na různá krátká cvičení a typy technik, zaměřené na počáteční rozhýbání, uvolnění, zklidnění, soustředění, případně naznačení (hlavního) tématu.
Autor Aisis o.s.
Celkem: 22