Název materiálu | Anotace | Autor | Typ příspěvku | O jazyce | Hodnocení | Komentáře | Publikováno | Zobrazení |
| | rvp.cz | uživatelé | |
---|
Krysáci jsou zase spolu - práce s knihou
| Pokračování úspěšné knihy podle večerníčku J. Žáčka Krysáci vydalo letos vydavatelství Albatros ve spolupráci s Českou televizí. Laboratorní potkan Eda se vrací zpět za svými krysími kamarády Hodanem a Hubertem na smetiště nedaleko Vizovic, kde prožívají další dobrodružství i se sádrovým trpaslíkem Ludvíkem a dalšími obyvateli smetiště. Přílohou knihy je tentokrát i mapa smetiště s vyznačenými důležitými body.
V článku popisujeme práci s knihou v hodině českého jazyka s žáky první třídy.  | J. Žáček, I. Mraček |
Praktický příspěvek inspirace
|
|
|
|
|
27. 06. 2013 |
6061 |
Dva roky prázdnin
| Téma Dva roky prázdnin jsem vybrala z toho důvodu, že hlavními hrdiny jsou děti přibližně stejné věkové kategorie jako v obou mých skupinách, pro které jsem lekci připravovala a které jsou díky okolnostem odkázány samy na sebe. Jde o část slavného románu J. Verna, jenž se odehrává na opuštěném ostrově v Tichém oceánu v roce 1860. Ač se jedná opět o drama z jiné doby, domnívám se, že to nebude činit žádné problémy, protože otázka záchrany vlastního života je aktuální v každé době.  | Mgr. Petra Kratinová |
Praktický příspěvek zkušenost
|
|
|
|
1 komentář |
31. 10. 2011 |
14342 |
K. H. Mácha. Prostor pro textovou interpretaci v hodinách literární výchovy
| Tento text vznikl pro konferenci Máchův kraj v jazyce a literatuře, která proběhla ve dnech 17.-19. 11. 2010 v Ústí nad Labem v rámci projektu katedry bohemistiky PdF University J. E. Purkyně \"Vzděláváním k multikulturalitě, kompatibilitě a adaptabilitě\". Příspěvek je otištěn ve sborníku z této konference. Vzhledem k tomu, že je příspěvek recenzovaným odborným příkladem dobré praxe a že náklad sborníku byl velmi nízký, považujeme za vhodné příspěvek publikovat se souhlasem vydavatele sborníku také na Metodickém portálu www.rvp.cz, a tak jej zpřístupnit učitelům základních a středních škol.  | Petr Koubek |
Praktický příspěvek inspirace
|
|
|
|
|
14. 12. 2011 |
9662 |
Tvoření s pohádkou: Mořský car
| Kniha Tvoření s pohádkou, vydaná nakladatelství Grada, je souborem základních výtvarných technik určených zejména pro předškolní děti, doplněných fotodokumentací postupů, seznamem pomůcek a materiálů, podrobným popisem práce a motivačním příběhem či pohádkou. Každý, kdo uchopí tuto kouzelnou knihu, jakoby našel tvořivou přihrádku ve skřínce plné fantazie. Stačí jen otevřít oči dokořán, připravit šikovné ruce, či ručičky, a naslouchat pohádkovým příběhům. Pak se začnou dít věci. Oči uvidí barvy a zajímavé tvary, ruce rozehrají koncert tvoření a zručnosti a pohádkové příběhy rozezní jemné struny světa představ a kouzel.
V článku nabízíme náměty na aktivity pro práci s pohádkou Mořský car.  | Lena Freyová |
Praktický příspěvek inspirace
|
|
|
|
|
03. 12. 2013 |
8172 |
O Šípkové Růžence s Ozobotem
| Článek ukazuje možnosti, jak může učitel pracovat se známým pohádkovým textem na počátku 1. ročníku, tedy v období, kdy si žáci teprve osvojují techniku čtení, a pokládají se základy čtenářské gramotnosti. Hlavním cílem popisované hodiny českého jazyka je rozvíjení slovní zásoby, dodržování dějové posloupnosti a doslovné porozumění textu, ale je zde rozvíjena i gramotnost matematická, a to prostřednictvím nenásilně zařazené práce s Ozoboty. Žáci ve dvojicích řeší úlohu založenou na posloupnosti jednoduchých instrukcí, samostatně odhalují a opravují chyby.
Text vznikl v rámci projektu Podpora práce učitelů (PPUČ), financovaného z Evropských strukturálních a investičních fondů, který podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání (NÚV).  | Mgr. Veronika Celnarová |
Praktický příspěvek inspirace
|
|
|
|
|
16. 12. 2019 |
3133 |
Den duchů aneb Hrajeme si v hodině Čj
| Den duchů patří do časově krátkodobých projektů. Lze jej využít v jedné hodině, a žáky tak vhodně motivovat k připravované školní akci nebo jednotlivá cvičení využívat během celého roku.
Projekt je předkládán spíše jako inspirace. Ukazuje, jak je možné hravou formou opakovat tvrdé a měkké slabiky, skládání slov, tvoření vět a další. V hodině čtení napínavým způsobem přivádí žáky nejen k četbě, ale i tvoření vlastního příběhu a zapsání děje.  | Iva Burešová |
Praktický příspěvek inspirace projekt
|
 |
|
|
|
09. 12. 2009 |
14168 |
Myš a krtek, kouzelníci - kapitola Dvě vstupenky
| Ukázka z pokračování knihy pro malé i velké děti Myš a krtek, dobří sousedé. Krtek, milovník kouzel, se s Myškou vydají na představení kouzelníka Kulifera, které se ale pokazí. Nešťastnému Krtkovi pomůže jeho kamarádka Myška, která mu dokáže, že opravdická kouzla nejsou žádný trik a kejkle.
V článku popisuji práci s knihou v hodině čtení s žáky první třídy, kteří jsou ještě nečtenáři.  | Wong Herbert Yee |
Praktický příspěvek zkušenost
|
|
|
|
|
21. 03. 2013 |
5233 |
Trénink slovní zásoby pro každý věk: Hry s písmeny a slovy
| Ukázka z knihy nabízí tři ukázky cvičení na rozvoj slovní zásoby. Cvičení dále procvičují také paměť, koncentraci, kreativitu, logické myšlení, jazykový cit, vyjadřovací schopnosti v psaném i ústním projevu.  | Jitka Suchá |
Praktický příspěvek inspirace
|
|
|
|
|
19. 08. 2014 |
27343 |
Rozdělovací znaménka – práce s básní
| Příprava na hodinu literární výchovy – práce s básní od Jana Brzechwy s názvem Rozdělovací znaménka (včetně motivace, interpretační fáze a pracovního listu).  | Veronika Prouzová |
Praktický příspěvek příklad uč.hodina
|
 |
|
|
1 komentář |
16. 04. 2010 |
15705 |
Dětský zvěřinec
| Knížka obsahuje 13 podivuhodných příběhů, které mohou děti znát také z večerníčků. Určena je dětem od šesti let, ale předpokládá se, že ji dětem budou předčítat rodiče nebo jiní dospělí. Text není uzpůsoben pro začínající čtenáře. Na druhou stranu lze příběhy předčítat i dětem mladším, dobrou zkušenost s knížkou mám z mateřské školy, kde s ní pracovaly děti čtyřleté až šestileté. Textu dobře rozuměly a bavily se u něj.
Příběhy na sebe volně navazují, spojuje je postava dětského vypravěče, ale to vůbec nebrání tomu, vzít si k práci kterýkoli z příběhů. Texty nejsou příliš dlouhé, zato jsou vtipné, nápadité, akční a je v nich skryto také „malé“ poselství, které se může stát dobrým podkladem či inspirací pro rozhovor po čtení.
Příběhy jsou vhodné pro dramatizaci, řízené čtení, vyvozování s obrázky, propojování s vlastní zkušeností, vizualizaci.  | Mgr. Hana Antonínová Hegerová |
Praktický příspěvek inspirace
|
|
|
|
|
02. 04. 2013 |
7967 |