Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > základní vzdělávání > Jazyk a jazyková komunikace > 1. stupeň > Cizí jazyk > Řečové dovednosti

Zobrazit na úvodní stránce článků

Strom podřazených oček. výstupů

Seřadit dle: Podle autora, Sestupně
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Čeština pro žáky-cizince: 3 – Školní třída

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Příspěvek obsahuje základní slovní zásobu v 10 obrázkových kartách k tématu Školní třída. Karty také mohou sloužit k procvičování časování slovesa MÍT a k nácviku jednoduché větné konstrukce s předložkami v, na, u.
Autor Věra Kašajová

Problémy integrace žáků s odlišným mateřským jazykem

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Zařazení žáků s odlišným mateřským jazykem do výuky formou inkluze se setkává s vážnými problémy, ať už ze strany žáka (vyčlenění ze sociální skupiny v důsledku neznalosti vyučovacího jazyka), tak hlavně ze strany učitele (nedostatek času i motivace pro individuální péči a následný pocit neúspěchu). Článek seznamuje s aktuálním stavem a doporučuje řešení.
Autor Terezie Hrubá

Když děti baví dril

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Zvládnutí plynulé konverzace v angličtině vyžaduje hodně praxe, nejlepší je začít s drilováním a opakováním základních frází, které se tak mechanicky zapíšou do paměti a automaticky by se potom měly vybavit v gramaticky správné formě. Většinou bývá dril považován za nudnou záležitost, děti pouze opakují, co slyší, přesto je nezbytnou součástí jazykového vyučování. Během své praxe jsem přišla na několik způsobů, při kterých je využíván mechanismus drilování frází, ale děti to baví, berou to jako hru, kterou chtějí hrát. Takové "drilovací hry" je nejlepší použít hned po vysvětlení nového učiva, ale dají se zařadit i na začátek hodiny jako aktivita na zahřátí, nebo naopak na konec hodiny, když zbude čas. Je to také skvělý prostředek na opakování a fixaci již probraného učiva, a když děti zvládnou mechanismus hry, můžou se této aktivitě věnovat samostatně a učitel může individuálně pracovat se slabšími, nebo naopak nadanějšími žáky.
Autor Tereza Létalová

Jak učit výslovnost tak, aby to žáky bavilo?

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek Jak učit výslovnost tak, aby to žáky bavilo? vás zve k návštěvě webináře, který proběhne 29. 9. 2016. Webinář se bude zabývat problematikou vlastního používání, vysvětlování i nácviku co nejlepší výslovnosti. Poradí i bezradným učitelům, jak zakomponovat procvičení výslovnosti co nejčastěji. Představíme si zábavné hry, které žákům umožní procvičit typické jevy správné výslovnosti (sluchové hry, zvukové labyrinty, obrázkové symboly, manipulace s kartičkami, výslovnostní rozcvička, hry v prostoru i ve skupinách, nácvik rytmu a intonace s říkankami, zábavné rýmování apod.). Budeme se zabývat otázkou používání fonetické transkripce, zda je pro děti vhodná a od kdy a jak s ní začít pracovat.
Autor Sylvie Doláková

Čeština pro žáky-cizince: 2 - Co děláme ve škole

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
V příspěvku jsou představeny pracovní karty pro prezentaci a nácvik vybraných sloves používaných ve vyučování. Tato slovesa charakterizují činnosti prováděné žáky, mají tedy instruktážní charakter. K jednotlivým kartám jsou připojena metodologická doporučení týkající se gramatické a případně i fonologické stránky slovesa. Cílem materiálu není naučit žáky komplexní paradigmatiku vybraných sloves, ale zprostředkovat jim porozumění instrukcím, které učitel zadává. Cílovou skupinou jsou žáci začátečníci.
Autor Svatava Škodová

Čeština pro žáky-cizince: 4 - Rodina

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
V příspěvku je představen metodický postup pro výuky slovní zásoby z oblasti RODINA. Příspěvek se zaměřuje pouze na výuku základních slov z této oblasti, resp. na jejich formy v 1. pádě a v neutrální a zdrobnělé podobě. Do tématu je zapojena gramatická oblast rodu reflektovaného v rovině slovní zásoby a v rovině přivlastňovacích zájmen. V příspěvku jsou prezentovány pracovní karty pro deset vybraných slov, k jednotlivým kartám jsou připojena metodologická doporučení týkající se obsahové, gramatické a v některých případech i zvukové stránky slov. Cílem příspěvku je poskytnout učiteli komplexní materiál k výuce dané tematické oblasti pro žáky-cizince začátečníky (Slovany i Neslovany) včetně pokynů k jeho použití a upozornění na možné problémy v různých rovinách jazykového systému.
Autor Svatava Škodová

Čeština pro malé cizince: Jak pracovat se sadou obrázků? 2. část

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Cílem článku je poskytnout učitelům malých cizinců inspiraci do hodin. Popsané aktivity se vztahují k sadě deseti obrázků. Jde především o možnosti expozice a fixace sloves v češtině.
Autor Petra Procházková

Čeština pro cizince – jak pracovat se sadou obrázků? 1.část

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Tento článek si klade za cíl poskytnout učitelům malých cizinců inspiraci do hodin. Popsané aktivity se vztahují k sadě deseti obrázků, které najdete v příloze. Jde především o možnosti expozice a fixace sloves v češtině pro malé cizince. 1. část se zabývá aktivitami, které jsou vhodné pro skupinovou práci. Na tento příspěvek navazuje 2. část, která popisuje individuální možnosti práce se sadou obrázků.
Autor Petra Procházková

Přivlastňování s kartičkami

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Jednoduché aktivity s kartičkami, které umožní výuku i upevnění učiva přivlastňování (např. Clara´s) a přivlastňovacích zájmen (např. „her“) v hodinách anglického jazyka.
Autor Pavlína Hublová

Čeština jako cizí jazyk pro začínající školáky – Kdo to je? Co to je? Ten, ta, to

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Obsahem článku je kapitola z publikace Čeština jako cizí jazyk pro začínající školáky: metodika pro učitele. Praha : Portál, 2011. Praktická ukázka se zaměřuje na procvičování tázacích a ukazovacích zájmen a určování rodu podstatných jmen.
Autor Naděžda Gjurová
Celkem: 63