Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > základní vzdělávání > Jazyk a jazyková komunikace > 1. stupeň > Český jazyk a literatura > Komunikační a slohová výchova

Zobrazit na úvodní stránce článků

Strom podřazených oček. výstupů

Seřadit dle: Hodnocení RVP.CZ, Nejhůře hodnocené
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Těšíme se na Ježíška

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Štědrovečerní večeře spojená se setkáváním rodin, rozdáváním dárků, pečením cukroví i půlnoční mše s podmanivou hudbou koled patří k ježíškovské tradici českých Vánoc. U nás vždycky nosil dětem dárky Ježíšek. Žáci se prostřednictvím vyprávění, doprovodného textu, testu a dalších aktivit seznámí s tradiceni i dnešním pojetím Vánoc.
Autor Eva Fišerová

Tipy na aktivity pro psaní na žákovských zařízeních na 1. stupni ZŠ

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek uvádí některé aplikace, které můžete použít pro rozvoj psaného projevu pomocí žákovských zařízení – konkrétně pro psaní vypravování, vytvoření vlastní e-knihy, vytvoření komiksu, myšlenkových map. Uvádím i pomocníka se správností psaného projevu. Většinu aplikací využijete jak při klasické, tak při online výuce s žáky prvního i druhého stupně ZŠ. Šíře pojednávám o možnostech vytváření aktivit ve SMART Výukovém softwaru a SMART Výukovém softwaru Online. Článek je doplněn o obrázky reprezentující výsledky práce dětí.
Autor Martina Štikarovská

Historie naše učitelka

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
projekt
Námět na projektový den spojený s exkurzí na hrad Perštejn a realizovaný v rámci pobytu ve škole v přírodě. Spolu s dalšími projektovými dny byl podpořen MŠMT ČR v rámci programu Podpora EVVO ve školách v roce 2009.
Autor Marie Magerová

Praktické ukázky pro výuku čtenářské gramotnosti – doslovného porozumění na pohádce „Zvířátka a Petrovští“ ve verzi podle Václava Říhy

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Čtenářskou gramotnost se zaměřením na doslovné porozumění textu lze procvičovat formou hraní deskové hry, kdy žáci plní úkoly vycházející z uvedených informací. Nebo čtenářskou gramotnost mohou žáci procvičovat (tzv. po paměti) společným aranžováním scén dioramat představujících vybrané situace v příběhu. Praktické ukázky používají pohádku Zvířátka a Petrovští ve verzi od Václava Říhy 1.
Autor Radek Novotný

Jak se dobře ptát žáků a jak rozproudit diskuzi ve výuce?

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Ptáme se celý život. Mnohé pedagogické metody jsou postaveny na otázkách. Umíme ale s nimi správně pracovat? Používáme ty správné strategie? Jak žáky „vyprovokovat“ k větší aktivitě v hodinách? Článek kromě spousty otázek nabízí 4 bleskové tipy, jak rozproudit diskuzi ve třídě, nebo praktickou zkušenost, jak učit klást otázky v 1. třídě.
Autor Pavlína Hublová

Hřensko – jak jsme cestovali lodí

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Inspirace pro podzimní nebo letní turisticko-plavební cestu z Děčína do Hřenska a zpět s následnou prací na interaktivní tabuli.
Autor Růžena Pekařová

Slovní mraky ve výuce

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Sedm tipů na hrátky se slovy s využitím některé z aplikací pro tvorbu slovních mraků (wordclouds).
Autor Pavlína Hublová

Aktivity pro tablety vyžadující napsání krátké odpovědi žákem

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Příspěvek s praktickými ukázkami aktivit a výsledky žáků při práci na tabletech už od prvního ročníku. V článku najdete tipy, jak všemožně zapojit aktivitu Zapojte se! ze SMART Notebooku do různých částí hodiny. S touto aktivitou můžete pracovat s dětmi ve skupinách, ale i individuálně s žákovskými zařízeními, jako jsou tablety, telefony, ale aktivita se dá využít i v počítačových učebnách.
Autor Martina Štikarovská

Jak na Google Classroom ve 2. ročníku ZŠ

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Zvládnout záludnosti distanční výuky je výzvou nejen pro učitele, ale i pro jejich žáky. Ti nejmladší se s digitálními technologiemi teprve učí pracovat, a tak seznámení s pravidly komunikace a s online prostředím, ve kterém se mají učit, je důležitou podmínkou jejich zapojení do výuky. Text popisuje, jak postupovala učitelka 2. ročníku a přiložen je i „obrázkový“ návod, který pro své žáky vytvořila.
Autor David Fišer

Karkulkování

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Tematicky laděný vyučovací blok byl navržen pro žáky prvního ročníku tak, aby rozvíjel schopnosti k učení. Byl realizován na konci září. Dalším dílem cyklu je projekt Budulínkování, který vyšel v aktualizaci publikace Svět průřezových témat v nakladatelství Raabe. Úvodní motivací je hmatová aktivita, která vede k odhalení pohádky – tématu celku. Každá další část Karkulkování je zahájena vyprávěním, jež slouží jako motivace k následné činnosti a posunuje děj pohádky. Ač nemám vyzkoušeno v přípravné třídě ani v mateřské škole, jsem přesvědčena, že s drobnými úpravami lze využít i tam.
Autor Petra Cemerková Golová