Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > základní vzdělávání > Jazyk a jazyková komunikace > 1. stupeň > Český jazyk a literatura > Literární výchova > 2. období > vyjadřuje své dojmy z četby a zaznamenává...

Zobrazit na úvodní stránce článků

Strom podřazených oček. výstupů

Tato kategorie nemá podřazené kategorie RVP.
Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Sněhurka (francouzská verze)

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Autorka sepsala námět na hodinu literatury zaměřující se na pohádku Sněhurka a její verzi ve francouzské podobě. Pro využití této inspirace je nutné si vyhradit dvě vyučovací hodiny. Téma se prolíná do průřezového tématu Multikulturní výchova. V jedné příloze naleznete samotnou verzi francouzské pohádky naší Sněhurky a v druhé příloze se nachází podrobný průběh vyučovací hodiny. Hodina byla autorkou vyzkoušena a dětmi velmi vítána.
Autor Lucie Tůmová

Potřebuji takovou školu?/Kampel mange ajsi škola?

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek nabízí praktická cvičení zaměřující se na čtení s porozuměním a školní motivaci.
Autor Jana Hejkrlíková

Jak jsem chodila do školy/Sar me phiravas andre škola: 2. část - Ve třídě

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Pokračování metodiky práce s příběhem Jak jsem chodila do školy/Sar me phiravas andre škola.
Autor Tera Fabiánová

Jak jsem chodila do školy/Sar me phiravas andre škola: 1. část - Do školy

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek nabízí praktické cvičení k tématu škola a romská kultura zaměřující se na čtení s porozuměním a školní motivaci.
Autor Tera Fabiánová

Domov/Andre amaro kher

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek předkládá jednoduchou aktivitu zaměřenou na jazyk a porozumění textu.
Autor Vlado Oláh

Na pastvě/Paštiris

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Následující článek obsahuje cvičení určené pro rozvoj čtení, poznání vlastní kultury a základních zeměpisných znalostí u romských žáků.
Autor Vlado Oláh

Romipen

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Romipen (překládá se jako romství) je soubor hodnot a vzorců chování, kterými by se měl každý (slušný) Rom řídit. Mezi tyto hodnoty patří například úcta ke starším, pohostinnost, pomoc potřebným, soudržnost, kultura stolování, ale také způsob vystupování a chování na veřejnosti.
Autor Vlado Oláh

Dětský zvěřinec

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Knížka obsahuje 13 podivuhodných příběhů, které mohou děti znát také z večerníčků. Určena je dětem od šesti let, ale předpokládá se, že ji dětem budou předčítat rodiče nebo jiní dospělí. Text není uzpůsoben pro začínající čtenáře. Na druhou stranu lze příběhy předčítat i dětem mladším, dobrou zkušenost s knížkou mám z mateřské školy, kde s ní pracovaly děti čtyřleté až šestileté. Textu dobře rozuměly a bavily se u něj. Příběhy na sebe volně navazují, spojuje je postava dětského vypravěče, ale to vůbec nebrání tomu, vzít si k práci kterýkoli z příběhů. Texty nejsou příliš dlouhé, zato jsou vtipné, nápadité, akční a je v nich skryto také „malé“ poselství, které se může stát dobrým podkladem či inspirací pro rozhovor po čtení. Příběhy jsou vhodné pro dramatizaci, řízené čtení, vyvozování s obrázky, propojování s vlastní zkušeností, vizualizaci.
Autor Mgr. Hana Antonínová Hegerová

Hrábky drápky odpadky

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Albatrosem vydaná kniha Hrábky drápky odpadky s podtitulem Krasohled české poezie pro děti 19. století obsahuje 259 básní od 142 českých autorů. Petr Šrámek sestavil knihu z dobových sbírek poezie i dalších pramenů, takže zde nalezneme nejen autory všeobecně známé a klasické (Erben, Němcová...), ale i ukázky z děl básníků zcela zapomenutých. Neméně důležitou součástí této knihy"pokladů" jsou i efektní,vkusné a osobité ilustrace Chrudoše Valouška. S knihou se dá tvořivě pracovat například ve čtenářských dílnách. Jednotlivec nebo skupinka žáků může s knihou pracovat podle svých pravidel a poskládat si vlastní obrázek poezie pro děti 19. století, utvořit si obraz, čím a proč jsou nám básně blízké i v dnešní době.
Autor Petr Šrámek

K. H. Mácha. Prostor pro textovou interpretaci v hodinách literární výchovy

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Tento text vznikl pro konferenci Máchův kraj v jazyce a literatuře, která proběhla ve dnech 17.-19. 11. 2010 v Ústí nad Labem v rámci projektu katedry bohemistiky PdF University J. E. Purkyně \"Vzděláváním k multikulturalitě, kompatibilitě a adaptabilitě\". Příspěvek je otištěn ve sborníku z této konference. Vzhledem k tomu, že je příspěvek recenzovaným odborným příkladem dobré praxe a že náklad sborníku byl velmi nízký, považujeme za vhodné příspěvek publikovat se souhlasem vydavatele sborníku také na Metodickém portálu www.rvp.cz, a tak jej zpřístupnit učitelům základních a středních škol.
Autor Petr Koubek
Celkem: 15