Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > základní vzdělávání > Jazyk a jazyková komunikace > 2. stupeň > Český jazyk a literatura > Komunikační a slohová výchova > dorozumívá se kultivovaně, výstižně, jazykovými...

Zobrazit na úvodní stránce článků

Strom podřazených oček. výstupů

Tato kategorie nemá podřazené kategorie RVP.
Seřadit dle: Hodnocení RVP.CZ, Nejlépe hodnocené
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Virtuální hospitace - Český jazyk a literatura: Vypravování

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
uč.hodina
Žáci ústně vyprávějí svůj společný příběh a poté jej hodnotí dle vytvořených kritérií. Individuálně pak píší nové vypravování s použitím zadaných klíčových slov.
Autor PhDr. Lenka Palkovská, Ph.D.

Čtení o bozích a hrdinech

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Hodina je součástí bloku vyučovacích hodin v 7. ročníku, který je věnován starým bájím a pověstem. Výukový blok integruje vzdělávací obory Český jazyk a literatura, Dějepis, Výchova k občanství, Výtvarná výchova a průřezové téma Osobnostní a sociální výchova. Výuka probíhala soustředěně po dva týdny ve všech složkách ČJL a v uvedených vyučovacích předmětech. Mým záměrem bylo rozvíjet čtenářskou gramotnost žáků ve vyučovací hodině s využitím vhodných metod a postupů. Zaměřila jsem se zejména na čtení s porozuměním a částečně sdílení o přečteném a společné usuzování z něho. Blok hodin byl vybrán pracovníky VÚP v Praze jako příklad dobré praxe rozvíjení čtenářské gramotnosti ve výuce. Příklady dobré praxe jsou záznamy navštívených hodin s hodnocením. Mají ustálenou strukturu. Výuka proběhla na ZŠ a MŠ Krásná Lípa.
Autor Mgr. Jitka Čapková

Příběhy na dobrou noc pro malé rebelky, čtenářská dílna

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Tato čtenářská dílna pracuje s životními příběhy několika výjimečných žen. Žáci by si na jejím základě mohli uvědomit, že život každému přináší nepřeberné možnosti uplatnění. A i když máme odlišné „startovací podmínky“, je důležité mít sny a snažit se je uskutečňovat. I přes „nepřízeň osudu“ (a možná i jí navzdory).
Autor Marcela Svejkovská

Aktivizující metody ve výuce slohu

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Tento text vznikl jako aktivita v rámci projektu Výuka k různosti jako součást multikulturní výchovy a vzdělávání, CZ.1.07/1.2.00/08.0110, OPVK. Přináší příklad dobré praxe využití výukové opory, která v projektu vznikla, v konkrétní vyučovací dvouhodině. Vyučování proběhlo 16. 2. 2012 v ZŠ a MŠ pro zrakově postižené a vady řeči, Plzeň, popisuje Mgr. Petr Koubek, jméno pedagožky: Mgr. Irena Štychová.
Autor Petr Koubek

Líčení

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Jde o vhodné propojení literární výchovy se slohem. Žáci se učí vyjadřovat své pocity.
Autor Helena Vašatová

Expertní skupiny ve výuce: Co víme o slavících?

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek představuje aktivizující výukovou metodu Expertní skupiny, její cíle, klady i zápory. Následně nabízí praktickou ukázku textů, které byly využity při zařazení této metody v hodině českého jazyka v 8. ročníku ve formě pracovního listu.
Autor PhDr. Vladimíra Neužilová

Jsem také občan...

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
projekt
Příspěvek prezentuje dílčí projekt, kterým byl v 11. základní škole Plzeň realizován tematický okruh občan, občanská společnost a stát v rámci průřezového tématu výchova demokratického občana. Jedná se o jeden ze 16 dílčích projektů (8 projektů pro žáky 6. a 7. ročníků, 8 pro žáky 8. a 9. ročníků), kterými jsou prostřednictvím tzv. oborových dnů žákům 2. stupně prezentována průřezová témata. Oborové dny probíhají 4x ročně, vždy s realizací všech 16 dílčích projektů. Žáci 2. stupně se postupně zapisují ke garantům dílčích projektů, procházejí tak jednotlivými tematickými okruhy průřezových témat. Opakovaný zápis ke stejnému garantovi není žákům umožněn.
Autor Mgr. Zdeňka Strnádková

Kdo všechno tu žil aneb Velké detektivní pátrání po slavných spolužácích

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
projekt
Příspěvek se zabývá rozvíjením vztahu žáků k jejich škole jako místu, kde tráví velkou část dne. Také se zabývá rozvíjením vztahu k místu, kde žáci žijí.
Autor Petra Boháčková

Tvoříme inzerát

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Seznamování žáků s jedním z publicistických žánrů – s inzerátem – probíhá hravou formou. Žáci jej tvoří, experimentují s ním, ve skupině porovnávají jednotlivé inzeráty a posuzují komunikační záměr autora i schopnost uspět s takovýmto inzerátem.
Autor Kamila Balharová

Jak napsat haiku

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Podle jednoduchého schématu tvoří žák vlastní literární text.
Autor Zdeněk Sotolář
Celkem: 20