Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > základní vzdělávání > Jazyk a jazyková komunikace > 2. stupeň > Český jazyk a literatura

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Oživme městskou knihovnu pro 21. století (5. část) – Infografikou do světa informací

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci vytváří infografiku, která čtenáře informuje o zajímavostech městské knihovny. Infografika může být vytvořena ve volně dostupném doporučeném online nástroji Canva, zároveň lze použít i jiné digitální grafické nástroje.
Autor Markéta Čonková

Oživme městskou knihovnu pro 21. století (3. část) – Vytváříme moderní výroční zprávu pro městskou knihovnu

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci se inspirují výročními zprávami knihoven a vytvoří vlastní výroční zprávu. Tu připraví v online dokumentu, na jehož tvorbě se budou společně podílet. Formát výroční zprávy dodržuje pravidla pro formátování textu a využívá moderních možností zápisu, jako je hlasové zadávání.
Autor Markéta Čonková

Svět podcastů, račte vstoupit

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Výuková aktivita Svět podcastů, račte vstoupit je zaměřená na seznámení s podcastem, což je v poslední době zejména mezi mladými lidmi populární volnočasový fenomén, a jeho analýzu. Podcast je zvukový formát kombinující mluvené slovo, zvuky a hudbu podobný rozhlasovému vysílání, ovšem s možností poslouchat zvolený obsah kdykoli. Aktivita kombinuje samostatnou a skupinovou práci a společnou práci ve výuce. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Vanda Vaníčková

Jan Amos Komenský v digitální éře

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Text reflektuje společenství praxe Českého jazyka a literatury, které proběhlo online v květnu 2020 ve spolupráci se Základní školou Maltézských rytířů – Křesťanskou ZŠ v Kladně Kročehlavech. Tématem odborného setkání učitelů s lektory byl Jan Amos Komenský. Téma bylo vybráno kvůli své aktuálnosti – národním oslavám narození a úmrtí tohoto barokního učence evropského významu. Cílem bylo s učiteli vyvodit několik situací, jak dané téma elaborovat s žáky v trojfázovém modelu, který podpoří učení (E – U – R). Vycházeli jsme ze široké nabídky aktivit a materiálů vyvinutých ve spolupráci s MAP Sedlčansko. Nabídka byla zúžena v program setkání a jednání s partnerskou školou. Než se začne pracovat s originálními texty myslitele, doporučují učitelé a autoři článku projít několika činnostmi, které žákům otevřou starobylý svět 17. století a genia a představitele jedné z křesťanských denominací na složitých životních a historických křižovatkách. Vedle dobových pramenů a obrazů pracuje text také s hodnotami, které J. A. K. žil. To vše může posloužit k tomu, aby žáci přijali i složité myšlení a psaní autora. Naopak bez této přípravy platí, že možnost potkat Komenského v jeho vlastních textech bude pro děti nevelká. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Petr Koubek

Jak se dobře ptát žáků a jak rozproudit diskuzi ve výuce?

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Ptáme se celý život. Mnohé pedagogické metody jsou postaveny na otázkách. Umíme ale s nimi správně pracovat? Používáme ty správné strategie? Jak žáky „vyprovokovat“ k větší aktivitě v hodinách? Článek kromě spousty otázek nabízí 4 bleskové tipy, jak rozproudit diskuzi ve třídě, nebo praktickou zkušenost, jak učit klást otázky v 1. třídě.
Autor Pavlína Hublová

4 + 1 tip do hodin slohu a literatury

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Už vás nebaví psát stejné slohy každý rok? Ono to možná nebaví už ani děti. Tak se pojďme vzájemně obohatit drobnými motivačními triky, které tyto hodiny ozvláštní. A možná zjistíme, že je sloh (a čtení knih) vlastně zábavná činnost. Článek nabízí čtyři jednoduché tipy, jak podpořit fantazii a zájem u žáků ve spojení s psaním textů. Jako bonbónek najdeme v závěru pár inspirativních příspěvků učitelů z praxe, které zazněly v rámci tzv. PEPOUŠova vlnobití k tématu slohu a literatury.
Autor Pavlína Hublová

Virtuální duet

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Výuková úloha Virtuální duet je mezipředmětová aktivita zacílená na interpretaci informací, které (ne)jsou obsažené v hudebním videoklipu. Aktivita je zaměřená na práci s mediálním sdělením, obsahovou analýzu a uvědomění si, jaké informace skutečně obsahuje a jaké si v něm sami domýšlíme, přispívá tak k rozvoji čtenářské a mediální gramotnosti. Posiluje v žácích pozornost vůči detailům. To je důležité nejen u uměleckého podání jako zde, ale i u jiných mediovaných obsahů. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Vanda Vaníčková

Příběhy na dobrou noc pro malé rebelky, čtenářská dílna

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Tato čtenářská dílna pracuje s životními příběhy několika výjimečných žen. Žáci by si na jejím základě mohli uvědomit, že život každému přináší nepřeberné možnosti uplatnění. A i když máme odlišné „startovací podmínky“, je důležité mít sny a snažit se je uskutečňovat. I přes „nepřízeň osudu“ (a možná i jí navzdory).
Autor Marcela Svejkovská

Slavíme listopad

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek reflektuje průběh a výsledky semináře, který proběhl v rámci setkání společenství praxe českého jazyka a literatury v Hranicích na Moravě 5. listopadu. Seminář si kladl za cíl diskutovat s přítomnými učiteli a učitelkami představený metodicky propojený výukový celek tematicky zaměřený na připomenutí listopadových událostí roku 1989 v Československu. Příspěvek je strukturován podle konstruktivistického pojetí didaktiky do částí evokace – uvědomění si významu informací – reflexe. Využívá zkušeností z různých MAP a dalších zdrojů, vč. on-line. Článek ukazuje, jak lze výuku na dané téma provázat a koncipovat tak, aby rozvíjela dovednosti a postoje žáků užitečné pro jejich úspěšný budoucí život (základní gramotnosti). Článek obsahuje pracovní list, který byl využit během uvedeného setkání společenství praxe. Vznik článku a plán a realizace semináře pro učitele, který je v textu reflektován, byl financován z ESF jako součást podpory učitelů vyvíjené v projektu PPUČ.
Autor Petr Koubek

Pán much, William Golding, čtenářská dílna

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci se četbou (poslechem) ukázek nejslavnějšího Goldingova románu přenesou spolu se skupinou chlapců na pustý ostrov a přemýšlejí nad mezilidskými vztahy, nezbytností řádu a respektování autorit, nad cenou přátelství a lidského života.
Autor Marcela Svejkovská
Celkem: 157