Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > základní vzdělávání > Jazyk a jazyková komunikace > 1. stupeň > Cizí jazyk

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Podle názvu, Vzestupně
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Čeština pro žáky-cizince: 17 – Město

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Příspěvek si klade za cíl obohatit slovní zásobu žáka výrazy z komunikační oblasti město. Seznamuje nejen se slovníkovými tvary těchto slov, ale i s jejich tvary nejčastěji používanými v běžné komunikaci. Žák se seznámí s adverbii místa (vpravo, vlevo, vedle, rovně, doleva, doprava, nahoru, dolů). Žák se seznámí s imperativem slovesa jít. Žák se seznámí se slovy signalizujícími nebezpečí. K příspěvku náleží deset pracovních karet, ke kterým jsou zpracována jednotlivá metodická doporučení. Rozsahem a náročností je příspěvek vhodný pro začátečníky.
Autor Alena Klabanová

Čeština pro žáky-cizince: 18 – Počasí

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Příspěvek seznamuje žáky-cizince se slovní zásobou na téma počasí, zabývá se metodickým postupem pro výuku a navazuje na slovní zásobu z předchozích lekcí, zejména na téma oblečení a čas. Žáci budou znát změny počasí podle ročních období, procvičí si hlavně podstatná jména, zájmena, slovesa a příslovce. Popsané aktivity se vztahují k sadě deseti karet, které na sebe navazují.
Autor Jana Hlaváčková

Čeština pro žáky-cizince: 2 - Co děláme ve škole

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
V příspěvku jsou představeny pracovní karty pro prezentaci a nácvik vybraných sloves používaných ve vyučování. Tato slovesa charakterizují činnosti prováděné žáky, mají tedy instruktážní charakter. K jednotlivým kartám jsou připojena metodologická doporučení týkající se gramatické a případně i fonologické stránky slovesa. Cílem materiálu není naučit žáky komplexní paradigmatiku vybraných sloves, ale zprostředkovat jim porozumění instrukcím, které učitel zadává. Cílovou skupinou jsou žáci začátečníci.
Autor Svatava Škodová

Čeština pro žáky-cizince: 20 – Určování času

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Cílem příspěvku je přiblížit metody, aktivity a způsoby, kterými učitel zprostředkovává žákům s odlišným mateřským jazykem výrazy z tematického okruhu Určování času. Příspěvek přináší názvy měsíců a ročních období a výběr sloves z tohoto praktického okruhu; má umožnit žákům zvládnout a pochopit běžná označení činností spojených s ročním obdobím. Cílem článku je naučit žáky pojmenovat jednotlivé měsíce a jednotlivá roční období včetně činností s nimi souvisejících.
Autor Jana Vanhees

Čeština pro žáky-cizince: 3 – Školní třída

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Příspěvek obsahuje základní slovní zásobu v 10 obrázkových kartách k tématu Školní třída. Karty také mohou sloužit k procvičování časování slovesa MÍT a k nácviku jednoduché větné konstrukce s předložkami v, na, u.
Autor Věra Kašajová

Čeština pro žáky-cizince: 4 - Rodina

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
V příspěvku je představen metodický postup pro výuky slovní zásoby z oblasti RODINA. Příspěvek se zaměřuje pouze na výuku základních slov z této oblasti, resp. na jejich formy v 1. pádě a v neutrální a zdrobnělé podobě. Do tématu je zapojena gramatická oblast rodu reflektovaného v rovině slovní zásoby a v rovině přivlastňovacích zájmen. V příspěvku jsou prezentovány pracovní karty pro deset vybraných slov, k jednotlivým kartám jsou připojena metodologická doporučení týkající se obsahové, gramatické a v některých případech i zvukové stránky slov. Cílem příspěvku je poskytnout učiteli komplexní materiál k výuce dané tematické oblasti pro žáky-cizince začátečníky (Slovany i Neslovany) včetně pokynů k jeho použití a upozornění na možné problémy v různých rovinách jazykového systému.
Autor Svatava Škodová

Čeština pro žáky-cizince: 5 – Barvy

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Příspěvek seznamuje žáky-cizince s názvy deseti barev, s rodovým rozlišením adjektiv označujících barevné věci a navazuje na slovní zásobu z předchozích lekcí. Žáci si procvičují již osvojená podstatná jména a slovesa probraná ve vyučování na téma Školní třída a Co děláme ve škole v seriálu Čeština pro žáky-cizince: Pracovní karty pro začátečníky. Popsané aktivity se vztahují k sadě deseti karet na téma Barvy, které na sebe plynně navazují.
Autor Jana Hlaváčková

Čeština pro žáky-cizince: 7 – Jídlo a pití

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Příspěvek komentuje metody, postupy a proces výuky při seznamování žáků-cizinců s tematickým celkem Jídlo a pití. V příloze je 10 pracovních listů pro 10 slov z této oblasti. Žáci se na uvedených aktivitách a činnostech naučí množné číslo těchto podstatných jmen, naučí se vybraná přídavná jména popisující vlastnosti jídla a pití a naučí se používat přísudek mám rád / nemám rád ve spojení s podstatnými jmény ve 4. pádu.
Autor Lada Faldynová

Čeština pro žáky-cizince: 8 – Tělo

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Jedním z nejzajímavějších a nejzábavnějších témat při výuce češtiny pro žáky-cizince je téma lidské tělo. Velmi sblíží dětský kolektiv, zažije se hodně legrace a dá se využít množství zajímavých a názorných metod. Toto téma si žáci dobře zapamatují a často se k němu chtějí vracet. Projeví se také odvaha, anebo naopak rozpaky o lidském těle otevřeně hovořit.
Autor Hana Brožová

Čeština pro žáky-cizince: 9 – Oblečení

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Příspěvek je zaměřen na rozšíření slovní zásoby pro žáky-cizince tématem Oblečení. Je doprovázen deseti pracovními kartami. V příspěvku se procvičují přídavná jména a opakují se některá základní slovesa (být a mít). Popisuje se zde, jak hravou formou si žáci upevní získané dovednosti.
Autor Hana Brožová
Celkem: 85