Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > základní vzdělávání > Jazyk a jazyková komunikace > 1. stupeň > Český jazyk a literatura > Literární výchova

Zobrazit na úvodní stránce článků

Strom podřazených oček. výstupů

Seřadit dle: Podle názvu, Vzestupně
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Knihy Astrid Lindgrenové jako inspirace

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
aplikační příspěvek
Článek se zaměřuje na příběhy Astrid Lindgrenové. Ukazuje, že její příběhy obsahují prvky umožňující rozvoj environmentální senzitivity, přírodovědné inteligence či sociálních a komunikativních dovedností. Příběhy se tak mohou stát nástrojem umožňujícím rozvoj právě těch názorů, dovedností, postojů, zkušeností a zážitků, které stojí v popředí zájmu vychovatelů environmentální výchovy.
Autor Alice Bílá

Knížka - náš kamarád

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
projekt
Projekt uskutečněný v pátém ročníku si jako hlavní cíl stanovil vzbudit u žáků zájem o dětskou literaturu a motivovat je k četbě knih.
Autor Mirka Gardoňová

Krysáci jsou zase spolu - práce s knihou

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Pokračování úspěšné knihy podle večerníčku J. Žáčka Krysáci vydalo letos vydavatelství Albatros ve spolupráci s Českou televizí. Laboratorní potkan Eda se vrací zpět za svými krysími kamarády Hodanem a Hubertem na smetiště nedaleko Vizovic, kde prožívají další dobrodružství i se sádrovým trpaslíkem Ludvíkem a dalšími obyvateli smetiště. Přílohou knihy je tentokrát i mapa smetiště s vyznačenými důležitými body. V článku popisujeme práci s knihou v hodině českého jazyka s žáky první třídy.
Autor J. Žáček, I. Mraček

Montessori: Náměty pro český jazyk

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Příspěvek obsahuje několik zajímavých námětů na aktivity zaměřených na procvičování mluveného i písemného projevu. Žáci si těmito aktivitami osvojují dovednosti, jako je spolupráce s ostatními, vytrvalost, pozornost, fantazie, empatie, komunikační dovednosti apod.
Autor Aisis o.s.

Myš a krtek, kouzelníci - kapitola Dvě vstupenky

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Ukázka z pokračování knihy pro malé i velké děti Myš a krtek, dobří sousedé. Krtek, milovník kouzel, se s Myškou vydají na představení kouzelníka Kulifera, které se ale pokazí. Nešťastnému Krtkovi pomůže jeho kamarádka Myška, která mu dokáže, že opravdická kouzla nejsou žádný trik a kejkle. V článku popisuji práci s knihou v hodině čtení s žáky první třídy, kteří jsou ještě nečtenáři.
Autor Wong Herbert Yee

Na pastvě/Paštiris

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Následující článek obsahuje cvičení určené pro rozvoj čtení, poznání vlastní kultury a základních zeměpisných znalostí u romských žáků.
Autor Vlado Oláh

O dvou kočičkách - Pal o duj mačkici

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Metodická doporučení pro práci s romskou pohádkou na 1. stupni ZŠ.
Autor Eva Danišová

O Šípkové Růžence s Ozobotem

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek ukazuje možnosti, jak může učitel pracovat se známým pohádkovým textem na počátku 1. ročníku, tedy v období, kdy si žáci teprve osvojují techniku čtení, a pokládají se základy čtenářské gramotnosti. Hlavním cílem popisované hodiny českého jazyka je rozvíjení slovní zásoby, dodržování dějové posloupnosti a doslovné porozumění textu, ale je zde rozvíjena i gramotnost matematická, a to prostřednictvím nenásilně zařazené práce s Ozoboty. Žáci ve dvojicích řeší úlohu založenou na posloupnosti jednoduchých instrukcí, samostatně odhalují a opravují chyby. Text vznikl v rámci projektu Podpora práce učitelů (PPUČ), financovaného z Evropských strukturálních a investičních fondů, který podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání (NÚV).
Autor Mgr. Veronika Celnarová

Odhalujeme ukrytá moudra

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Námět na hodinu či blok hodin českého jazyka a literatury ve čtvrtém nebo pátém ročníku. Žáci pracují ve skupinách. Dešifrují pomocí správně určených slovních druhů a Morseovy abecedy věty, jejichž obsah se poté snaží vysvětlit.
Autor Mirka Gardoňová

Pohádky vánočního zvonku: O zázračném malíři

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
V jedném zemi se narodil jeden nadaný a dovedný chlapec, který sotva začal chodit, nic jiného neznal než barvy a malování. A co všechno tento zázračný malíř dokázal, se dozvíte v pohádce od Františka Kožíka. Vánoční zvonek vypráví i další pohádky tohoto známého autora. Kniha může být pěkným dárkem pro malé i velké čtenáře. V článku nabízíme zpracování tématu ve 3. ročníku, kde jsme se zaměřili na rozvoj čtenářské gramotnosti a zároveň propojujeme téma s dalšími vzdělávacími obory.
Autor František Kožík
Celkem: 54