Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > základní vzdělávání > Jazyk a jazyková komunikace > 2. stupeň > Český jazyk a literatura

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Metodická doporučení pro rozvíjení čtenářské gramotnosti

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Metodická doporučení jsme rozdělili do čtyř článků, tento je prvním z nich. Texty přinášejí další z řady konkrétní metodické pomoci posilování čtenářské gramotnosti ve školní výuce.
Autor Petr Koubek

Aktivizující metody ve výuce: Cestujeme

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Práce s několika typy textu nabízí srovnávání informací a vytváření vlastního názoru žáků na realitu při cestování. Srovnávají reportáž s lákavou nabídkou cestovní kanceláře. Seznamují se s možným nebezpečím parazitárního onemocnění. Texty byly využity v hodinách českého jazyka v 9. ročníku.
Autor PhDr. Vladimíra Neužilová

Čeština pro žáky-cizince č. 21 – Kdo co dělá

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Příspěvek je ukázkou, jak seznámit žáky-cizince s tvořením podstatných jmen nesoucích názvy povolání. Záměrně jsou zvoleny různé slovotvorné skupiny, k nimž jsou přiřazována tzv. analogická slova – tj. slova tvořená stejnými příponami. Pozornost je věnována i problematice přechylování. Do tohoto vzorku deseti povolání byla semanticky zvolena slova, se kterými žáci přicházejí do styku a která jsou snadno znázornitelná při pohybových aktivitách.
Autor Iva Hlůžeová

Čeština trochu jinak aneb Nebojme se hub

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Autor se zaměřuje na danou oblast v širších souvislostech. Nejprve uvádí příklady na využití názvů hub v mluvnici a dále náměty pro práci v hodinách slohového vyučování. V souladu s cíli RVP ZV poukazuje na možnosti využití tématu k integraci poznatků z různých vzdělávacích oblastí a průřezových témat.
Autor Milan Polák

Dvojitý deník ve výuce: Kajsa Nebojsa

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek představuje aktivizující výukovou metodu Dvojitý deník, její cíle, klady i zápory. Následně nabízí praktickou ukázku textu, který byl využit při zařazení této metody v hodině českého jazyka v 6. ročníku ve formě pracovního listu.
Autor PhDr. Vladimíra Neužilová

K. H. Mácha. Prostor pro textovou interpretaci v hodinách literární výchovy

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Tento text vznikl pro konferenci Máchův kraj v jazyce a literatuře, která proběhla ve dnech 17.-19. 11. 2010 v Ústí nad Labem v rámci projektu katedry bohemistiky PdF University J. E. Purkyně \"Vzděláváním k multikulturalitě, kompatibilitě a adaptabilitě\". Příspěvek je otištěn ve sborníku z této konference. Vzhledem k tomu, že je příspěvek recenzovaným odborným příkladem dobré praxe a že náklad sborníku byl velmi nízký, považujeme za vhodné příspěvek publikovat se souhlasem vydavatele sborníku také na Metodickém portálu www.rvp.cz, a tak jej zpřístupnit učitelům základních a středních škol.
Autor Petr Koubek

Aktuální politické téma a jeho prezentace politiky a dalšími osobnostmi v médiích – polemika jako téma hodiny slohu

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Tato vyučovací hodina je zaměřena na percepci konkrétního mediálního sdělení a na jeho další využití našimi politiky a umělci v médiích. Žáci pracují samostatně, ve dvojicích a ve skupinách. V rámci přípravy polemiky, její realizace a jejího hodnocení se žáci učí argumenty připravovat, formulovat, obhajovat a také posuzovat.
Autor Miloš Mlčoch

Diskutované politické téma a jeho využití v hodině slohu (Radar na území České republiky)

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Cílem vyučovací hodiny je představit atraktivní politické téma, konkrétně možnost ohrožení území ČR teroristickými útoky a možnost zásahu našeho území vojenskými raketami.
Autor Miloš Mlčoch

Popis pracovního postupu na téma Příprava jídla, recepty a „ujeté“ recepty

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Cílem vyučovací hodiny je realizovat se žáky atraktivní a zábavnou formou nácvik popisu pracovního postupu. Učitel naváže na vyučovací hodinu, v níž se již se žáky této problematice věnoval.
Autor Miloš Mlčoch

Návrat domů

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Příspěvek představuje možnost využití nenásilného začlenění problematiky Romů a vůbec romství do výuky, ukazuje se zde silné citové pouto k domovu.
Autor PhDr. Vladimíra Neužilová
Celkem: 154