Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > základní vzdělávání > Jazyk a jazyková komunikace > 1. stupeň > Český jazyk a literatura > Komunikační a slohová výchova > 1. období > plynule čte s porozuměním texty přiměřeného...

Zobrazit na úvodní stránce článků

Strom podřazených oček. výstupů

Tato kategorie nemá podřazené kategorie RVP.
Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Čtení slabik s Bee-botem

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek ukazuje, jak učitel s využitím robotické hračky může rutinní nácvik čtení slabik proměnit v poutavou činnost, do které se žáci aktivně zapojují. Kromě oborového cíle českého jazyka, tedy nácviku techniky čtení jako základního předpokladu pro rozvíjení čtenářské gramotnosti, je zde nenásilně a přirozeně rozvíjena matematická a digitální gramotnost. Text vznikl v rámci projektu Podpora práce učitelů (PPUČ), financovaného z Evropských strukturálních a investičních fondů, který podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání (NÚV).
Autor Mgr. Lucie Sencovici

Co si koupím v „rohlíkářství“?

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Předkládaný text popisuje aktivitu navrženou pro žáky 1.–3. ročníku základní školy s cílem procvičit dovednost čtení, a které zároveň bude motivovat žáky k dalšímu prohlubování této dovednosti. Zároveň ukazuje možné využití potenciálu vzdělávacího obsahu Českého jazyka a literatury k rozvíjení nejen čtenářské, ale i digitální gramotnosti. Aktivita byla upravena a realizována podle podmínek větší městské školy a ukazuje, jak lze jednoduše modifikovat téma pro potřeby žáků na konkrétní škole. Text vznikl v rámci projektu PPUČ, financovaného z Evropských strukturálních a investičních fondů, který podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání (NÚV).
Autor PhDr. Hana Havlínová, Ph.D.

Rozvíjení počáteční čtenářské gramotnosti

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Úroveň zvládnutí dovednosti čtení a rozvíjení čtenářské gramotnosti jsou středem zájmu učitelů a pedagogické veřejnosti po celém světě již několik desetiletí. Tento zájem je oprávněný, vzhledem k tomu, že se jedná o gramotnost klíčovou, která je základním kamenem k budování gramotností v celoživotní perspektivě. Předkládaný text vznikl na základě studia odborné literatury a při hledání odpovědí na výzkumné otázky položené v rámci doktorského studia na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze.
Autor Mgr. Hana Havlínová, Ph.D.

Rádi bychom věděli, co přináší štěstí – TALISMANY

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Jak najít ten pravý? Talismany nám odpradávna nosí štěstí, lásku, zdraví a hojnost. Mají silnou magickou moc. Chrání nás před zlem a neštěstím.
Autor Hana Kleisová

Rádi bychom věděli, co přináší štěstí – PODKOVA

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Podkova – přináší štěstí? V tomto bloku se s žáky seznamujeme s podrobným popisem těla koně, soužitím člověka a koně v současnosti. Mluvíme o řemesle – kovářství, které patřilo k nepostradatelným činnostem lidského života.
Autor Hana Kleisová

Cvičení sluchové analýzy a syntézy III

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Závěrečná část třídílného seriálu nabízí rozšiřující aktivity pro rozvoj sluchové analýzy a syntézy. Aktivity je vhodné zahrnout do výuky vždy, když žáci mají obtíže ve čtení či psaní. Vynechávají, přidávají, přesmykují písmena či slabiky, zaměňují je. Při psaní podle diktátu obtížně skládají slova z písmen.
Autor Petra Pšeničková

Cvičení sluchové analýzy a syntézy II

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Druhá část třídílného seriálu nabízí navazující aktivity pro rozvoj sluchové analýzy a syntézy. Aktivity je vhodné zahrnout do výuky vždy, když žáci mají obtíže ve čtení či psaní. Vynechávají, přidávají, přesmykují písmena či slabiky, zaměňují je. Při psaní podle diktátu obtížně skládají slova z písmen.
Autor Petra Pšeničková

Cvičení sluchové analýzy a syntézy I

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
První část třídílného seriálu nabízí aktivity na rozvoj sluchové analýzy a syntézy. Aktivity je vhodné zahrnout do výuky vždy, když žáci mají obtíže ve čtení či psaní. Vynechávají, přidávají, přesmykují písmena či slabiky, zaměňují je. Při psaní podle diktátu obtížně skládají slova z písmen.
Autor Petra Pšeničková

Povídání o roletě II

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Příspěvek nabízí různé formy práce s textem pro méně zdatné čtenáře. V druhém dílu seriálu žáci procvičí správnou techniku čtení, porozumění čtenému doplňováním celých vět do textu a vlastním převyprávěním celého příběhu. Procvičí si sluchovou analýzu a syntézu (utváření slov z písmen), ale i gramatická pravidla. To vše na textu určeném pro čtení slov s otevřenou slabikou.
Autor Petra Pšeničková

Povídání o roletě I

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Příspěvek nabízí různé formy práce s textem pro méně zdatné čtenáře. V prvním dílu seriálu žáci procvičí techniku čtení, porozumění čtenému doplňováním vhodných slov do textu, sluchovou analýzu a syntézu (utváření slov ze slabik), ale i gramatická pravidla (doplňování chybějících písmen do slov). To vše na textu určeném pro čtení slov s otevřenou slabikou.
Autor Petra Pšeničková
Celkem: 64