Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > základní vzdělávání > Jazyk a jazyková komunikace > 1. stupeň > Český jazyk a literatura > Literární výchova > 1. období > pracuje tvořivě s literárním textem podle...

Zobrazit na úvodní stránce článků

Strom podřazených oček. výstupů

Tato kategorie nemá podřazené kategorie RVP.
Seřadit dle: Hodnocení uživatelů, Nejlépe hodnocené
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Montessori: Náměty pro český jazyk

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Příspěvek obsahuje několik zajímavých námětů na aktivity zaměřených na procvičování mluveného i písemného projevu. Žáci si těmito aktivitami osvojují dovednosti, jako je spolupráce s ostatními, vytrvalost, pozornost, fantazie, empatie, komunikační dovednosti apod.
Autor Aisis o.s.

Středa nám chutná

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
projekt
Pomocí projektu mají děti možnost nahlédnout a prožít si vztahy a problémy dětí i dospělých v dětském domově Slunečnice.
Autor Alžběta Čermáková

Za postavami z pohádek Václava Čtvrtka

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Tematická integrovaná výuka na téma života a díla Václava Čtvrtka byla realizována ve 2. a 3. ročníku. Žáci poznali mnohé z Čtvrtkovy tvorby, sami se pokoušeli tvořit literární text, výtvarně ztvárňovali své dojmy z četby a v neposlední řadě se seznámili s autorskou pohádkou a životopisem V. Čtvrtka.
Autor Renata Nogolová

Charakteristika literární postavy (rozvoj čtenářské gramotnosti)

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Článek se zaměřuje na rozvoj čtenářské gramotnosti v hodinách Literární výchovy vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura u žáků 1. stupni ZŠ. Tématem hodiny je Charakteristika literární postavy. Žáci vyhledávají ve své vybrané knize charakteristické prvky dané postavy (nejčastěji si vybírají hlavní) a jejich úkolem je ji popsat. Než se však dostanou k samotnému úkolu: vysvětlíme si, jak dělíme charakteristiku postavy (vnější a vnitřní), sami si vyzkoušejí ve stručnosti charakterizovat svého spolužáka a ostatní mají za úkol ho poznat. Pomocí této motivační hry a výkladu si ucelíme dané téma, abychom se mohli začíst do vlastní knihy, a následně se pokusíme charakterizovat vlastní postavu v knize. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Lucie Tůmová

Sedm pohádek pro malé myšky - pohádka Výlet

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Novou knihu Arnolda Lobela Sedm pohádek pro malé myšky vydalo nakladatelství Albatros v rámci své edice První čtení. Pohádky vypraví tatínek myšák svým sedmi dětem na dobrou noc, aby se jim dobře usínalo. Každá pohádka je krátká, psaná písmem pro začínající čtenáře. Kniha je bohatě a zajímavě ilustrována. Pohádka Výlet, s kterou jsme pracovali s žáky 1.třídy v hodině čtení, je jako jediná z pohádek pojatá jistou formou malovaného čtení, čehož jsem v hodině využila.
Autor Arnold Lobel

Projekt

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
projekt
Projekt Děvčátko MOMO se zabývá rozpracováním klíčových myšlenek jednotlivých kapitol stejnojmenné knihy od autora Michaela Endeho. Odehrává se v pěti lekcích, s týdenním odstupem mezi jednotlivými lekcemi.
Autor Jana Páčová

Výři nesýčkují: O myšákovi v mikině - vyjmenovaná slova po m

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Ukázka představuje příběh O myšákovi v mikině, který je zaměřený na vyjmenovaná slova po m a slova příbuzná. V závěru článku nabízíme několik možností, jak lze s příběhem pracovat v hodinách českého jazyka a literatury ve 3. ročníku ZŠ. Kniha Výři nesýčkují obsahuje veselé příběhy s vyjmenovanými slovy. Kniha je rozčleněna do barevných kapitol. Součástí každé kapitoly je přehled vyjmenovaných slov a slov příbuzných, ilustrovaný slovníček a zákeřné dvojice, tj. slova stejně znějící a jinak se píšící.
Autor Lenka Zemanová, Michaela Bergmannová

Rádi bychom věděli, co přináší štěstí – LIDOVÁ SYMBOLIKA

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Připomeneme si symboly Velikonoc a Vánoc a lidové tradice a zvyky s nimi spojené. Diskutujeme o symbolech, významu zvyků a dodržování tradic u nás doma. Tvoříme věty obsahující lidové symboly, hledáme recepty a popisujeme u nich pracovní postup.
Autor Hana Kleisová

Hravá písmenková škola: Písmenko C

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Kapitoly knihy Hravá písmenková škola jsou nazvány podle písmen abecedy, háčky nevyjímaje. Každému písmenu je věnovaná dvoustrana. Jedna strana obsahuje krátkou pohádku o daném písmenu, kde se děti dozvědí, čím může být písmeno užitečné. Text je doplněn otázkou nebo úkolem. Na druhé straně je básnička obsahující velký počet slov s daným písmenem a ilustrací, ke které se vztahuje i úkol. Další úkoly k danému písmenu jsou často typu Jmenuj jednotlivé hlásky slova…, Co získáš za slovo spojením hlásek…, Které slovo končí nebo začíná na písmeno… apod. V článku popisuji práci ve skupinách po přečtení pohádky s písmenkem C,c.
Autor Zuzana Pospíšilová

Prahou kráčí lev

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
„Prožijete poetický příběh z magické Prahy, ve kterém kluk David a jeden neobyčejný pražský holub hledají ztraceného Žlutého lva. Čeká je při tom spousta dobrodružství a zvláštních setkání – s rytířem Bruncvíkem, zákeřným kocourem, kamennou Mořskou panenkou, denním strašidlem či rabínem Lövem ...“ Při práci s knihou se děti zároveň nenápadným způsobem seznamují s pražskými památkami. Poslouží i k obohacení slovní zásoby dětí. Pro mnohé čtenáře budou některá slova nová či neobvyklá (chrliče, katedrála, rabín, mramor, pergamen atd.) Kniha je určena spíše předškolním a mladším školním dětem. Milý poetický sloh autorky a drobné zápletky v každé kapitole ale zaujmou i starší dětské čtenáře. Obsahem lekce jsou první dvě kapitoly knihy. Každá kapitola je zpracována jako samostatný celek, tuto lekci lze připravit i pro dvě samostatná setkání. Při dalších setkáních by se pracovalo už vždy jen s jednou kapitolou. V první kapitole jde hlavně o seznámení se s hlavními hrdiny a vstoupení do děje. Ve druhé kapitole jde o první společné dobrodružství hlavních hrdinů.
Autor Mgr. Hana Svobodová
Celkem: 22