Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > základní vzdělávání > Jazyk a jazyková komunikace > 1. stupeň > Český jazyk a literatura > Komunikační a slohová výchova > 2. období > rozlišuje podstatné a okrajové informace...

Zobrazit na úvodní stránce článků

Strom podřazených oček. výstupů

Tato kategorie nemá podřazené kategorie RVP.
Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Rozvoj kritického myšlení

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
V současné době se děti nejpozději na druhém stupni základní školy setkávají s různými informacemi na internetu, sociálních sítích, v knihách, časopisech, nebo předáváním informací mezi přáteli. Kritické myšlení nám během celého života pomáhá tyto informace vyhodnocovat a vyhýbat se dezinformacím. Proto je důležité učit žáky postupy kritického myšlení již od prvního stupně základní školy. Tento článek se bude především věnovat představení nástroje kritického myšlení od Briana Dunninga a jeho využití při hodinách na základní škole a následně v životě.
Autor Šárka Sukopová

Čtenářský deník v aplikaci OneNote

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Příspěvek uvádí možnost využití aplikace OneNote, která je k dispozici v rámci balíčku služeb Microsoft Office 365. Tato aplikace je hojně využívána jako poznámkový blok, ve školní praxi je možné využít tuto aplikaci i k tvorbě čtenářského deníku.
Autor Jan Šindelář

Ptačí hnízda

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Rozvíjení tzv. funkční gramotnosti u žáků od počátků školní docházky patří mezi jeden z mnoha požadavků, které jsou kladeny na učitele v současné škole. Autoři v odborné literatuře předkládají různá pojetí a pohledy na pojem gramotnost. Mezi jinými se můžeme dočíst, že: „Gramotnost znamená ovládnutí různých druhů komunikace za účelem začlenění jedince v dané společnosti, pro jeho uspokojivé konání a bytí ve prospěch svůj i druhých. Jedná se o schopnost, která mu umožní řešit proměnlivé problémy denního života. S ohledem na společensko-ekonomické podmínky dané společnosti jsou vyžadovány různé stupně a druhy gramotnosti.“ [Doležalová, 2005, s. 14] Předkládaný text popisuje konkrétní aktivitu, která byla realizována na běžné základní škole a dává si za cíl ukázat jednu z možností, jak může učitel využít potenciálu vzdělávacího obsahu Českého jazyka a literatury k rozvíjení nejen čtenářské, ale i matematické a digitální gramotnosti. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání (NÚV).
Autor Mgr. Hana Havlínová, Ph.D.

Zvířata kolem nás aneb Vyhledej, naměř, prezentuj

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Procvičovaným učivem projektu jsou podnebná pásma světa a živočichové, kteří se zde vyskytují. Další znalosti, které žáci v projektu rozvíjejí, vycházejí z učiva matematiky, vlastivědy a českého jazyka.
Autor Pavlína Hublová

Malá maturita

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Projekt, který proběhl na závěr pátého ročníku (konec druhého období), ale mohl by být použit na konci kteréhokoliv ročníku. Žáci si při něm zopakovali, oživili a upevnili své znalosti a dovednosti z českého jazyka a matematiky získané za uplynulých pět let školní docházky. Netradiční formou si ověřili míru jejich osvojení. Příspěvek uvádím jako námět na netradiční formu ověřování osvojených znalostí a dovedností žáků, který si každý učitel musí přizpůsobit výchovně vzdělávacím programům jednotlivých škol.
Autor Mirka Gardoňová

Cestovní kancelář

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
projekt
Projekt, během kterého žáci tvoří katalog cestovní kanceláře a prezentují jednotlivé destinace na pomyslném veletrhu cestovního ruchu. Využívají přitom svých vlastních zkušeností z prázdninových cest.
Autor Mirka Gardoňová

Jak se učí jinde?

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
projekt
Projekt, který vznikl z vlastní iniciativy žáků. Zajímalo je, jak se učí v jiných zemích světa a jak to v tamních školách vypadá. Během realizace žáci v praxi využívali svých znalostí českého jazyka, našeho světa, anglického jazyka i informatiky.
Autor Mirka Gardoňová

Těšíme se na Ježíška

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Štědrovečerní večeře spojená se setkáváním rodin, rozdáváním dárků, pečením cukroví i půlnoční mše s podmanivou hudbou koled patří k ježíškovské tradici českých Vánoc. U nás vždycky nosil dětem dárky Ježíšek. Žáci se prostřednictvím vyprávění, doprovodného textu, testu a dalších aktivit seznámí s tradiceni i dnešním pojetím Vánoc.
Autor Eva Fišerová

Čtení s diskusí v 5. ročníku ZŠ

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Článek pojednává ve zkratce o řízeném čtení a poskytuje učitelům krátký námět, jak pracovat s bajkou pro žáky 5. ročníku ZŠ.
Autor Alena Rakoušová

Zlaté aktivity III.

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Jeden ze čtyř praktických příspěvků, zaměřených na procvičování sociálních dovedností.
Autor Aisis o.s.
Celkem: 18