Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > základní vzdělávání > Jazyk a jazyková komunikace > 1. stupeň > Cizí jazyk > Řečové dovednosti

Zobrazit na úvodní stránce článků

Strom podřazených oček. výstupů

Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Čeština pro žáky-cizince: 15 ‒ Nakupování

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Téma nakupování nebo v obchodě patří mezi nejdůležitější a zároveň nejzábavnější téma ve výuce jazyka. Příspěvek ukazuje různé aktivity a činností dětí a také navrhuje metodické postupy pro práci učitele. Procvičují se základní slovesa tématu, číslovky a podstatná jména, která žáci uplatní v praktickém životě.
Autor Jitřenka Malíková

The Rainbow of English aneb sebehodnocení ve výuce angličtiny

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Příklad dobré praxe je zaměřen na využití vlastních sebehodnoticích deskriptorů na 1. stupni ZŠ hravou formou. Cílem je, aby si žák uvědomil dosažení znalosti a dovednosti při výuce angličtiny a posílil sebevědomí při vlastním sebehodnocení.
Autor Mgr. Eva Voborníková

Čeština pro žáky-cizince: 20 – Určování času

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Cílem příspěvku je přiblížit metody, aktivity a způsoby, kterými učitel zprostředkovává žákům s odlišným mateřským jazykem výrazy z tematického okruhu Určování času. Příspěvek přináší názvy měsíců a ročních období a výběr sloves z tohoto praktického okruhu; má umožnit žákům zvládnout a pochopit běžná označení činností spojených s ročním obdobím. Cílem článku je naučit žáky pojmenovat jednotlivé měsíce a jednotlivá roční období včetně činností s nimi souvisejících.
Autor Jana Vanhees

Čeština pro žáky-cizince: 17 – Město

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Příspěvek si klade za cíl obohatit slovní zásobu žáka výrazy z komunikační oblasti město. Seznamuje nejen se slovníkovými tvary těchto slov, ale i s jejich tvary nejčastěji používanými v běžné komunikaci. Žák se seznámí s adverbii místa (vpravo, vlevo, vedle, rovně, doleva, doprava, nahoru, dolů). Žák se seznámí s imperativem slovesa jít. Žák se seznámí se slovy signalizujícími nebezpečí. K příspěvku náleží deset pracovních karet, ke kterým jsou zpracována jednotlivá metodická doporučení. Rozsahem a náročností je příspěvek vhodný pro začátečníky.
Autor Alena Klabanová

Čeština jako cizí jazyk pro začínající školáky – Kdo to je? Co to je? Ten, ta, to

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Obsahem článku je kapitola z publikace Čeština jako cizí jazyk pro začínající školáky: metodika pro učitele. Praha : Portál, 2011. Praktická ukázka se zaměřuje na procvičování tázacích a ukazovacích zájmen a určování rodu podstatných jmen.
Autor Naděžda Gjurová

Když děti baví dril

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Zvládnutí plynulé konverzace v angličtině vyžaduje hodně praxe, nejlepší je začít s drilováním a opakováním základních frází, které se tak mechanicky zapíšou do paměti a automaticky by se potom měly vybavit v gramaticky správné formě. Většinou bývá dril považován za nudnou záležitost, děti pouze opakují, co slyší, přesto je nezbytnou součástí jazykového vyučování. Během své praxe jsem přišla na několik způsobů, při kterých je využíván mechanismus drilování frází, ale děti to baví, berou to jako hru, kterou chtějí hrát. Takové "drilovací hry" je nejlepší použít hned po vysvětlení nového učiva, ale dají se zařadit i na začátek hodiny jako aktivita na zahřátí, nebo naopak na konec hodiny, když zbude čas. Je to také skvělý prostředek na opakování a fixaci již probraného učiva, a když děti zvládnou mechanismus hry, můžou se této aktivitě věnovat samostatně a učitel může individuálně pracovat se slabšími, nebo naopak nadanějšími žáky.
Autor Tereza Létalová

Čeština pro žáky-cizince: 13 – Komunikace

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Příspěvek si klade za cíl přiblížit metody, aktivity a způsoby, kterými učitel zprostředkovává žákům s odlišným mateřským jazykem výrazy z tematického okruhu Komunikace. Příspěvek přináší výběr podstatných jmen a sloves z tohoto praktického okruhu, má umožnit žákům zvládnout a pochopit běžná označení věcí a činností z každodenní praxe. Cílem článku je naučit žáky pojmenovat zařízení z oblasti komunikace včetně činností s nimi souvisejícími. Žák má porozumět výrazům „napsat dopis, poslat dopis nebo SMS, používat počítač – internet, poslat e-mail“, užít správně slovo televize a následně používat tyto výrazy v odpovídajícím kontextu.
Autor Ivana Černá

Učíme se hravou formou slovní zásobu z tématu Body and feelings – úroveň: 1. stupeň ZŠ

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek si klade za úkol být inspirací pro učitelky anglického jazyka vyučující na 1. stupni ZŠ. Téma článku, tedy i výuky, je Body and feelings.
Autor Lucie Zormanová

Hrajeme si v angličtině aneb Anglicky hrou pro mladší školáky

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
V článku uvádím scénář divadelní hry a jednotlivé didaktické hry, které se mi osvědčily pro výuku tématu animals (zvířata). Téma zvířat umožňuje učiteli realizovat s žáky značný počet zajímavých a různorodých činností (pantomimická ztvárnění; pohybové hry; didaktické hry, při nichž rozvíjíme i výtvarný projev žáků; různé soutěže). Toto téma může být snadno spojováno s jinými tématy, jako jsou kupříkladu barvy, části těla, charakteristiky tělesného vzhledu zvířat.
Autor Lucie Zormanová

Čeština pro žáky-cizince: 12 – Denní režim

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Příspěvek představuje vyučujícím žáků-cizinců způsoby, aktivity a metody, kterými mohou žákům s odlišným mateřským jazykem pomoci zvládat slovesné tvary tématu Denní režim. Pracovní karty přinášejí řadu sloves, která pojmenovávají činnosti spojené s běžným režimem dne. Žáci si osvojují význam sloves a jejich správné tvary, používané v obvyklých situacích v běžném denním kontaktu. Porozumí tak lépe nejen pokynům a doporučením učitele, ale naučí se prakticky používat správné výrazy i pro pojmenování vlastních aktivit doma i ve škole.
Autor Ivana Černá
Celkem: 63