Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > základní vzdělávání > Jazyk a jazyková komunikace > 2. stupeň > Český jazyk a literatura > Komunikační a slohová výchova > odlišuje ve čteném nebo slyšeném textu fakta...

Zobrazit na úvodní stránce článků

Strom podřazených oček. výstupů

Tato kategorie nemá podřazené kategorie RVP.
Seřadit dle: Hodnocení uživatelů, Nejlépe hodnocené
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Mediální výchova – inspirace k realizaci

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
aplikační příspěvek
Autor předkládá inspirativní návrhy k rozvinutí mediální gramotnosti a realizaci průřezového tématu Mediální výchova v praxi škol.
Autor Jan Jirák

Aktivita: Krakonoš trochu jinak

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Aktivita z publikace „Dvakrát měř, jednou řež – od multikulturní výchovy ke vhledu” pracuje s našimi stereotypními předsudky a představami o kladných pohádkových postavách. Je založena na diskuzi a opírá se o čtení různorodých mediálních textů. Přispívá k reflexi našeho vnímání druhých lidí.
Autor Dana Moree

Svět podcastů, račte vstoupit

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Výuková aktivita Svět podcastů, račte vstoupit je zaměřená na seznámení s podcastem, což je v poslední době zejména mezi mladými lidmi populární volnočasový fenomén, a jeho analýzu. Podcast je zvukový formát kombinující mluvené slovo, zvuky a hudbu podobný rozhlasovému vysílání, ovšem s možností poslouchat zvolený obsah kdykoli. Aktivita kombinuje samostatnou a skupinovou práci a společnou práci ve výuce. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Vanda Vaníčková

Mé příjmení

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Aktivita podporuje rozvoj gramotnosti čtenářské, matematické i digitální. Žáci využijí všech dostupných zdrojů – a to jak v tištěné, tak elektronické podobě. Pak porovnají důvěryhodnost jednotlivých zdrojů, a se získanými informacemi dle pokynů v pracovním listu pracují. Článek vznikl v rámci projektu Podpora práce učitelů (PPUČ). Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání.
Autor Mgr. Ivana Kolářová

Virtuální duet

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Výuková úloha Virtuální duet je mezipředmětová aktivita zacílená na interpretaci informací, které (ne)jsou obsažené v hudebním videoklipu. Aktivita je zaměřená na práci s mediálním sdělením, obsahovou analýzu a uvědomění si, jaké informace skutečně obsahuje a jaké si v něm sami domýšlíme, přispívá tak k rozvoji čtenářské a mediální gramotnosti. Posiluje v žácích pozornost vůči detailům. To je důležité nejen u uměleckého podání jako zde, ale i u jiných mediovaných obsahů. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Vanda Vaníčková

Soutěživost a vlastní tvorba jako motivace pro začlenění žáka-cizince

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Článek přibližuje možnosti i problémy při zapojování žáka-cizince do školních soutěží v českém jazyce a literatuře. Zabývá se touto problematikou jak z hlediska schopností a dovedností žáka, tak z hlediska délky pobytu žáka v české škole.
Autor Ivana Černá

V Praze se cestovalo blaze?

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
projekt
Žáci na základě exkurze do Muzea městské hromadné dopravy v Praze vyplní pracovní list a s jeho pomocí sestaví příručku o historii cestování po Praze. Nakonec si vyrobí i papírový model autobusu.
Autor Petra Boháčková

Vzdělávání v souvislostech

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
projekt
Obsahem příspěvku je rozpracování a praktická realizace „dvojstranného pedagogického systému“ při tvorbě školního vzdělávacího programu školy. Jde o snahu, aby se do vzdělávání systematicky dostalo vzdělávání v souvislostech formou vytváření tzv. „souvislostní poznatkové protistruktury“ ke každé teorii či tradičně probíranému tématu. V učebních textech takto vytvořených se při probírání učiva žák nejprve předběžně orientuje souvislostními myšlenkovými jádry „levých stran“ textu, své myšlení zpřesní teorií „pravé strany“ textu a souvislostmi „levé strany“ zahrne nové pojmy do širokého systému vztahů.
Autor Jiří Zlatník

Pomluva

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Pomocí vstupování do rolí rozvíjení sociální inteligence žáků.
Autor Ivana Honsnejmanová

Integrace průřezového tématu Osobnostní a sociální výchova do vyučovacího předmětu Český jazyk a literatura

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Pracovní listy s metodikou pro výuku komunikace a slohu s integrací OSV pro 6. ročník.
Autor Vladimíra Neužilová
Celkem: 21