Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > základní vzdělávání > Jazyk a jazyková komunikace > 1. stupeň > Cizí jazyk

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Podle názvu, Vzestupně
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Excuse me, where is…

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Předložená aktivita je součástí cyklu „Znám místo, kde žiji“. Je zaměřena na osvojení si základní slovní zásoby týkající se popisu cesty, bydliště, kterou žák následně využívá v krátkých jednoduchých větách. Z pohledu gramatického žáci pracují s rozkazovacím způsobem. Je procvičována pravolevá orientace. Aktivita byla pilotována v 5. ročníku ZŠ. Vzhledem k faktu, že se první cizí jazyk začíná učit v různých ročnících 1. stupně ZŠ, je na uvážení učitele, kdy aktivitu do výuky zařadí. Článek vznikl v rámci projektu Podpora práce učitelů (PPUČ). Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání.
Autor Mgr. Jana Zachová

Falešná identita

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Týmy pilotních škol zapojených do projektu Podpora práce učitelů (PPUČ) chystají na závěrečnou projektovou konferenci workshopy, ve kterých se podělí s ostatními účastníky o získané zkušenosti a konkrétní aktivity, které u nich byly realizovány „na cestě“ k rozvíjení gramotností. Například v ZŠ Hranice – Struhlovsko se dlouhodobě věnují rozvíjení čtenářské gramotnosti a hledají metody a formy, které by byly využitelné napříč všemi vzdělávacími obory. Jednou z možností jsou QR kódy, které mají univerzální využití, jsou pro žáky motivační a mohou podpořit jejich aktivní zapojení do práce s texty a s informacemi v různých kontextech. Do plánování a realizace aktivit se pod vedením školních koordinátorek pro gramotnosti zapojili učitelé různých předmětů a ročníků. Využití QR kódů tak sehrálo roli při sdílení a naplňování společného cíle, kterým je podpora čtenářské gramotnosti u všech žáků školy. Inspirativní náměty vám postupně představíme. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Mgr. Veronika Mamulová

Happy Birthday

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Pracovní list – vystřihovánka k rytmické říkance.
Autor Iva Fastová

Hrajeme si v angličtině aneb Anglicky hrou pro mladší školáky

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
V článku uvádím scénář divadelní hry a jednotlivé didaktické hry, které se mi osvědčily pro výuku tématu animals (zvířata). Téma zvířat umožňuje učiteli realizovat s žáky značný počet zajímavých a různorodých činností (pantomimická ztvárnění; pohybové hry; didaktické hry, při nichž rozvíjíme i výtvarný projev žáků; různé soutěže). Toto téma může být snadno spojováno s jinými tématy, jako jsou kupříkladu barvy, části těla, charakteristiky tělesného vzhledu zvířat.
Autor Lucie Zormanová

Jak efektivně využívat žákovské portfolio

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
modul
Většina učitelů, nejen anglického jazyka, stojí před otázkou, jak účinně využívat portfolio v oblasti sebehodnocení a hodnocení žáků. Tento článek může být inspirací, jak lze postupovat při řešení uvedené otázky.
Autor Jana Vahalíková

Jak efektivně využívat žákovské portfolio – II. část

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
modul
Článek přináší další tip, jak efektivně pracovat s portfoliem v oblasti sebehodnocení a hodnocení žáků nejen v anglickém jazyce.
Autor Jana Vahalíková

Jak individualizovat výuku pomocí EJP na 1. stupni ZŠ

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Příklad dobré praxe pracuje s rozvojem sebehodnocení u mladších školních žáků a má za cíl ukázat učitelům možný způsob individualizace práce při stanovení vlastních jazykových cílů žákem. Ukazuje, jak je možné do výuky na 1. stupni zapojit e-portfolio s pomocí interaktivní tabule v případě, že ne každý žák ovládá dobře počítač a ne každý žák je v e-portfoliu registrován (a zvládne plně ovládat prostředí svého portfolia).
Autor Mgr. Monika Venclová

Jak se správně chovat u stolu

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Žáci pracují s 12 pracovními listy, které se zaměřují na kulturu stolování, průzkum návyků při jídle, názory na slušné chování, používání asijských hůlek při jídle, slovní zásobu týkající se názvů potravin a jídel v mezinárodních jazycích. 4 pracovní listy se věnují stolování v Chorvatsku, mj. rozšiřují slov. zásobu Chorvatštiny o témata ovoce a zelenina. Materiál lze využít samostatně pro práci ve skupině, individuální výuku, jako domácí práci, pro opakování nebo prohloubení učiva.
Autor Ingelore Oomen-Welke

Jak se vyvinuly jazyky

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Skupinka žáků představuje národ usazený v kotlině. Seznámí se s reáliemi a jazykem daného národa. Poznávají rozrůznění jazyků, odlišnost novotvarů daných územním uspořádáním a pracují se slovními výpůjčkami. Hledají příbuzné jazykové rodiny.
Autor Soča Fidler

Jak učinit hru pexeso zábavnější

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek se zaměřuje na jednu z nejznámějších her, kterou milují děti již od nejútlejšího věku – na pexeso – a pojednává o možnostech, jak tuto hru obměňovat tak, aby byla pro žáky stále zajímavá.
Autor Danuše Skotnicová
Celkem: 85