Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > základní vzdělávání > Jazyk a jazyková komunikace > 1. stupeň > Český jazyk a literatura > Literární výchova

Zobrazit na úvodní stránce článků

Strom podřazených oček. výstupů

Seřadit dle: Hodnocení uživatelů, Nejlépe hodnocené
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Romipen

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Romipen (překládá se jako romství) je soubor hodnot a vzorců chování, kterými by se měl každý (slušný) Rom řídit. Mezi tyto hodnoty patří například úcta ke starším, pohostinnost, pomoc potřebným, soudržnost, kultura stolování, ale také způsob vystupování a chování na veřejnosti.
Autor Vlado Oláh

Jak jsem chodila do školy/Sar me phiravas andre škola: 1. část - Do školy

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek nabízí praktické cvičení k tématu škola a romská kultura zaměřující se na čtení s porozuměním a školní motivaci.
Autor Tera Fabiánová

Sněhurka (francouzská verze)

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Autorka sepsala námět na hodinu literatury zaměřující se na pohádku Sněhurka a její verzi ve francouzské podobě. Pro využití této inspirace je nutné si vyhradit dvě vyučovací hodiny. Téma se prolíná do průřezového tématu Multikulturní výchova. V jedné příloze naleznete samotnou verzi francouzské pohádky naší Sněhurky a v druhé příloze se nachází podrobný průběh vyučovací hodiny. Hodina byla autorkou vyzkoušena a dětmi velmi vítána.
Autor Lucie Tůmová

Čteme s individuálně integrovanými žáky - práce s textem

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Smyslem tohoto příkladu dobré praxe je umožnit žákovi s velkými obtížemi se čtením (s těžkou dyslexií), aby mohl úspěšně pracovat s textem společně se svou třídou. Text je přizpůsoben rozsahem, typem písma, formální úpravou - vyznačením skupin hlásek podporujících plynulý pohyb očí od jedné skupiny ke druhé - i obtížností. Jedná se o knihu Život rytíře, kde jsou všechny texty psány třikrát. V prvním textu označeném A jsou vyznačené skupiny hlásek vhodné ke čtení (nejedná se vždy o slabiky), tento text je určen pro ty žáky s dyslexií, kterým ještě i v pozdějším věku pomáhají při čtení vyznačené slabiky v textu. Text B není nijak upravován a je tedy vhodný pro ostatní žáky ve třídě, text C obsahuje slova, která do textu nepatří a nejsou v něm vyznačené slabiky. Za každým typem textu následují úkoly podporující rozvoj kognitivních funkcí a porozumění slovům, větě či celému textu.
Autor Kamila Balharová

Přísloví

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Další z článků o poznávání romského jazyka a kultury ze seriálu Rozummění přináší metodické náměty na práci s romským příslovím.
Autor Jana Hejkrlíková

Hrábky drápky odpadky

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Albatrosem vydaná kniha Hrábky drápky odpadky s podtitulem Krasohled české poezie pro děti 19. století obsahuje 259 básní od 142 českých autorů. Petr Šrámek sestavil knihu z dobových sbírek poezie i dalších pramenů, takže zde nalezneme nejen autory všeobecně známé a klasické (Erben, Němcová...), ale i ukázky z děl básníků zcela zapomenutých. Neméně důležitou součástí této knihy"pokladů" jsou i efektní,vkusné a osobité ilustrace Chrudoše Valouška. S knihou se dá tvořivě pracovat například ve čtenářských dílnách. Jednotlivec nebo skupinka žáků může s knihou pracovat podle svých pravidel a poskládat si vlastní obrázek poezie pro děti 19. století, utvořit si obraz, čím a proč jsou nám básně blízké i v dnešní době.
Autor Petr Šrámek

Jména kolem nás II

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Kniha z ediční řady Vzděláváme děti se specifickými poruchami učení na 1. stupni ZŠ s názvem Český jazyk I. uvádí tři náměty pro práci v českém jazyce a to: Vyjmenovaná slova, Jména kolem nás I. a II. Všechny jsou zpracované shodnou formou - po tabulkovém přehledu, který shrnuje základní údaje, přijde metodický komentář. Učitelé nejvíce ocení kopírovatelné přílohy- pracovní listy. Část Jména kolem nás II pracuje s vlastními jmény pohádkových bytostí, což je pro děti na 1. stupni zajímavé. Seznamují se se jmény obecními i vlastními, uvědomují si původ a význam slov, řadí je podle abecedy.
Autor Mgr. Kateřina Víšková

Slovní mraky ve výuce

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Sedm tipů na hrátky se slovy s využitím některé z aplikací pro tvorbu slovních mraků (wordclouds).
Autor Pavlína Hublová

Dědo, ty jsi indián

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Nakladatelství Grada vydalo knížku pro prvňáčky Dědo, ty jsi Indián od Lenky Rožnovské s humornými ilustracemi Jiřího Fixla. Příběh se odehrává v době letních prázdnin, které malá školačka Anička tráví u babičky a dědy v Bílovicích na Moravě. Hned první den po příjezdu začne velké prázdninové dobrodružství, které započne přeměnou dědečka na indiánského náčelníka Velkývařech a Aničky na indiánského učně Malálžička. Jediná babička zůstane bledou tváří, neboť jak prohlásí, někdo musí mít v chalupě rozum. Anička s dědou prožijí spoustu bláznivých dobrodružtví, které se malým čtenářům budou líbit. V článku popisuji práci s knihou v hodině čtení a výtvarné výchovy v první třídě.
Autor Lenka Rožnovská

U babičky - literární a výtvarná výchova

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek popisuje práci s kapitolou U babičky z nové knihy nakladatelství Grada Legrační dům v hodině čtení a výtvarné výchově.
Autor Jiří Kahoun
Celkem: 54