Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > základní vzdělávání > Jazyk a jazyková komunikace > 2. stupeň > Český jazyk a literatura > Komunikační a slohová výchova > dorozumívá se kultivovaně, výstižně, jazykovými...

Zobrazit na úvodní stránce článků

Strom podřazených oček. výstupů

Tato kategorie nemá podřazené kategorie RVP.
Seřadit dle: Počet zobrazení, Nejméně
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Příběhy na dobrou noc pro malé rebelky, čtenářská dílna

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Tato čtenářská dílna pracuje s životními příběhy několika výjimečných žen. Žáci by si na jejím základě mohli uvědomit, že život každému přináší nepřeberné možnosti uplatnění. A i když máme odlišné „startovací podmínky“, je důležité mít sny a snažit se je uskutečňovat. I přes „nepřízeň osudu“ (a možná i jí navzdory).
Autor Marcela Svejkovská

Expertní skupiny ve výuce: Co víme o slavících?

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek představuje aktivizující výukovou metodu Expertní skupiny, její cíle, klady i zápory. Následně nabízí praktickou ukázku textů, které byly využity při zařazení této metody v hodině českého jazyka v 8. ročníku ve formě pracovního listu.
Autor PhDr. Vladimíra Neužilová

Vyšehrad

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Jak žákům přiblížit jedno z nejznámějších míst Prahy?
Autor Eva Špačková

Krátké prózy 2. poloviny 20. století - Hrabal, Ajvaz

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Příspěvek je zaměřen na osobnostní a sociální výchovu. Týká se poznávání lidí, vzájemných lidských odlišností a hledání a hodnocení těchto odlišností.
Autor Jitka Kulovaná

Přísloví

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
V současnosti příslovím, rčením a pranostikám žáci často nerozumějí, proto předkládáme soubor různých cvičení, která může učitel zařazovat příležitostně do různých hodin a to podle věku žáků a podle jejich schopností. S tímto souvisí i reflexe a hodnocení, které se mohou lišit.
Autor PhDr. Vladimíra Neužilová

Kdo všechno tu žil aneb Velké detektivní pátrání po slavných spolužácích

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
projekt
Příspěvek se zabývá rozvíjením vztahu žáků k jejich škole jako místu, kde tráví velkou část dne. Také se zabývá rozvíjením vztahu k místu, kde žáci žijí.
Autor Petra Boháčková

Tvoříme inzerát

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Seznamování žáků s jedním z publicistických žánrů – s inzerátem – probíhá hravou formou. Žáci jej tvoří, experimentují s ním, ve skupině porovnávají jednotlivé inzeráty a posuzují komunikační záměr autora i schopnost uspět s takovýmto inzerátem.
Autor Kamila Balharová

Nové hry do klubovny

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Publikace Nové hry do klubovny z nakladatelství Portál je koncipována jako soubor her, které jsou vhodné pro hraní v místnosti. V ukázce naleznete pět her, které nevyžadují žádnou náročnou přípravu a ke třem hrám nepotřebujete ani žádné pomůcky. Uvedené hry rozvíjejí pozornost, vnímavost, kreativní myšlení, paměť, vyjadřující schopnosti, komunikaci a rozvoj slovní zásoby. Celý výtisk knihy obsahuje nejen mnoho dalších her, ale i krátký metodický úvod.
Autor Petr Ráček a kol.

Čtení o bozích a hrdinech

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Hodina je součástí bloku vyučovacích hodin v 7. ročníku, který je věnován starým bájím a pověstem. Výukový blok integruje vzdělávací obory Český jazyk a literatura, Dějepis, Výchova k občanství, Výtvarná výchova a průřezové téma Osobnostní a sociální výchova. Výuka probíhala soustředěně po dva týdny ve všech složkách ČJL a v uvedených vyučovacích předmětech. Mým záměrem bylo rozvíjet čtenářskou gramotnost žáků ve vyučovací hodině s využitím vhodných metod a postupů. Zaměřila jsem se zejména na čtení s porozuměním a částečně sdílení o přečteném a společné usuzování z něho. Blok hodin byl vybrán pracovníky VÚP v Praze jako příklad dobré praxe rozvíjení čtenářské gramotnosti ve výuce. Příklady dobré praxe jsou záznamy navštívených hodin s hodnocením. Mají ustálenou strukturu. Výuka proběhla na ZŠ a MŠ Krásná Lípa.
Autor Mgr. Jitka Čapková

Jak napsat haiku

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Podle jednoduchého schématu tvoří žák vlastní literární text.
Autor Zdeněk Sotolář
Celkem: 20