Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > základní vzdělávání > Jazyk a jazyková komunikace > 1. stupeň > Český jazyk a literatura > Literární výchova

Zobrazit na úvodní stránce článků

Strom podřazených oček. výstupů

Seřadit dle: Hodnocení RVP.CZ, Nejhůře hodnocené
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Sněhurka (francouzská verze)

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Autorka sepsala námět na hodinu literatury zaměřující se na pohádku Sněhurka a její verzi ve francouzské podobě. Pro využití této inspirace je nutné si vyhradit dvě vyučovací hodiny. Téma se prolíná do průřezového tématu Multikulturní výchova. V jedné příloze naleznete samotnou verzi francouzské pohádky naší Sněhurky a v druhé příloze se nachází podrobný průběh vyučovací hodiny. Hodina byla autorkou vyzkoušena a dětmi velmi vítána.
Autor Lucie Tůmová

Tvorba literárního projektu Harry Potter

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Článek se týká projektu na téma Harry Potter. Žáci si tento projekt samostatně navrhli a zrealizovali na základě vlastního zájmu. V několika hodinách se seznámili s vybranými ukázkami z knihy Harry Potter (zaměřili jsme se na 1. díl – Harry Potter a kámen mudrců). Následně jsme s ukázkami pracovali: shrnuli si ukázky, našli v textu hlavní a vedlejší postavy, znaky fantasy literatury. Žáci jsou následně rozděleni do skupin, každá skupina má jiný úkol: žáci si sami rozdělí – moji žáci si k těmto úkolům došli sami (např: 1. hlavní a vedlejší postavy, 2. informace o knize, 3. prvky fantasy literatury, 3. informace o autorce). Prostřednictvím těchto úkolů jsme zařadili do hodiny i digitální technologie a vyhledávání informací na internetu. Po vyhledání daných úkolů žáci informace sjednotili a následně rozvrhli rozpoložení na výstupním plakátu. Společně poté tvořili výukový plakát, který obohatili obrázky. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Lucie Tůmová

Za postavami z pohádek Václava Čtvrtka

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Tematická integrovaná výuka na téma života a díla Václava Čtvrtka byla realizována ve 2. a 3. ročníku. Žáci poznali mnohé z Čtvrtkovy tvorby, sami se pokoušeli tvořit literární text, výtvarně ztvárňovali své dojmy z četby a v neposlední řadě se seznámili s autorskou pohádkou a životopisem V. Čtvrtka.
Autor Renata Nogolová

Slovní mraky ve výuce

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Sedm tipů na hrátky se slovy s využitím některé z aplikací pro tvorbu slovních mraků (wordclouds).
Autor Pavlína Hublová

Knihy Astrid Lindgrenové jako inspirace

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
aplikační příspěvek
Článek se zaměřuje na příběhy Astrid Lindgrenové. Ukazuje, že její příběhy obsahují prvky umožňující rozvoj environmentální senzitivity, přírodovědné inteligence či sociálních a komunikativních dovedností. Příběhy se tak mohou stát nástrojem umožňujícím rozvoj právě těch názorů, dovedností, postojů, zkušeností a zážitků, které stojí v popředí zájmu vychovatelů environmentální výchovy.
Autor Alice Bílá

Projekt pro rozvoj čtenářství

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
projekt
Projekt s názvem Vzhůru do mraveniště hravou formou rozvíjí u žáků čtenářství, zájem o čtení a knihu vůbec. Pomůže žákům pochopit, že v knize je možné nalézt mnoho zajímavých věcí, že má kniha zajímavý a někdy i napínavý poučný děj, který čtenář může společně s hrdinou prožívat. Dále projekt naučí žáka orientovat se v textu, porozumět čtenému, rozlišovat podstatné informace od méně závažných, umět vyhledávat informace a dále s nimi pracovat, utvořit si vlastní názor a umět jej obhájit, naučit se spolupracovat s týmem a kreativně přistupovat k řešení životních situací. Projekt rovněž procvičuje jemnou motoriku, paměť, logický úsudek, představivost a fantazii. Seznamuje děti se životem hmyzu a jejich významem pro lidstvo, vede děti k ochraně přírody a zároveň je učí, jak se zachovat v krizové situaci, prožívat současnost, vnímat krásu. Projekt rozvíjí nenásilnou hravou formou všechny klíčové kompetence potřebné pro postup do vyššího ročníku základní školy.
Autor Iva Burešová

Knížka - náš kamarád

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
projekt
Projekt uskutečněný v pátém ročníku si jako hlavní cíl stanovil vzbudit u žáků zájem o dětskou literaturu a motivovat je k četbě knih.
Autor Mirka Gardoňová

Hádej, kdo jsem – J. Foglar

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
blok hodin
Námět na blok hodin českého jazyka, ve kterém žáci formou skupinové práce pátrají po jednom z našich nejznámějších autorů knih pro děti – Jaroslavu Foglarovi.
Autor Mirka Gardoňová

Rozdělovací znaménka – práce s básní

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
uč.hodina
Příprava na hodinu literární výchovy – práce s básní od Jana Brzechwy s názvem Rozdělovací znaménka (včetně motivace, interpretační fáze a pracovního listu).
Autor Veronika Prouzová

Tematické vyučování - Karel Jaromír Erben

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Inspirací k jednodennímu tematickému vyučování bylo sté výročí narození Karla Jaromíra Erbena. Výuka byla realizována ve spojeném 4. a 5. ročníku. Článek popisuje jednotlivé aktivity od rozdělení žáků do skupin až po závěrečné vyhodnocení.
Autor Renata Nogolová
Celkem: 54