Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > základní vzdělávání > Jazyk a jazyková komunikace > 1. stupeň > Český jazyk a literatura > Literární výchova

Zobrazit na úvodní stránce článků

Strom podřazených oček. výstupů

Seřadit dle: Počet zobrazení, Nejméně
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Tvorba literárního projektu Harry Potter

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Článek se týká projektu na téma Harry Potter. Žáci si tento projekt samostatně navrhli a zrealizovali na základě vlastního zájmu. V několika hodinách se seznámili s vybranými ukázkami z knihy Harry Potter (zaměřili jsme se na 1. díl – Harry Potter a kámen mudrců). Následně jsme s ukázkami pracovali: shrnuli si ukázky, našli v textu hlavní a vedlejší postavy, znaky fantasy literatury. Žáci jsou následně rozděleni do skupin, každá skupina má jiný úkol: žáci si sami rozdělí – moji žáci si k těmto úkolům došli sami (např: 1. hlavní a vedlejší postavy, 2. informace o knize, 3. prvky fantasy literatury, 3. informace o autorce). Prostřednictvím těchto úkolů jsme zařadili do hodiny i digitální technologie a vyhledávání informací na internetu. Po vyhledání daných úkolů žáci informace sjednotili a následně rozvrhli rozpoložení na výstupním plakátu. Společně poté tvořili výukový plakát, který obohatili obrázky. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Lucie Tůmová

Sněhurka (francouzská verze)

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Autorka sepsala námět na hodinu literatury zaměřující se na pohádku Sněhurka a její verzi ve francouzské podobě. Pro využití této inspirace je nutné si vyhradit dvě vyučovací hodiny. Téma se prolíná do průřezového tématu Multikulturní výchova. V jedné příloze naleznete samotnou verzi francouzské pohádky naší Sněhurky a v druhé příloze se nachází podrobný průběh vyučovací hodiny. Hodina byla autorkou vyzkoušena a dětmi velmi vítána.
Autor Lucie Tůmová

O Šípkové Růžence s Ozobotem

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek ukazuje možnosti, jak může učitel pracovat se známým pohádkovým textem na počátku 1. ročníku, tedy v období, kdy si žáci teprve osvojují techniku čtení, a pokládají se základy čtenářské gramotnosti. Hlavním cílem popisované hodiny českého jazyka je rozvíjení slovní zásoby, dodržování dějové posloupnosti a doslovné porozumění textu, ale je zde rozvíjena i gramotnost matematická, a to prostřednictvím nenásilně zařazené práce s Ozoboty. Žáci ve dvojicích řeší úlohu založenou na posloupnosti jednoduchých instrukcí, samostatně odhalují a opravují chyby. Text vznikl v rámci projektu Podpora práce učitelů (PPUČ), financovaného z Evropských strukturálních a investičních fondů, který podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání (NÚV).
Autor Mgr. Veronika Celnarová

Jak jsem chodila do školy/Sar me phiravas andre škola: 2. část - Ve třídě

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Pokračování metodiky práce s příběhem Jak jsem chodila do školy/Sar me phiravas andre škola.
Autor Tera Fabiánová

Na pastvě/Paštiris

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Následující článek obsahuje cvičení určené pro rozvoj čtení, poznání vlastní kultury a základních zeměpisných znalostí u romských žáků.
Autor Vlado Oláh

Jak jsem chodila do školy/Sar me phiravas andre škola: 1. část - Do školy

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek nabízí praktické cvičení k tématu škola a romská kultura zaměřující se na čtení s porozuměním a školní motivaci.
Autor Tera Fabiánová

O dvou kočičkách - Pal o duj mačkici

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Metodická doporučení pro práci s romskou pohádkou na 1. stupni ZŠ.
Autor Eva Danišová

Myš a krtek, kouzelníci - kapitola Dvě vstupenky

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Ukázka z pokračování knihy pro malé i velké děti Myš a krtek, dobří sousedé. Krtek, milovník kouzel, se s Myškou vydají na představení kouzelníka Kulifera, které se ale pokazí. Nešťastnému Krtkovi pomůže jeho kamarádka Myška, která mu dokáže, že opravdická kouzla nejsou žádný trik a kejkle. V článku popisuji práci s knihou v hodině čtení s žáky první třídy, kteří jsou ještě nečtenáři.
Autor Wong Herbert Yee

Potřebuji takovou školu?/Kampel mange ajsi škola?

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek nabízí praktická cvičení zaměřující se na čtení s porozuměním a školní motivaci.
Autor Jana Hejkrlíková

Já ještě nechci jít spát

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Knihu Astrid Lingrenové Já ještě nechci jít spát vydalo nakladatelství Albatros v rámci své edice První čtení. Hlavním hrdinou je pětiletý chlapec, který každý večer vymýšlí, proč ještě nejít spát. V bytě nad chlapcem žije stará paní, teta Lotta, která chlapci zapůjčí kouzelné brýle. Těmi chlapec dohlédne do nedalekého lesa, kde vidí, jak problém se spaním řeší různá zvířata. Text knihy je psaný velkým písmem, doprovází ho krásné barevné ilustrace. V článku popisujeme práci s knihou v hodině čtení s žáky první třídy.
Autor Astrid Lindgrenová
Celkem: 54